אחד מסיפורי הגבורה הייחודיים מ-7 באוקטובר הוא סיפורו של "צוות אלחנן", שחילץ מהתופת עשרות רבות מתושבי בארי, תחת אש, בזמן שמחבלים רצחניים עוד שוטטו בקיבוץ. הצוות המצומצם הורכב מהאחים אלחנן ומנחם קלמנזון, ששמעו על המתרחש ויצאו על דעת עצמם מעתניאל לעוטף עזה בעיצומו של חג שמחת תורה, ומאחיינם איתיאל זהר שהצטרף אליהם בהמשך. אלחנן, שהוביל את הצוות, נהרג במהלך פעולות החילוץ.
היום (א') התקיימה ברית מילה לבנו הבכור של איתיאל, באירוע מרגש במיוחד. הרב בני קלמנזון, סבא רבא של הרך הנולד ונשיא ישיבת ההסדר בעתניאל, התקשה לעצור את הדמעות כשהכריז: "וייקרא שמו בישראל – אלחנן אור-עמי", על שם אלחנן ז"ל.

5 צפייה בגלריה
איתיאל זהר עם בנו בברית
איתיאל זהר עם בנו בברית
איתיאל זהר עם בנו בברית. "הוא יגדל בעולם שבו האור של אלחנן מהדהד ונוכח"
(צילום: דב מרטן)
אביו הטרי של התינוק, איתיאל זהר, נשא דברים באירוע ושיתף אותם בהמשך בפייסבוק. בדבריו התייחס לאסונות שחוותה המשפחה, נוסף על נפילתו של אלחנן קלמנזון: פדיה מרק, בן דודו של איתיאל, נפל בקרבות בעזה בסוף אוקטובר; לפני כשבע שנים אביו של פדיה ז"ל, מיכי מרק, נרצח בפיגוע ירי, ולפני כארבע שנים אחיו של פדיה, שלומי, נהרג בתאונת דרכים.
"ימים קשים עוברים על עם ישראל בכלל ועל המשפחה שלנו בפרט", ציין איתיאל. "בתוך כל האבדות הקשות שעם ישראל ספג, אצלנו במשפחה חווינו אובדן של שני בני משפחה יקרים ואהובים: אלחנן, הדוד הגדול והאהוב, שנפל בבארי; ופדיה, בן דוד וחבר, שנפל בעודו מוביל כוח חוד בקרבות בעזה. זאת נוסף על מיכי ושלומי האהובים, שחסרים לנו ושאנחנו מתגעגעים אליהם כל כך, ושהאובדן שלהם עוד מרגיש טרי ושותת. מתוך החושך והכאב הגדול שאנחנו נמצאים בו, הקדוש ברוך הוא שלח לנו קרן אור, את אלחנן אור-עמי המתוק שמביא איתו שמחה, נחמה, רפואה ותקווה".
5 צפייה בגלריה
מימין לשמאל: איתיאל זהר, מנחם קלמנזון ואלחנן קלמנזון
מימין לשמאל: איתיאל זהר, מנחם קלמנזון ואלחנן קלמנזון
מימין לשמאל: איתיאל זהר, מנחם קלמנזון ואלחנן קלמנזון. "זכינו לחלץ תחת אש אחים שלנו שהיו זקוקים לנו"
5 צפייה בגלריה
הרך הנולד, אלחנן אור-עמי
הרך הנולד, אלחנן אור-עמי
הרך הנולד, אלחנן אור-עמי. "מביא איתו שמחה, נחמה, רפואה ותקווה"
(צילום: דב מרטן)
"מהרגע הראשון הרגשנו שהשמחה שזכינו לה היא לא שמחה פרטית שלנו. היא שמחה כללית, משפחתית ולאומית", העיד. "כל ילד שנולד מביא איתו לאומה כולה אור ובשורה של תקווה, של תקומה, של התחדשות, של המשכיות. ולמשפחה שלנו הוא מביא לב חדש שפועם בתום, שנותן כוח ללבבות שבורים וכואבים להמשיך לפעום, וחיים חדשים על פני לבבות גדולים שחסרים. אנחנו מתפללים שאלחנן אור-עמי הקטן יביא אור גדול ושמחה למשפחה שלנו, ושהקדוש ברוך הוא ישלח עוד הרבה שמחות ואושר למשפחה שלנו".
הוא הסביר את הבחירה בשם: "בחרנו לקרוא לבן שלנו על שמו של אלחנן. אלחנן, שחסר לנו כל כך. שאנחנו מתגעגעים אליו כל כך. הוא מי שאנחנו שמחים וגאים שהבן הבכור שלנו ייקרא על שמו, שישאב ויקבל אור גדול מהדמות שלו, ושבעזרת ה' יגדל לאורו ויצמח ויביא אור חדש לעולם, שהאור של אלחנן חסר בו כל כך. אלחנן, שקשה לי לקבל את זה שהוא לא נמצא כאן לראות אותי ואת מיכל הופכים להיות אבא ואמא. הוא היה מסתלבט עליי בטירוף, כמובן, אבל גם היה שמח ומשמח אותנו ביום המיוחד הזה. אלחנן, שזכינו לכל כך הרבה רגעים מאושרים איתו.
5 צפייה בגלריה
מימין: אלחנן קלמנזון ז"ל ופדיה מרק ז"ל
מימין: אלחנן קלמנזון ז"ל ופדיה מרק ז"ל
מימין: אלחנן קלמנזון ז"ל ופדיה מרק ז"ל. המשפחה חוותה ימים קשים
(צילום: באדיבות המשפחה)
"אלחנן, שאני זכיתי במיוחד להיות איתו בבארי, ללכת אחריו יחד עם מנחם, דודי היקר, לחלץ תחת אש אחים שלנו שהיו זקוקים לנו. במעשה גדול ממני, שהפך להיות אקורד סיום מדויק לחיים שלמים של עשייה, של מסירות נפש, של שליחות, של בנייה, ושל דאגה בלתי פוסקת לביטחון ולחיים של עם ישראל בארצו. שזכיתי ללמוד ממנו כל כך הרבה, ב-23 השנים שבהן אני האחיין שלו, ובשעות האחרונות שבהן הייתי לצידו. שזכיתי להיות איתו ברגעים האחרונים, ולהיפרד. אלחנן, שהוא קודם כול דוד אהוב, קרוב. והוא גם דמות מופת לאומית והיסטורית. את כל זה אנחנו מתפללים להצליח להנחיל לבן שלנו, שילך בעקבותיו ולאורו. שימשיך את האור של אלחנן, עם האור החדש שהוא יביא לעולם".
"הם לא יכירו אחד את השני. אלחנן לא יראה את ה'גור-אדם' שנקרא על שמו, ואלחנן אור-עמי לא יכיר את האדם האהוב והגיבור שעל שמו הוא קרוי", הוסיף האב הטרי. "קשה לחשוב על זה: איך הוא ימשיך את האור הגדול והמיוחד של אלחנן, כשהוא לא זכה להכיר אותו? אבל הוא יגדל בתוך עולם שבו האור של אלחנן מהדהד ונוכח. הוא יגדל במשפחה שתספר לו עליו, ותנחיל לו בעזרת ה' את הערכים שבהם אלחנן דבק. באותה משפחה שבה אלחנן גדל, אותה קרקע שממנה הוא צמח".
הוא המשיך: "לשם אלחנן צירפנו את השמות אור עמי. ביחד ולחוד הם מבטאים רובד מיוחד בדמות של אלחנן, ובדברים שאותם אנחנו רוצים להנחיל ולאחל לבן שלנו. אור – 'שְׁלַח אוֹרְךָ וַאֲמִתְּךָ הֵמָּה יַנְחוּנִי יְבִיאוּנִי אֶל הַר קָדְשְׁךָ וְאֶל מִשְׁכְּנוֹתֶיךָ'. אור מסמל את מהות הטוב. הבריאה נפתחת ביצירת האור, והחיבור בין האור ובין הטוב הוא מיידי. הילד שלנו מביא לנו ולעולם אור גדול, ואנחנו מחכים לראות את האור המיוחד שבו הוא יזרח.
5 צפייה בגלריה
איתיאל זהר מתחבק עם מנחם קלמנזון
איתיאל זהר מתחבק עם מנחם קלמנזון
איתיאל זהר מתחבק עם מנחם קלמנזון
(צילום: דב מרטן)
"עמי – "נַחֲמוּ נַחֲמוּ עַמִּי יֹאמַר אֱלֹהֵיכֶם. דַּבְּרוּ עַל לֵב יְרוּשָׁלַ͏ִם וְקִרְאוּ אֵלֶיהָ כִּי מָלְאָה צְבָאָהּ כִּי נִרְצָה עֲו‍ֹנָהּ כִּי לָקְחָה מִיַּד ה' כִּפְלַיִם בְּכָל חַטֹּאתֶיהָ'. עמי זה העם שלי. מלשון שייכות. אני רואה את העם שלי כחלק ממני, ואני רואה את עצמי חלק ממנו. כשאני רואה את עצמי חלק מעמי, זה מוליד אחריות. לא סתם המילה 'עמי' מזוהה יותר מכול עם הקריאה המכוננת של משה רבנו, הרועה הגדול – 'שלח את עמי'. רק כשאני רואה את עצמי כחלק, ורואה את האחר כחלק ממני, אז אני יכול לקחת אחריות, לפעול ולהוביל".
"אלחנן אור-עמי. המעשים של אלחנן, בחייו בכלל ובבארי במיוחד, מבטאים את האור הגדול שיש בעם שלנו", אמר. "הם גם הביאו והוסיפו אור גדול בעם שלנו. בתוך תקופה חשוכה כל כך, שבה הפילוג והקיטוב גרמו לאנשים רבים שלא לראות ולא להכיר את האור המיוחד שיש בעם, שיש באחר, שמאחד ומייחד אותנו – אלחנן נסע לבארי מתוך חיבור והכרה עמוקה של האור של העם שלנו, מתוך כך שהוא ידע לראות את האור שיש באחינו שנמצאים בכל מקום שלא יהיו, ושמחבר אותנו אליהם. הוא לא היה יכול לעמוד מנגד, ונסע לשמור ולהגן על האור הזה. הדבר המיוחד מכול, שאליו אנחנו נחשפים לאחר המעשה, הוא שההדים של הפעולה שאלחנן הוביל וביצע גרמו גם לאנשים אחרים לראות ולהכיר את האור המיוחד של עם ישראל. נפקחו עיניים לראות את האור גם במי שהיה נראה רחוק וחשוך".
הוא סיכם ואמר כי "מעט מן האור דוחה הרבה מן החושך. ועכשיו, האור של אלחנן, היכולת שלו לראות את האור והמעשים שלו מתווים אור ודרך לעם, והולכים ומאירים את עם ישראל באור שהולך וגובר. אנחנו מאחלים לאלחנן אור-עמי היקר והאהוב שלנו, ומתפללים, שיביא אור לעם ישראל, שיראה את האור בעם ישראל, שיגרום לאחרים לראות ולהכיר את האור שיש בעם ישראל, שיהיה חלק ויראה את עצמו חלק מהאור של עם ישראל".