עיט גדול מברונזה, בגובה 2.74 מטר ומשקל 360 ק"ג, שבמרכזו צלב קרס, עיטר את ספינת הדגל של הנאצים שכונתה ה־Graf Spee. כעת, 84 שנים לאחר ששיגרה גרמניה הנאצית את ספינת המלחמה העוצמתית, היא מעוררת דיון סוער באורוגוואי.
3 צפייה בגלריה
עיט ברונזה עם צלב קרס
עיט ברונזה עם צלב קרס
עיט ברונזה עם צלב קרס, נמצא במצולות אחרי 67 שנים
(צילום: HO, AFP)
הספינה שנשלחה ב־1939 לדרום האוקיינוס האטלנטי, כדי לפגוע בספינות בריטיות, אותרה על ידי הבריטים בנהר הכסף (המפריד בין אורוגוואי וארגנטינה). כאשר רב החובל הגרמני הבין שאין לו מוצא – הוא החליט להטביע אותה ולאחר מכן התאבד. בשנת 2006, 67 שנים לאחר הטבעתה, משלחת של חברה אורוגוואית פרטית מצאה את עיט הברונזה הנודע. בעוד אלו שהצילו את היצירה, ביניהם איש העסקים אלפרדו אצ'גאריי, רצו למכור אותו במכירה פומבית, השלטונות באורוגוואי פעלו למנוע זאת, מתוך חשש למשוך תומכי נאצים.
הסוגיה התגלגלה לבית המשפט, כשביוני 2019 הורתה השופטת גבריאלה רודריגז מרצ'אל למדינת אורוגוואי למכור את היצירה ולחלוק את הרווחים עם אנשי העסקים שארגנו את החילוץ של היצירה הזו. אולם לאחרונה קבע בית משפט כי מדובר ברכוש האומה, ונשיא אורוגוואי לואיס לאקאז'ה פו הודיע כי החליט להתיך את העיט הנאצי ולהפוך אותו ליונת שלום, שתוצב בעיירה פונטה דל אסטה.
3 צפייה בגלריה
ספינת המלחמה הגרמנית
ספינת המלחמה הגרמנית
ספינת המלחמה הגרמנית. הקברניט הטביע אותה והתאבד
(צילום: AP)
הנשיא עדכן את שגריר ישראל באורוגוואי, יועד מגן, שפסל היונה החדש שייווצר יוצג במוזיאון פתוח גדול מחוץ לעיר, וזאת לאור הרעיון להפוך סמל שנאה ואלימות לסמל לשלום. אולם, הרעיון של הנשיא חולל סערה וגרר ביקורות חריפות מימין ומשמאל. כך למשל הסנאטור מאניני ריוס, נשיא מפלגת הימין Cabildo Abierto החברה בקואליציה, אמר שבכוונתו לקדם חוק שימנע את התכת העיט. פוליטיקאי אחר המועמד לנשיאות, יאמאנדו אורסי, הביע צער על כך שהנשיא בוחר לעסוק בנושאים שוליים כשמשבר מחסור המים באורוגוואי בוער.

מחיר מוערך: 26 מיליון דולר

בעקבות הסערה, הודיע נשיא אורוגוואי שהוא גונז לפי שעה את ההחלטה. "למרבה הצער, אני ממשיך לטעון שזה רעיון טוב, אבל חובתו של הנשיא להקשיב ולייצג. שוחחתי עם האמן ולצערי אנחנו הולכים לוותר על הרעיון. יש רוב מוחץ שלא שותף להחלטה הזו, ואם רוצים לייצר שלום, הדבר הראשון שצריך לעשות הוא לייצר אחדות, וזה ברור שלא נוצרה כזו", הודה הנשיא.
במברק שהעביר למשרד החוץ כתב שגריר ישראל מגן כי "הנושא מעסיק את ממשלי אורוגוואי מאז 2006, עת נמשה הסמל מהים. הממשל אינו מעוניין לאפשר לחברה בעלת הזכויות למכור את אחד הסמלים הבולטים של הנאצים לגורמים שיהפכו אותו לאתר עלייה לרגל. גם היהודים וגם אנחנו מתנגדים לכך. על פי פסיקת בית המשפט של אורוגוואי, הממשלה יכולה לסרב למכירה בתמורה לפיצוי של כ־5 מיליון דולר לבעלי הזכויות". השגריר ציין כי נעשה לפני שלוש שנים ניסיון פנייה ליד ושם אך הם לא הביעו עניין ברכישת הפסל, המוערך במחיר של 26 מיליון דולר אם יימכר במכירה פומבית. גם פנייה לגורמים יהודים אמריקאיים לא הניבה דבר.
3 צפייה בגלריה
עיט ברונזה עם צלב קרס
עיט ברונזה עם צלב קרס
עיט הברונזה. יד ושם מתנגדת לסחר בפריטים נאצים
(צילום: MARCELO HERNANDEZ, AP)
עמדת יד ושם בנושא היא שיש להימנע מכל סחר בפריטים בעלי אסוציאציות נאציות, או עידוד, ולו עקיף, של סחר כזה. כל העברה של כסף בנוגע לפריט הנדון – גם במסווה של "פיצויים" – כמוה כסחר. העברת הפריט לגורם כלשהו בברלין (או לכל גורם גרמני) תהווה מהלך בלתי רצוי במיוחד, כשנדרש לבצע תיאום עמדות עם הנהגת הקהילה היהודית.