הרוחות סוערות בקהילה היהודית בפורטוגל בעקבות פרסום כתבת תחקיר בעיתון "פובליקו", עיתון חשוב ומרכזי במדינה, המאשימה את הקהילה היהודית של העיר פורטו במסחור והתעשרות במיליוני אירו – במסגרת החוק להשבת אזרחות לצאצאי מגורשי יהדות ספרד ופורטוגל.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
הכתבה הארוכה כוללת לדברי המבקרים התבטאויות קשות בעלות נימה אנטישמית. בעיתון נכתב כי לפני עשור, הקהילה היהודית הצנועה בפורטו הייתה ללא משאבים, וכי בעבר לא היה מספיק כסף כדי לשכור רב או לתקן את גג בית הכנסת שלה – אך נכון ל-2019, יש להם די כסף למלון כשר, למקווה, לחזן בית הכנסת, למאבטחים ולמוזיאון חדש.
קראו עוד בערוץ היהדות:
לטענת העיתון, הקהילה היהודית מרוויחה 250 אירו על כל בקשת אזרחות שהיא בוחנת, וחבריה מחזיקים בעסקים פרטיים משתלמים לא פחות הקשורים לקבלת אזרחות במדינה – למשל השקעות בנדל"ן. "מה שהתחיל כמחווה של רצון טוב ופיצוי היסטורי צודק, הפך בסופו של דבר לעסק עם רווחים אדירים עבור הקהילה היהודית של פורטו", טוען העיתון.
2 צפייה בגלריה
אילוס דרכון פורטוגלי
אילוס דרכון פורטוגלי
"250 אירו על כל בקשת אזרחות". דרכון פורטוגלי, אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
הכתבה פורסמה על רקע טענות נגד החלטת הקהילה היהודית בפורטו להכיר לאחרונה במיליארדר רומן אברמוביץ' כנצר ליהודים מגורשי ספרד ופורטוגל. בעקבות ההחלטה, אישר משרד המשפטים בפורטוגל להעניק לאברמוביץ' אזרחות מקומית, אך ההחלטה גררה ביקורת רבה. הקהילה ומשרד המשפטים בפורטוגל סתרו והכחישו את הטענות נגדם. למרות זאת, נפתחה חקירה משטרתית בנושא.
עו"ד איתי מור, נשיא העמותה "מעבר לקשת פורטוגל", מסר כי "הקהילה היהודית בפורטוגל בכלל, ובפורטו בפרט, מקיימת שותפות אמיצה וחיובית עם השלטונות. קשר זה הוליד את חוק האזרחות, שמדינת פורטוגל הרוויחה ממנו רבות, גם בדמות חיזוק האוכלוסייה המקומית, וגם כלכלית בדמות השקעות שזורמות אליה מחו"ל".
עו"ד איתי מורעו"ד איתי מור
"ישנם אלו המבקשים להרע לקשר הזה, באמצעות העלאת טענות אנטישמיות מיושנות ומקוממות שאין להן בסיס", הוסיף. "אפילו הכתבה שפורסמה ב'פובליקו' ציינה כי למעשה לא הוכח כל פגם חוקי בהתנהלות הקהילה היהודית. אין לנו ספק כי הקשר בין הצדדים יישמר חזק גם לאחר מקרה זה, וכי יהודים רבים ימשיכו לממש את זכותם ההיסטורית והחוקית לאזרחות פורטוגלית".
עוד ציין עו"ד מור כי לקהילה היהודית בפורטוגל יש תרומה אדירה לכלכלת המדינה בתחומים כמו טכנולוגיה, נדל"ן, תיירות ושירותים. ההערכה היא שבשבע השנים האחרונות הקהילה קידמה השקעות בסך כשישה מיליארד אירו בפורטוגל, והביאה ליצירת אלפי מקומות עבודה חדשים.

נשקלת החמרה של הקריטריונים

ממשלת פורטוגל העבירה את חוק האזרחות ב-2015 במטרה לאפשר לצאצאי המשפחות שגורשו מחצי האי האיברי לפני כ-500 שנה לקבל אזרחות פורטוגלית. ההערכות הן שכ-40 אלף ישראלים קיבלו אזרחות במסגרת החוק, ורבים אחרים זכאים לכך.
2 צפייה בגלריה
רומן אברמוביץ'
רומן אברמוביץ'
רומן אברמוביץ'. ההחלטה להכיר בו כנצר ליהודים המגורשים גררה ביקורת
(צילום: AP)
בשבוע שעבר, במסגרת החקירה שנפתחה, פרסמו הרשויות בפורטוגל מספרים רשמיים הנוגעים לחוק. בשבע השנים האחרונות (מרץ 2015 עד ינואר 2022), פורטוגל העניקה אזרחות פורטוגלית ל-56,685 צאצאים של מגורשי ספרד ופורטוגל. נוסף על כך, יש עדיין 80,102 בקשות תלויות ועומדות – כך שבסך הכול 136,787 בקשות לקבלת אזרחות פורטוגלית התקבלו במשרד הרישום במסגרת חוק האזרחות מאז מרץ 2015.
עו"ד אדם ידיד, מומחה לאזרחות פרטוגלית אומר כי "נתוני ההתאזרחות של יהודים בפורטוגל מציגים הצלחה של 'חוק צאצאי המגורשים', ואני יודע שבפורטוגל מרוצים מתוצאות החוק. הוא יוצר תיקון היסטורי, וגם מביא תנועה כלכלית בהשקעות ובפעילות עסקית. עם זאת, יש ביקורת בפורטוגל, מקרב שתי המפלגות הגדולות, על האופן שבו האזרחות הפורטוגלית משווקת בישראל".
"לכן, מזה זמן עומדת על הפרק החמרה של הקריטריונים, שעדיין לא קרתה בפועל, אבל כעת בעקבות הבחירות בפורטוגל זה בהחלט יכול לעמוד שוב על הפרק", הוא מציין. "לנוכח מספר בקשות האזרחות שנמצאות 'בקנה', חשוב מאוד להקפיד על תקינות כל מסמך וכל הליך".