מה קורה כשלהיט של ליידי גאגא פוגש את המילים "עושה שלום במרומיו" מתוך התפילה היהודית? את התשובה קיבלו אתמול (ד') באי הקונצרט "נוסח אמריקה", הפקה מיוחדת לפסטיבל פיליציה בלומנטל למוזיקה, במוזיאון תל אביב לאמנות.
הקונצרט עמד בסימן הצדעה לעולם התרבות המוזיקלי המגוון של יהדות צפון אמריקה, על זרמיה השונים, ב-150 השנים האחרונות. הוא הציג שילוב בין טקסטים מהמקורות היהודיים ללחנים של מלחינים אמריקנים ידועים, כולל לחנים של להיטי ברודוויי מהמחזמר "כנר על הגג" או של שירים פופולריים עכשוויים שחדרו לבתי כנסת. את הביצועים הובילו הזמרת הישראלית הבינלאומית בת אלה והחזן עזי שוורץ מניו יורק.

2 צפייה בגלריה
הזמרת בת אלה והחזן עזי שוורץ
הזמרת בת אלה והחזן עזי שוורץ
הזמרת בת אלה והחזן עזי שוורץ
(צילום: אורית פניני)
בין השאר, ביצעו בת אלה ושוורץ את השיר "עושה שלום" במנגינת השיר Shallow של ליידי גאגא ובראדלי קופר, שהתפרסם כחלק מפסקול הסרט "כוכב נולד" והפך ללהיט בינלאומי. "עושה שלום במרומיו הוא יעשה שלום עלינו ועל כל ישראל", נאמר בקטע המקורי מהתפילה, שנכלל גם בתפילת הקדיש, ובקהילות הרפורמיות והקונסרבטיביות נהוג להוסיף: "ועל כל יושבי תבל". המילים מקבלות משמעות אקטואלית בעיצומה של המלחמה.
2 צפייה בגלריה
הזמרת בת אלה והחזן עזי שוורץ
הזמרת בת אלה והחזן עזי שוורץ
בת אלה ועזי שוורץ
(צילום: אורית פניני)

על הניהול המוזיקלי של הערב הופקד גלעד אפרת, והוא כלל ביצועים מיוחדים לתפילות, פסוקים מהתנ"ך ופיוטים. באחד מרגעי השיא, בני משפחתה של הזמרת בת אלה עלו לשיר איתה את השיר "בספר חיים" מתוך תפילות הימים הנוראים, בלחן של סול זים שאותו נהגו לשיר במשך שנים בחגי תשרי בבית הכנסת בסינסינטי. בסיום המופע עלו לבמה רבנים ורבניות, חזנים וחזניות מזרמים ותנועות שונות ביהדות המתחדשת, וביצעו עם בת אלה ושוורץ את השיר "אמן".

ד"ר יזהר הס, סגן ומ"מ יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית, אמר בפתח האירוע: "היצירה התרבותית המוזיקלית והליטורגית של הגדולה בתפוצות ישראל זכתה במשך שנים להתעלמות, וכעת הזמן לתקן". הוא הוסיף כי "המופע הוא מהלך היסטורי. אני מצדיע ליוזמה ולחזון של בת אלה ושל החזן עזי שוורץ, יוזמה שבעיניי אין ציונית ממנה".