ועדת הרפורמות של הכנסת, הדנה בהצעת החוק לפתיחת שוק הכשרות לתחרות, אישרה אמש (יום ג') כמה שינויים בו, והעיקרי שבהם - מתן אפשרות לרבני עיר להעניק תעודות השגחה לעסקים מתחום המזון, לצד התאגידים הפרטיים.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
כפי שנחשף לראשונה ב-ynet, הקואליציה החליטה לרכך מעט את הרפורמה המוצעת, בתקווה להפחית את עוצמת ההתנגדות לה. בממסד הרבני הממלכתי טענו כל העת כי המהלך שמוביל השר לשירותי דת, מתן כהנא, פוגע במעמד הרבנים המקומיים, שמספקים כיום את שירות הכשרות הממלכתי באופן בלעדי וכעת מבקשים לאסור עליהם אף את ההשתתפות בתחרות בענף - והוועדה הסכימה לאפשר זאת, בתנאי שהרב מכהן ביישוב שבו 20 אלף תושבים או יותר.

החרדים מחו

למרות ההישג לאופוזיציה, חברי הכנסת החרדים מחו על הקריטריון החדש, שנראה כאילו נתפר למידותיו של הרב דוד סתיו, רב המועצה המקומית שהם שבה גרים 21 אלף איש, הנחשב בעיניהם לסדין אדום בגלל תדמיתו הליברלית יחסית.
1 צפייה בגלריה
(צילום: רפי קוץ, איור: לביאה טושינסקי, Shutterstock)
הפשרה נרקמה בפגישות שקיים כהנא עם רב היישוב בית אל, זלמן מלמד; רב השומרון, אליקים לבנון, ורבה של ירושלים, אריה שטרן - שלושה רבנים מקומיים מבכירי הציונות הדתית, במטרה להפחית משמעותית את עוצמת ההתנגדות לרפורמה בעולם הרבני.
בתחילה חששו במשרד לשירותי דת כי המועצות הדתיות, המתוקצבות על ידי המדינה, יתחרו בשוק החופשי בגופים פרטיים, כשהן נהנות מיתרון כלכלי משמעותי. במשרד לשירותי דת חששו עוד כי עיסוק הרבנים בכשרות בכל הארץ יבוא על חשבון צרכי הקהילה, בקהילות המקומיות שבהן הם מכהנים. ואולם כעת הוחלט לאמץ את הפשרה.
ההתנהלות הכספית של הרבנים והמועצות בתחום הכשרות תהיה נפרדת משירותי הדת האחרים שהם מעניקים לציבור, על מנת להבטיח תחרות שווה. בנוסף, הרב המקומי לא יוכל לקבל שכר נוסף על עבודתו זו.