הדלקה אחת ובה 5,000 משתתפים, רק 16 אלף חוגגים על ההר בכל רגע נתון ומגבלת זמן של 4 שעות לכל אדם. עשרה ימים נותרו עד הילולת רבי שמעון בר יוחאי במירון – הראשונה מאז האסון הנורא בשנה שעברה שבו נספו 45 בני אדם – ובמשטרה משלימים את ההכנות לאירוע שצפוי להיות שונה בתכלית מהשנים הקודמות. במקביל, פרויקטור ההילולה במירון הודה שהוא לא רגוע לקראת ל"ג בעומר המתקרב, ומקווה שציבור המבקרים יישמע להנחיות.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
את הנתונים לגבי ההילולה מסר היום (א') מפקד המחוז הצפוני במשטרה, ניצב שמעון לביא, בשיחה עם עיתונאים. הבעיה המרכזית, מעריכים במשטרה, היא העובדה שהמתווה מבוסס בין השאר על האחריות האישית והרצון הטוב של כל אחד מהמשתתפים בהילולה, בתקווה שיפנה את מקומו בתום הזמן.
נעלמים רבים עדיין קיימים במתווה, ולא ברור אם יעבוד כמצופה, וכיצד. המתווה מבוסס השנה על מכירת כרטיסים, שבלעדיהם לא ניתן יהיה להיכנס להר. עם זאת, כבר כעת אומרים במשטרה כי מעמדם של החוגגים ששוכרים צימרים במירון וסביבותיה (מדובר באלפים) – לא ברור. כמו כן, לא התקבלו עדיין אישורי בטיחות לאזורים במושב מירון שבהם יקיימו החסידויות השונות "טישים" במקום ההדלקות שבוטלו.
5 צפייה בגלריה
מפקד המחוז הצפוני במשטרה, ניצב שמעון לביא, בתדרוך היום
מפקד המחוז הצפוני במשטרה, ניצב שמעון לביא, בתדרוך היום
מפקד המחוז הצפוני במשטרה, ניצב שמעון לביא. "אם אנשים יישארו יותר מדי זמן בהר – הם לא יאפשרו לבאים אחריהם להיכנס"
(צילום: משה מזרחי)
היום מתחילה מכירת הכרטיסים לכניסה להר. מחיר הכרטיס שווה למחיר הנסיעה בתחבורה ציבורית, והוא יכלול גם את הנסיעה עצמה. יימכרו כרטיסים לתחבורה ציבורית, להסעות פרטיות ולכלי רכב פרטיים, וכן הוקצתה כמות מסוימת של כרטיסים לאנשי החסידויות השונות. הכרטיסים כוללים ציון של שעת הגעה ושעת יציאה מההר.

"לא יהיו פשרות מול מפירי סדר"

ניצב לביא אמר כי השליטה על זרימת הקהל תיעשה באמצעות חמישה חניוני ויסות ברחבי המדינה. כמו כן, כל התנועה באזור מירון תהיה חד-סטרית. החוגגים יגיעו לחניון עין הוזים (על אם הדרך בין צפת למירון), ומשם יוסעו בשירותי היסעים (שאטלים) למירון. אם כמות האנשים על ההר תהיה גדולה מדי, תנועת השאטלים תיפסק עד לפינוי. מההר יוסעו החוגגים לחניון פרוד, ומשם יצאו בדרכם חזרה לבתיהם.
"בשטח ההר יהיו בכל רגע נתון כ-16 אלף איש, כאשר למעשה יכולים להיכנס 22 אלף איש. הפער הוא מרווח הביטחון", אמר ניצב לביא. "יממה לפני ההדלקה, ביום שלישי, 17 בחודש בשעה 22:00, אזור ההר ייסגר הרמטית וכל האנשים יפונו. החל מהשעה 7:00 בבוקר בערב ל"ג בעומר (18 בחודש), יתחילו להגיע להר בעלי הכרטיסים".
5 צפייה בגלריה
התדרוך לקראת ההילולה במירון
התדרוך לקראת ההילולה במירון
"לא יהיו שום פשרות עם מישהו שיבוא להפר את הסדר, לשבור ולהתפרע". תדרוך במשטרה לקראת ההילולה במירון
(צילום: משה מזרחי)
עם זאת, הודה מפקד המחוז הצפוני כי אינו יודע עדיין כמה אנשים ששכרו צימרים במירון יישארו בהר, והעריך כי מדובר יהיה באלפים. "אני בטוח שרוב הציבור שיגיע להר יגיע בסבר פנים יפות. אנחנו נעשה הכול כדי להקל עליהם ולקבל את פניהם בצורה הטובה והבטיחותית ביותר. הרבה תלוי ברצון הטוב של החוגגים, ובהבנה שלהם, שאם הם נשארים יותר מדי זמן על ההר – הם לא יאפשרו לבאים אחריהם להיכנס. יש פה תפקיד קריטי להסברה".
לצד זאת, ניצב לביא הדגיש כי "לא יהיו שום פשרות עם מישהו שיבוא להפר את הסדר, לשבור ולהתפרע".
סידורים מיוחדים ייערכו גם בציון קבר רשב"י עצמו. המבקשים להיכנס לציון ייכנסו אליו בטור מיוחד, מבלי שיתאפשר לעצור בציון. במהלך החגיגות תתקיים הדלקה אחת, של חסידות בויאן, בערב החג ב-20:00. למתחם ההדלקה יוכלו להיכנס רק 5,000 איש.

השר לביטחון הפנים: "עברנו כברת דרך"

השר לביטחון הפנים עמר בר-לב ביקר היום באתר ההילולה במירון, קיים סיור מוסק מעל ההר וביצע הערכת מצב במקום, שבה הוצגו לו תוכניות המשטרה לקראת האירוע. בהערכת המצב השתתפו גם סגן המפכ"ל, ניצב דוד ביטן, מפקד מחוז הצפון ניצב שמעון לביא, ראש אגף המבצעים ניצב סיגל בר-צבי, הפרויקטור תא"ל (במיל') צביקי טסלר ומפקדים נוספים במשטרה ובכוחות ההצלה.
5 צפייה בגלריה
המונים בהילולה במירון בעבר. הפעם מנסים לשלוט במספר המשתתפים בכל רגע נתון
המונים בהילולה במירון בעבר. הפעם מנסים לשלוט במספר המשתתפים בכל רגע נתון
המונים בהילולה במירון בעבר. הפעם מנסים לשלוט במספר המשתתפים בכל רגע נתון
במהלך הצגת התוכניות אמר השר בר-לב: "בשנה שעברה אירע כאן אסון כבד ובלתי נתפס, ועלינו להיות מוכנים השנה כדי לאפשר לחוגגים להגיע לכאן ללא סיכון לחייהם. עברנו כברת דרך ארוכה מאוד, ואין ספק שההתארגנות השנה, בוודאי בניגוד לשנה שעברה, היא רצינית, רב-מערכתית ורב ארגונית".
בר-לב ציין כי "זו משימה מורכבת ומאתגרת, והמשטרה – שאחראית על הביטחון – מקיימת הכנות יסודיות כדי להבטיח שהחגיגות יעברו בשלום. הושקעו כאן שעות רבות של תכנון ומחשבה, יש השקעה משמעותית בכוח אדם ובאמצעים טכנולוגיים שונים, ואני קורא לציבור החוגגים לפעול על פי הנחיות המשטרה".
"חשוב לנו שכל מי שיגיע וייכנס לאתר, יחזור בשלום לביתו – ולכן המשטרה לא תתפשר כאשר תיתקל במי שיגיעו כדי להפריע לסדר התקין של האירוע", הדגיש השר. "אני מאמין שיש סיכוי גבוה מאוד שאם נקפיד על מה שהוצג היום בתוכניות, ועל סגירת הפערים שעדיין קיימים, נעבור את האירוע בהצלחה".

פרויקטור מירון: "מקווים שהציבור יהיה איתנו"

ניצב בדימוס צביקי טסלר, פרויקטור ההילולה בהר מירון, סיפר בריאיון לאולפן ynet הבוקר על השלמת ההכנות. "החזות הרגועה שלי אולי מטעה, אבל אני בהחלט מסתכל על מחצית הכוס הריקה, ורואה את הסיכונים", אמר.
5 צפייה בגלריה
הריסת גשר הכהנים במירון
הריסת גשר הכהנים במירון
הריסת גשר הכהנים במירון. מבנים עם ליקויי בטיחות נהרסו
(צילום: דוברות הרשות לאכיפה במקרקעין)
"אנחנו פועלים נמרצות – גם משטרת ישראל, לרבות משטרת התנועה, משרד התחבורה, הרשות המקומית המרכז הארצי למקומות קדושים – כל הנוגעים בדבר ואלה שמארגנים את האירוע בהחלט מוטרדים, ושואלים את עצמם: איפה טעינו ולא עשינו מספיק, איפה לא שמנו את הגדרות במקומות הנכונים. הכול כדי שנעבור את השנה בבטחה. אני לא רגוע, אני בהחלט פועל כל הזמן כדי לסגור את אותם פערים, כך שנגיע להילולה מוכנים בצורה הבטוחה ביותר".
"האירוע יהיה שונה משנים קודמות, ולא רק מהשנה שעברה, שבה קרה האסון הכבד", הוא הבהיר. "קבענו מתווה שנאמן להמלצות הביניים של ועדת החקירה, ואנחנו פועלים לאור המתווה הזה ליישום התוכניות המבצעיות".
בהתאם להמלצות הביניים של ועדת החקירה, נקבע שתהיה רק הדלקה אחת, ללא הדלקות נוספות. פני שטח ההר השתנו, ומבנים לא חוקיים עם ליקויי בטיחות במקום נהרסו. "פירקנו שם חלק גדול מהמבנים הלא-בטוחים, כל הטריבונות אינן נמצאות בשטח", סיפר טסלר, "את המשטחים הקיימים הכשרנו בצורה קצת יותר בטוחה. המבנה העתיק המסורתי של ציור הקבר נשאר לעמוד על תילו, והמעבר לציון הקבר יתאפשר".
5 צפייה בגלריה
מתחם קבר רשב"י, יום לפני אסון מירון
מתחם קבר רשב"י, יום לפני אסון מירון
מתחם קבר רשב"י, יום לפני אסון מירון. האתר שינה את פניו
(צילום: לירון נגלר-כהן)
כמות האנשים שיכולים להיכנס להר ביום ההילולה תהיה מוגבלת. "לא נאפשר כמות של עשרות אלפי אנשים בהר כמו שהיה ברגעי השיא בהילולות הקודמות. נהיה צמודים לחלוטין להנחיות מהנדסי הבטיחות, ובהתאם לכך נקבע", ציין הפרויקטור. לדבריו, "נכון להיום מדובר בכמות של 16-15 אלף איש לכל היותר בו-זמנית, שיהיו במעגל ההר – בציון הקבר ובהרחבות מסביב".
כשנשאל איך יפקחו על כמות האנשים המגיעה להר, השיב טסלר כי "אנחנו מתזמנים את כמות האנשים שמגיעה להר באמצעות תחבורה ציבורית, כך שלא יגיעו יותר מ-4,000 לשעה לכל היותר. מתוך בדיקה שעשינו לפי שנים קודמות, זמן שהייה של אדם ממוצע בהר הוא כ-4 שעות – וזה כשיש כמובן עוד הרבה אטרקציות בהר, הדלקות נוספות או חלוקת מזון בהר שהשנה לא תהיה. את 4 השעות האלה נאפשר גם השנה".
"אנחנו מעריכים שאנשים ירדו מההר עוד לפני 4 שעות, וכך תתבצע תחלופה של אנשים", הוסיף. "כמובן, נספור את האנשים ונסביר להם שהם צריכים לרדת מההר. הדברים ייעשו בצורת היתר שהייה, אדם יצטרך להציג אותו כדי שיוכל להיכנס. אני מקווה שתהיה משמעת ציבורית. האסון של אשתקד לא עבר ליד אף אחד מאיתנו וכולנו מבינים את משמעותו, ואני מקווה שזה יגרום לכך שהציבור יהיה איתנו, ורובו המוחלט יישמע להוראות – ואז נייצר את הזרימה הנכונה והמתאימה של הציבור בהילולה".