תגלית נדירה בעולם הקבלה והחסידות: כתב יד נדיר בעברית, שנכתב בשנת 1770 על ידי הרב שבתי מרשקוב – המביא את אמירותיו ומנהגיו של הבעל שם טוב, מייסד תנועת החסידות – נמצא באחרונה בביתו של אדם בבני ברק, שסבו היה אספן של ספרי קודש עתיקים.
כתב היד מחזיק 237 דפים, שנכתבו על נייר עבה שהשתמר היטב. הוא נכתב לפני 254 שנה באזורי אוקראינה ומולדובה של היום על ידי הרבי מרשקוב, שהיה תלמידו של הבעל שם טוב וסופר סת"ם, שהעתיק הרבה ספרי קבלה וחסידות.
3 צפייה בגלריה
(צילום: בית המכירות הפומבית ברנד)
מדובר למעשה בכתב יד שהיווה בסיס לאחד מספרי היסוד החשובים ביותר בספרי החסידות והקבלה: סידור רבי שבתי מרשקוב שהודפס בשנת 1794 – 24 שנה אחרי סיום כתיבתו של כתב היד. סידור רבי שבתי הוא אחד מן המקורות העיקריים לנוסח התפילה החסידי ומקור לרבים מהמנהגים החסידיים. תלמידי הבעל שם טוב וגדולי האדמו"רים התפללו מתוכו ונהגו על פיו.
כתב היד הזה התגלגל ברחבי העולם עד שלפני השואה הגיע לאספן יהודי במזרח אירופה. האספן שלח לארץ ישראל חבילה גדולה של כתבי קודש ובהם גם כתב היד הנדיר. אחרי השואה האספן עלה לארץ, ולאחר 10 שנים עזב לחו"ל עם כתב היד. לאחר שנים רבות כתב היד חזר לישראל והיה שמור בבית נכדו של אותו אספן.
לא מזמן אותו נכד הזמין לביתו את חנוך ברנד, הבעלים של בית המכירות הפומבית "ברנד" בבני ברק – ואז התגלה כתב היד הנדיר. הרב יצחק ישעיהו ווייס, שנחשב לאחד המומחים הגדולים בעולם החרדי לזיהוי כתבי יד וחתימות, אימת את האותנטיות של כתב היד.
3 צפייה בגלריה
כתב היד הנדיר
כתב היד הנדיר
כתב היד הנדיר
(צילום: בית המכירות הפומבית ברנד)
3 צפייה בגלריה
אחד העמודים בכתב היד
אחד העמודים בכתב היד
אחד העמודים בכתב היד
(צילום: בית המכירות הפומבית ברנד)
כתב היד כולל איורים קבליים ועיטורים מרהיבים ביופיים. הוא כולל גם סדר כוונות והתנהגות מערב שבת עד מוצאי שבת, ראש חודש, פסח (כולל הגדה של פסח), לרבות סדר ספירת העומר ושבועות. בספירת העומר נכתב למשל שמצווה לעלות לקברו של הרשב"י במירון.
גודל הדפים (ללא הכריכה): 15.5 ס"מ. כתב היד כרוך בכריכת עור, שנעשתה בעבודת יד. בחלק מהדפים יש קרעים קלים, רוב הדפים שנפגעו הם הראשונים. במעט מקומות הדיו דהוי מעט או מטושטש, אך לא נראה שהאפשרות לקריאת הטקסט נפגעה. יש גם מעט מאוד נקבי עש וכתמי זמן בהירים.
כתב היד הנדיר יימכר ביום ראשון הקרוב במכירה פומבית כשהמחיר ההתחלתי הוא 150 אלף דולר. הסידור המודפס, אגב, נמכר בעבר במכירה פומבית ב-107 אלף דולר.