במינהל הקהילתי בשכונת הר חומה בירושלים הודיעו כי הם מסרבים להנחיות העירייה להפעיל בסופי השבוע את הבריכה הציבורית החדשה, שנבנתה בעלוּת של עשרות מיליוני ש"ח – ובכך הציתו מחדש את מלחמות השבת בבירה. מאות מתושבי השכונה הגישו הבוקר (יום ג') תביעה בנידון לבית המשפט, יחד עם סגן ראש העיר, יוסי חביליו.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
ההחלטה לסגור את הבריכה בשבתות, שנוגדת את הנחיות העירייה ואת הסטטוס-קוו העירוני הנוגע לבריכות ציבוריות, עוררה את זעמם של אלפי תושבי השכונה שאינם דתיים. כמה מהם התאגדו כאמור והגישו לבית המשפט המחוזי בירושלים תביעה ובקשה לצו מניעה נגד המינהל הקהילתי והעומד בראשו.
קראו עוד בערוץ היהדות:
"החלטת המינהל הקהילתי נובעת משנאת חינם", טוען חביליו, "מי שאוהב את השבת, לא מנסה להבעיר באמצעותה את ירושלים. הר חומה לא תהפוך למאה שערים, והחילונים והמסורתיים בעיר לא יהיו שק החבטות של מיעוט פונדמנטליסטי שמאמין בכפייה דתית".
2 צפייה בגלריה
הבריכה בהר חומה
הבריכה בהר חומה
הבריכה הציבורית בהר חומה. "פגיעה בזכויות יסוד של חילונים ומסורתיים"
(צילום: יוני סיבוני)
על פי נתוני העירייה, כ-40% מבין 25,000 תושבי הר חומה הם חילונים או מסורתיים. מגישי התביעה טוענים שהחלטת המינהל הקהילתי מנוגדת לפסיקת בית המשפט העליון, מהווה כפייה דתית, התקבלה ללא שיתוף ציבור, פוגעת בזכויות יסוד של חילונים ומסורתיים ו"צפויה לדחוק את רגלי הציבור המתון מהשכונה". אל התביעה צורפה רשימה שמית של יותר מ-1,000 מתושבים ותושבות בהר חומה שהצהירו כי הם תומכים בפתיחת הבריכה בשכונה בשבתות, וביקשו להצטרף לתביעה.

"לא מעט תושבים דתיים בשכונה תומכים בנו"

מתחם הקאנטרי החדש בשכונת הר חומה (או בשמה הרשמי: חומת שמואל) כולל בריכת שחייה, והקמתו על ידי עיריית ירושלים התאפשרה בעזרת מימון ציבורי בסך כ-58 מיליון ש"ח. במהלך בניית המתחם, עיריית ירושלים והעומד בראשה התחייבו מפורשות שהבריכה במתחם תפעל בכל ימות השבוע, וזאת בהתאם לסטטוס-קוו העירוני.
בשכונות שבהן גרים חילוניים ומסורתיים, הסטטוס-קוו הירושלמי הוא שהבריכות הציבוריות פועלות גם בימי המנוחה, וכך קורה בכל רחבי העיר זה שנים רבות. למרות זאת, ולאחר שהעירייה העבירה לידיו את מבנה הבריכה במהלך חודש יולי האחרון, הבהיר המינהל הקהילתי בהר חומה כי אין בכוונתו לאפשר את פתיחת הבריכה בשבתות, וזאת מטעמים הלכתיים.
2 צפייה בגלריה
יוסי חביליו
יוסי חביליו
סגן ראש העיר, יוסי חביליו. "הציבור הליברלי בירושלים לא יהיה יותר קורבן לבריונות"
(צילום: זהר ויגנר)
מאיה לוי, תושבת הר חומה ואחת ממגישות התביעה, אומרת: "הר חומה היא שכונה מעורבת מתוך אידיאל, וזה עצוב ומקומם שהמינהל הקהילתי הכריז מלחמה על מחצית מתושבי השכונה. אלו שלא רוצים לשחות בשבת – לא חייבים לבוא לבריכה. אבל אלו מאיתנו שכן רוצים – יש חובה חוקית לאפשר לנו לעשות זאת מבלי שניאלץ להוציא הון על נסיעות או על הגעה לבריכות פרטיות בשכונות אחרות. לשמחתי, הצטרפו אלינו גם לא מעט תושבי שכונה דתיים התומכים בהפעלת הבריכה בשבתות, וזאת כדי להימנע ממלחמות-שבת וכדי לשמר את יחסי השכנות הטובה בהר חומה".
"התביעה הוגשה בלית-ברירה, ולאחר סירוב של המינהל להתחשב באלפי החילונים והמסורתיים בשכונה", מסכם עו"ד חביליו, סגן ראש עיריית ירושלים, העומד בראש התביעה. "הציבור הליברלי בירושלים לא יהיה יותר קורבן לבריונות חרד"לית או חרדית, ולא ירכין ראש בפני כפייה דתית. כל תוצאה אחרת מלבד פתיחת הבריכה בשבת – משמעותה הפיכת הר חומה למתחם חרדי סגור, וקריסת הסטטוס-קוו בכל העיר".
לדבריו, "יש כאן פגיעה בזכויות יסוד כמו הזכות לבריאות והחופש מדת, וגם הצביון הליברלי של ירושלים כולה עומד כאן למבחן. אם הקיצוניות תנצח בהר חומה – היא עלולה להתפשט ולנצח גם בשאר השכונות המעורבות בעיר".
מעיריית ירושלים נמסר בתגובה: "העירייה טרם קיבלה את העתירה. לכשתתקבל היא תילמד, והתייחסות תינתן לבית המשפט, ככל שתידרש כזו. העירייה בעד שמירת הסטטוס-קוו".
ממינהל קהילתי חומת שמואל (הר חומה) טרם נמסרה תגובה.