כ-23 אלף ישראלים נמצאים נכון לאמש (מוצאי שבת) באומן שבאוקראינה. עוד עשרות אלפים עושים את דרכם לעיר, כדי להיות בראש השנה ליד קברו של רבי נחמן מברסלב. מאז שהחלה המלחמה עם רוסיה ב-2022, המאמץ להגיע לאומן בראש השנה הפך למורכב. בנוסף הורו רבני ברסלב לחסידים, שלא התייצבו בלשכות הגיוס, שלא לטוס - מחשש שיעצרו בנתב"ג.
מוצ"ש באומן
(צילום: אומן תשפ"ו - עדכונים שוטפים)

יעקב ברנוי, גבאי בית הכנסת הנמצא ליד קברו של רבי נחמן, כבר הגיע עם כמה מילדיו לאומן. "אני אב ל-10, עובד כל השנה בעיריית אלעד, ואני גבאי בציון רבנו בימי החגים", הוא סיפר ל-ynet. "נסעתי השנה עם חלק מילדיי לאומן, הגדול בן 17, אחריו ילד לפני בר מצווה וילד בן 8. טסנו לרומניה ומשם לקישינב. לא היה עומס כי יצאנו שבוע וחצי לפני החג".
הוא סיפר על הבדיקות הביטחוניות במעברי הגבול. "בדקו אם יש עלינו סמים ובדקו את התיקים", סיפר ברנוי. "גם באוקראינה כשנכנסנו קרקעית בדקו את התיקים. נסענו אחרי זה משם כמה שעות במונית לאומן. כל הנסיעה הייתה כמעט יממה - מ-11 בבוקר שיצאנו מישראל עד 6 בבוקר למחרת כשהגענו לאומן. כשהגענו היו 3,000 איש באומן, עכשיו יש עשרות אלפים ובחג נגיע לשיא של כ-55,000 איש".
4 צפייה בגלריה
יעקב ברנוי, גבאי בית הכנסת ליד קברו של רבי נחמן
יעקב ברנוי, גבאי בית הכנסת ליד קברו של רבי נחמן
יעקב ברנוי, גבאי בית הכנסת ליד קברו של רבי נחמן
(צילום: באדיבות המצולם)
אבל יש כאלו שלא ייסעו לאומן - למרות שתכננו להיות שם בראש השנה. אבי בן סילמן, חסיד ברסלב, הוא אחד מהם. השנה יעשה את החג בביתו עם אשתו וילדיו, זאת בניגוד לשנים קודמות. "כמי שנולד וגדל לתוך זה, מבחינתי אומן בראש השנה זה הרבה מעבר לנ-נח וריקודים", הוא סיפר. "זה קושי מאוד גדול לעשות את המסע הזה לאומן בכל שנה. יש לי אישה וילדים ובכל שנה עדיין בחרתי לעשות את זה".
על כך שיישאר בארץ השנה, הוא אמר: "השנה אני מרגיש שאף אחד לא יכול להבין את הכיסופים ואת הגעגועים ללהיות שם, יש שם תחושה שהצדיק מטהר מהכול וממש רואים את ההצלחה בכל השנה מברכת הצדיק. יש את הכמיהה הזאת שאולי כן יסתייע וכן נצליח לעשות את זה, כי זה משהו שקשה לוותר עליו", אמר בן סילמן.
השנה, יותר מתמיד, חסידי ברסלב מתמודדים עם אתגרים מיוחדים במסע לקברו של רבי נחמן באומן. מאז פרוץ המלחמה בין רוסיה לאוקראינה, שנמשכת כבר למעלה משלוש שנים וחצי, הנסיעה הפכה למורכבת ומפרכת, כשבכל מעבר גבול יבשתי נדרשים הנוסעים להמתין שעות ארוכות בתורים בלתי נגמרים.
4 צפייה בגלריה
ערב שבת באומן
ערב שבת באומן
ערב שבת באומן
(צילום: אומן תשפ"ו - עדכונים שוטפים)
עומס זה גרם פעמים רבות לעיכובים קשים, לפספוס טיסות ולעוגמת נפש מרובה. אך כפי שהחסידים יודעים "אין ייאוש בעולם כלל", וכך גם במקרה זה. פתרון יצירתי שהחל לצבור תאוצה בשנים האחרונות הופך השנה לדרך המועדפת על רבים: נסיעה ארוכה ברכבת, שחוצה את אירופה עד לתחנות הקרובות לאומן.
בשבוע שעבר, בתחנת הרכבת בעיר ויניצה הסמוכה לאומן, התקיימה פגישה חשובה שנועדה לתאם את היערכות הרשויות לקראת נסיעתם של רבבות החסידים. בפגישה השתתפו הרב נתן בן נון, יו"ר "איחוד ברסלב באומן", יחד עם הרב שאול הורביץ - שליח חב"ד בעיר ויניצה, שפועל רבות למען יהודי אוקראינה והמתפללים במשך כל ימות השנה. בפגישה השתתפו נציגי הנהלת תחנת הרכבת של ויניצה וראשי משטרת הגבולות בעיר.
המשתתפים דנו בדרכים לייעל את תנועת הנוסעים ברכבות, להבטיח את שלומם ולמנוע עיכובים ככל הניתן, לקראת התחלת תנועת הנוסעים הרבים הצפויים לעבור דרך תחנת הרכבת ויניצה, ודרך מעבר הגבול מוהיליב-פודילסקי, בנסיעתם אל עבר העיר אומן.
4 צפייה בגלריה
אזור קברו של רבי נחמן מברסלב במוצ"ש
אזור קברו של רבי נחמן מברסלב במוצ"ש
אזור קברו של רבי נחמן מברסלב במוצ"ש
(צילום: אומן תשפ"ו - עדכונים שוטפים)
הביקוש לנסיעות ברכבת כל כך גדול, עד שנוצרה תעשייה שלמה סביב ארגון המסע הזה. כפי שמספר יעקב, חסיד ותיק שנוסע לאומן כבר עשור. "כל שנה זה מירוץ. ברגע שחברות הרכבות פותחות את המכירה באתרי האינטרנט שלהן, הכרטיסים נחטפים בתוך דקות. אתה צריך להיות מוכן, עם כל הפרטים בהישג יד, כי אם אתה מתמהמה, הכול נגמר", הוא אמר.
חלק מהביקוש הרב נובע מכך שסוכנים רוכשים קרונות רכבת שלמים ברגע שנפתחת המכירה, כדי לאפשר אווירה יהודית במשך כל הנסיעה הארוכה. בנוסף עסקנים בברסלב מארגנים נסיעות צ'רטר מיוחדות, שמיועדות אך ורק לחסידים. נסיעות אלה פופולריות במיוחד מכיוון שהן חוסכות את המורכבות הכרוכה בהיצמדות ללוח הזמנים של הרכבות ומציעות לעיתים גם שירותים נוספים. "זה מאוד מבוקש בקרב הקהילה", אומר יוסף, אחד המארגנים. "אנשים רוצים לנסוע יחד, עם חברים, באווירה של התעלות כבר מתחילת הדרך".
איתן, חסיד נוסף, מתאר את החוויה המתישה שעבר בשנה שעברה: "נתקענו בגבול פולין למשך יותר מ-20 שעות. זה היה סיוט אמיתי. עמדנו בתור אינסופי של כלי רכב, וכל רגע שעובר הוא רגע יקר בדרך לרבי. כשחזרנו, הייתה אותה המתנה מורטת עצבים, שגרמה לנו לפספס את הטיסה שלנו חזרה לישראל".
הפתרון שלו היה נסיעה ברכבת, שבה הבידוק הביטחוני וביקורת הדרכונים מתבצעים תוך כדי נסיעה. "זה חוסך שעות ארוכות של עמידה וטרחה. אתה פשוט יושב בקרון, לומד, מתפלל, והרכבת פשוט ממשיכה לנסוע", הוא אמר.
4 צפייה בגלריה
חגיגות במוצאי שבת באומן
חגיגות במוצאי שבת באומן
חגיגות במוצאי שבת באומן
(צילום: אומן תשפ"ו - עדכונים שוטפים)
הנסיעות ברכבת מחולקות לכמה מחלקות, מה שמאפשר לכל חסיד לבחור את רמת הנוחות המתאימה לו. ישנן רכבות רגילות עם מקומות ישיבה, שהן זולות יותר ומתאימות למי שמחפש פתרון פשוט ויעיל. אך יש גם רכבות מפוארות יותר, שמחולקות לחדרים עם מיטות מסודרות. המחירים נעים בהתאם, החל מכ-250 דולר לאדם בנסיעה רגילה, ועד כ-400 דולר לאדם בודד בנסיעה יוקרתית.
"הנסיעה הארוכה והמתישה הופכת לחוויה של מנוחה והתחדשות", מסביר מאיר, שנוסע השנה ברכבת יוקרה לאומן. "במקום להגיע מותש, אתה מגיע רגוע, מלא כוחות ומוכן לתפילות ראש השנה".
הרכבות היוקרתיות ביותר מציעות תנאים ברמה גבוהה במיוחד. חלקן אף שוכרות קייטרינג עם כשרות מהודרת, שמספק ארוחות כשרות ומגוונות לנוסעים לאורך כל הדרך. "זה פשוט מדהים", אומר אברהם, שנסע בשנה שעברה באחת הרכבות האלה. "זה הרגיש כמו בית מלון על גלגלים. האוכל היה מעולה, האווירה הייתה נפלאה, והמסע הפך לחלק מהחוויה הרוחנית עצמה".
השנה, כפי שמספר אחד המארגנים, צפויים לנסוע ברכבות המיוחדות בלבד, שאורגנו מפולין, למעלה מ-1,500 איש. "וזה רק חלק קטן מהתמונה", הוא מדגיש. "יש עוד רבים מאוד שעושים את הדרך לאומן ברכבות מכל רחבי אירופה. זה הפך לפתרון המועדף על מי שמעריך את הזמן והנוחות".