עוד עימות סוער בין שרי הממשלה – הפעם בנוגע לבחירות לרבנות: מליאת הממשלה הצביעה היום (א') בעד דחייה בת כמה חודשים של מועד בחירת הרבנים הראשיים הבאים, הקבוע לעוד כחודש וחצי. בעוד ש"ס, שיזמה את המהלך, נחושה להביאו לאישור סופי בכנסת – במפלגת עוצמה יהודית טוענים כי מאחוריו עומדים אינטרסים פוליטיים פסולים, ומאיימים להתנגד לו ולסכלו.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
גם ביהדות התורה הביעו מורת רוח מהעניין – ונמנעו בהצבעה בממשלה. למרות המחלוקת, ועדת השרים לחקיקה אישרה גם היא את ההצעה, כאשר המשמעות היא שחברי הקואליציה מחויבים לתמוך בה במליאת הכנסת.
המהלך החל בעתירה שהגישה לבג"ץ נציגות בתי הכנסת הציוניים בירושלים, באמצעות עו"ד אילן קמינצקי, נגד קיום הבחירות במועדן, תחילת חודש אוגוסט, בטענה כי הסמיכות לבחירות למועצות המקומיות, שייערכו כשלושה חודשים לאחר מכן, ולמינוי המועצות הדתיות שאחריהן, עלולה להביא לפגיעה בטוהר הבחירות.
2 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
ישיבת הממשלה
(צילום: עמית שאבי)
חששה של הנציגות היה כי מאחר שהאסיפה הבוחרת את הרבנים הראשיים כוללת ראשי ערים ומועצות דתיות, יירקמו "דילים וקומבינות" (לשון העתירה) בין השלטון הארצי למקומי, שיגרמו לזיהום הליך הדמוקרטיה ולפוליטיזציה של הרבנות.
במשרד לשירותי דת, הנשלט בידי ש"ס, הפתיעו כאשר הסכימו לבקשה, ובתגובה לעתירה הודיעה המדינה כי בכוונתה לחוקק הוראת שעה להארכת כהונת הרבנים הראשיים הנוכחיים, "מתוך אחריות לטוהר הבחירות".

ביטון לבן גביר: "עדיף שלא תתערב לנו ברבנות"

אלא שמתנגדי המהלך טוענים כעת כי גם הדחייה עצמה משרתת אינטרס פוליטי של המפלגה, וזה גם היה המניע לכך. כוונתם היא לכך שיו"ר ש"ס, אריה דרעי, מתקשה להכריע במי יתמוך מבין שני המועמדים הבולטים לתפקיד הרב הספרדי – רבה של באר שבע, יהודה דרעי, שהוא אחיו, וחבר מועצת חכמי התורה במפלגה, הרב דוד יוסף, שהוא בנו של מנהיג ש"ס המנוח הרב עובדיה יוסף ואחיו של הרב הראשי המכהן, יצחק יוסף.
2 צפייה בגלריה
הרב דוד יוסף. קרב פנימי על זהות הראשון לציון הבא
הרב דוד יוסף. קרב פנימי על זהות הראשון לציון הבא
הרב דוד יוסף. קרב פנימי על זהות הראשון לציון הבא
במסגרת חילופי הדברים הקולניים, איים השר חיים ביטון על השר איתמר בן גביר כי עדיף שלא "יתערב לנו ברבנות", כדבריו. "נתערב לך בהחלטות שלכם", הבהיר. "אם תפילו את דחיית הבחירות לרבנות הראשית, נפיל את חוק האיזוק האלקטרוני לגברים אלימים".
"רבנים ראשיים זה של כל עם ישראל", הבהיר לו השר לביטחון לאומי, ואמר כי מדובר, לדבריו, ב"מחטף". "אתם רוצים לשנות את כללי המשחק תוך כדי משחק", הוסיף. "אני זוכר מה אמרת על החלטת הציונות. אתה נגד מדינה ציונית... מספיק עם הטריקים, מספיק עם השטיקים, כל הזמן אתם מחפשים איך לעשות מעקפים ולא ללכת בדרך המלך. אי אפשר לעשות דילים בחדרים הסגורים. בחירות לרבנות הראשית לישראל צריכות להיות נקיות מכל הפוליטיקה שאתם מנסים להכניס".

"הכול הפך לעסקנות פוליטית"

גם ביהדות התורה הביעו מורת רוח, כאמור. "לא דיברתם איתנו", נזף השר פרוש בשרי ש"ס. "לא שיתפתם אותנו... דווקא בבחירות הנוגעות לענייני דת, אתם הופכים את זה לפוליטי".
כשמזכיר הממשלה אמר כי "הפרקליטות מסכימה עם ש"ס", ענה השר בן גביר: "פה חשדתי. יש לפרקליטות יד אחת עם ש"ס".
השר עמיחי אליהו אמר כי כל העניין הפך ל"עסקנות פוליטית", כדבריו, ודווקא "בתקופה שבה כל כך חשוב להחזיר את אמון הציבור ברבנות הראשית וברבני הערים. במקום מינויים מקצועיים או אנשים יראי שמיים, אתם ממנים לפי פוליטיקה. לא משנים כללי משחק תוך כדי מערכת בחירות". הוא הוסיף כי שרי ש"ס מבקשים לשנות את הגוף הבוחר מסיבות פנים-אינטרסנטיות.
"ראוי שתציין שאתה נגוע בדבר ושאבא שלך חבר בגוף הבוחר", הטיח בו השר ביטון מש"ס, והשר אליהו השיב: "ש"ס בניגוד עניינים בגלל דרעי, כדי שאחיו יהיה הראשון לציון".