לפני שנה, לקראת כינון היחסים הדיפלומטיים בין ישראל לבחריין, התראיינה רוזה קצב ב-ynet על חייה בבחריין וגעגועיה למקום הולדתה. היא הביעה אז משאלה להגיע לבחריין בעקבות הסכם השלום. למרבה הצער היא לא זכתה לכך, ונפטרה בערב ראש השנה.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
כעת בנותיה ונכדיה של רוזה מגשימים את חלומה בטיול שורשים בבחריין, כחלק מקבוצה של 49 מיהודי בחריין החיים בארץ וצאצאיהם. בנותיה של רוזה, אריאלה דרעי ואורנה דרום, התראיינו לאולפן ynet על המסע.
קראו עוד בערוץ היהדות:
3 צפייה בגלריה
בנותיה של רוזה קצב בטיול השורשים בבחריין
בנותיה של רוזה קצב בטיול השורשים בבחריין
בנותיה של רוזה קצב בטיול השורשים בבחריין. "היא איתנו"
(צילום: באדיבות המשפחה)
"אנחנו מתרגשות מאוד. אנחנו רוצות לספר שאמא באמת לא זכתה, אבל את כל הסיפורים שלה שמענו לפרטי פרטים", אמרה אורנה דרום. "אמא נולדה בבחריין, גדלה פה עד גיל 20. בשנת 1953, בערב יום העצמאות החמישי של מדינת ישראל, הם נחתו עם מטוס פרטי בארץ ישראל, ארץ הקודש, והשאירו מאחוריהם זיכרונות מדהימים... אני הולכת כל הזמן עם הצעיף שלה ועם הדברים שלה".
בעקבות פרסום הכתבה ב-ynet לפני שנה, נוצר קשר בין המשפחה לנכדתו של שמעון הכהן, רב הקהילה היהודית בבחריין, שהיה זה שחיתן, מל והוציא את אלו מהקהילה היהודית שרצו לעזוב בעקבות הפרעות. "בזכות הכתבה אנחנו פה. מאז הכתבה התחקו אחרינו, אחרי הסיפור של כל יוצאי בחריין החיים בארץ ובתפוצות. אנחנו עזרנו ואספנו עוד ועוד אנשים, גייסנו את כל הקהילה כמעט, והגענו לפה", ציינה דרום.
3 צפייה בגלריה
במרכז: רוזה קצב ז"ל
במרכז: רוזה קצב ז"ל
במרכז: רוזה קצב ז"ל. נפטרה בערב ראש השנה
(צילום: באדיבות המשפחה)
שבעה מבני המשפחה הצטרפו לנסיעה. לאריאלה התלוו שלושת ילדיה, ואורנה נסעה יחד עם בעלה ובנה. "נמצאים איתנו הצאצאים של הרב שמעון הכהן, שהיה הרב של הקהילה היהודית שחיה פה", הוסיפה דרום. "למעשה בית הכנסת שוחזר ושוקם, ונחנך בפורים בשנה שעברה. אנחנו עוברים פה חוויה מטורפת עם המשפחה. הגיע עם המשפחה גם הנין של הרב, וגם הבן שלו, בן ה-90. בשלוש השנים האחרונות הוא לא עמד על הרגליים ולא דיבר, הוא מרגש אותנו".
"הוא בא לבקר את אמא שלו בבית העלמין אחרי 80 שנה. עלה לקבר, קרא קדיש, בכה בדמעות", אמרה דרעי.
קצב נולדה בבחריין ב-1932, למדה שם בבית ספר לאחיות ועבדה במשך ארבע שנים כאחות בבית החולים האמריקאי שבמנאמה הבירה. משפחתה עלתה ארצה במטוס פרטי ששכר אביה.
3 צפייה בגלריה
רוזה קצב בצעירותה. "השאירה מאחוריה זיכרונות מדהימים"
רוזה קצב בצעירותה. "השאירה מאחוריה זיכרונות מדהימים"
רוזה קצב בצעירותה. "השאירה מאחוריה זיכרונות מדהימים"
האם חלמה לאורך שנים לחזור ולבקר במולדתה, שהשאירה אצלה זיכרונות טובים מאוד, הודות לקשר הטוב עם השכנים המוסלמים שהגנו עליהם בגופם בעת הפרעות ב-1948.
בני המשפחה התאמצו לאתר את היהודים יוצאי בחריין החיים בארץ ובמקומות נוספים בעולם. כך נוצר קשר חם שהולך ומעמיק גם עם קהילת היהודים שנשארו בבחריין, עד לקיומו של טיול השורשים בן חמשת הימים, שאליו הם יצאו בשבוע שעבר.
בתוכנית הטיול: ביקור בבית העלמין היהודי, זיהוי קברי יקיריהם, הנחת שלטים המציינים את הקבורים שם ואמירת קדיש; מפגש לתפילת ערב שבת בבית הכנסת, שלו תרמו פרוכת רקומה בעבודת יד בשם יהודי בחריין; ארוחה בנוכחות שגריר ישראל בבחריין ואורחים מהקהילה היהודית; סיור במנאמה ובאתרים שונים במדינה.