אלונה רוסו (12) מכפר עזה תכננה לטוס בחודש ינואר עם אימה דפנה לטיול בת מצווה באירופה, ולאחר מכן לחגוג עם חברותיה בארץ. אבל ב-7 באוקטובר נרצח אורי, אביה של אלונה, חבר כיתת הכוננות שיצא להילחם במחבלים שחדרו לקיבוץ. מאז כל התוכניות השתנו. אתמול (יום ה') הגיעה אלונה בפעם הראשונה בחייה לכותל המערבי, כדי לחגוג את בת המצווה.

יחד עם אלונה הגיעו עוד כ-50 נערים ונערות, בני משפחות שכולות, לכותל. האירוע המיוחד נערך בשיתוף עם מערך הנפגעים בצה"ל, הרבנות הצבאית, ארגון האלמנות והיתומים והקרן למורשת הכותל. את פניהם של הנערים והנערות קיבלו מפקדים מצה"ל, הרב הצבאי הראשי לצה"ל, תא"ל הרב איל קרים, ורב הכותל המערבי והמקומות הקדושים הרב שמואל רבינוביץ, שבירכו אותם לרגל הגיעם לגיל מצוות. לאחר מכן כולם נשאו יחד תפילה לשלום המדינה, לחזרתם של החטופים בשלום ולהצלחת חיילי צה"ל וכוחות הביטחון.
"אני חושבת עליו המון. זה כל כך עצוב שהוא לא איתי", אמרה אלונה ברחבת הכותל. "חיכיתי לזה שהוא יהיה איתי בבת מצווה. זה מאוד מנחם שיש אנשים שתומכים בך. אני יודעת שיש עוד ילדים שעברו את אותו הדבר כמוני. שמתי פתק בכותל. אני מקווה שהחטופים יחזרו. זו התקווה שלי. אני מכירה אנשים שעדיין נמצאים שם בעזה".
2 צפייה בגלריה
אלונה רוסו עם אמה, דפנה רוסו בכותל
אלונה רוסו עם אמה, דפנה רוסו בכותל
אלונה רוסו עם אחמה, דפנה רוסו, בכותל
(צילום: גיל יוחנן)
אלונה סיפרה על גבורתו של אביה, אורי רוסו ז"ל, שנפל בקרב על כפר עזה. "אבא שלי היה איש מושלם. ב-7 באוקטובר, בהתחלה היה יום רגוע, וכשהתחילו קצת בומים – ההורים נכנסו לממ"ד. בשלב מסוים אבא קיבל הודעה והוא יצא מהחדר בלי לומר יותר מידי. אמא התעדכנה בדברים שקורים והיא הודיעה לנו שבן דוד שלי, נטע, מת. שכבתי במיטה שלי בשקט בלי לעשות כלום. אמא אמרה לי שעוד מעט החיילים יבואו לחץ אותנו ויהיה בסדר".
בשלב זה לא ידעו בני המשפחה מה עלה בגורל האב. "רציתי לשלוח לו הודעה: 'אבא, מה קורה? הכול בסדר?' ואז החיילים הגיעו ולקחו אותנו לתחנת הדלק של הקיבוץ", סיפרה אלונה. "היו שם חיילים מסביבנו ואנשים שאני מכירה. הגיעו אוטובוסים ועליתי עם אמא. נסענו נסיעה ארוכה ולא ידעתי מה קורה. למחרת בשעה 12:00 אמא נכנסה לחדר ואמרה לי: 'אבא מת'. לא יצאתי מהחדר שלי כמעט. אלו היו רגעים ממש קשים. אבל אני אומרת גם עכשיו לעוד אנשים שעברו דברים קשים: גם אם קשה – תמשיכו. יהיה בסדר".
את אלונה ליוותה לטקס בכותל גם אימה דפנה, וגם מי שהיא מכנה "האמא השנייה שלי", סא"ל דליה סבג, קצינת הנפגעים שמלווה את משפחת רוסו מהשבעה על אב המשפחה אורי. "אני איתם מאז. בטוב וברע. באתי לחגוג עם אלונה המהממת שלי את הבת-מצווה", אמרה הקצינה. "כשנכנסתי לבית שלהם במודיעין, לשם הם עברו מכפר עזה, כבר ראיתי את מודעת האבל של אורי, וראיתי במודעה משהו מיוחד מאוד. המודעה נתנה קווים לדמותו של אורי, והבנתי שמדובר במשפחה מיוחדת. חיבקתי את דפנה ומאז אני מלווה אותם. אנחנו יחד, גם כשאני צריכה אוויר ואנרגיות אני באה לבקר ויוצאת מחוזקת".
2 צפייה בגלריה
מימין לשמאל: סא"ל במיל' דליה סבג, דפנה רוסו, אלונה רוסו
מימין לשמאל: סא"ל במיל' דליה סבג, דפנה רוסו, אלונה רוסו
מימין לשמאל: סא"ל דליה סבג, דפנה רוסו ואלונה רוסו
(צילום: גיל יוחנן)
בטקס עצמו הנערים והנערות הדליקו נרות נשמה לזכרם של יקיריהם שנפלו במסגרת שירותם. הבנים הניחו תפילין ועלו לתורה. בני ובנות המצווה, יחד עם משפחותיהם, סיירו באתרים השונים, בין השאר במנהרת הכותל. בסיום היום התקיימה שיחה עם נשיא המדינה יצחק הרצוג והופעה של אמן אורח.
סא"ל לי זורע, רע"ן פרט במערך הנפגעים בצה"ל, אמרה כי "מערך הנפגעים מלווה את המשפחות השכולות לכל אורך הדרך – באירועים הקשים, העצובים, וגם השמחים. חשוב לנו לייצר רגעים כאלה עבור המשפחות. ציוני דרך משמעותיים בחיי כל נער ונערה, כמו חגיגת בר/בת מצווה, הם אירועים מרגשים. אך עבור אלה ששכלו הורה או אח, הם גם מורכבים, בטח השנה. החוויה המשותפת, לצד נערים ונערות שמזדהים עימם וביחד עם קציני וקצינות הנפגעים שמלווים אותם בצורה הדוקה, היא חשובה ומרגשת".
יו"ר עמותת אלמנות ויתומי צה"ל, תמי שלח, התייחסה גם היא לאירוע: "מלחמה זו תקופה קשה ביותר. כולנו חבולים, דומעים ומבכים על הלוחמים שלחמו בעוז, בנחישות ובחירוף נפש למען המשך חיינו כאן בארצנו האהובה. אנחנו מחבקים את הילדים חיבוק עז, מכירים את כאבם, מוקירים את המחיר היקר שנדרשו לשלם ומבטיחים לצעוד איתם לאורך הדרך. אנחנו כאן, 365 ימים בשנה, בכל שנה".