מכירים את זה שאתם קוראים מתוך ספר התורה בבית הכנסת ויוצא מזה שיר חדש? אם התשובה שלילית, כנראה אתם לא הזמר והמוזיקאי נמרוד לב או השחקן דני שטג. מתברר שהשניים הם לא רק חברים, אלא גם לומדים תורה ביחד, מה שמכונה בעגה הדתית "חברותא". שטג, שחזר בתשובה לפני כשלושה עשורים, הוא גבאי בבית הכנסת הגר"א, ברחוב הירקון בתל אביב, וגם קורא בתורה. גם נמרוד לב לפעמים קורא בתורה שם, וגם בבית הכנסת השכונתי בנווה צדק, שם הוא גר.
כדי להפוך את הטקסט של "שירת הים" מהתורה לשיר של ממש, בשיתוף פעולה עם שטג, גייס לב למשימה את הוד דיין מלהקת "המדרגות", שהוסיף בס וגיטרה חשמלית. את הסקיצה מתוך תהליך העבודה בחר לב לשתף כאן כדוגמה ראשונית מתוך אלבום חדש, "האלבום האמוני שלי", שהוא מבקש להוציא לאור בעזרת הציבור באמצעות קמפיין מימון המונים באתר הדסטארט, שיסתיים בסוף החודש.

החיבור בין לב ליהדות לא מובן מאליו. הוא גדל במשפחה חילונית ואפילו לא היו לו תוכניות לעלות לתורה בבר המצווה – מה גם שבאותה תקופה הוא איבד את אחיו, אדי (דוד) לב ז"ל, טייס קרב בחיל האוויר שנהרג בהתרסקות מטוסו. "למרות העובדה שאני ממשפחת Löwe (אריה בגרמנית), שמקורה בפראג ומיוחסת ישירות למהר"ל, לא הייתה לנו יהדות בבית", הוא מספר. "הפעם הראשונה ששמעתי קידוש הייתה בגיל 30, ומבחינתי דת הייתה רק הידיעה שיש מעלית שבת".
"גם אחרי שהתחלתי תהליך של תשובה, לא קראתי בתורה, אבל לפני קצת יותר משלוש שנים, בגיל 50, חבר דתי מירוחם, שהוא טייס, שמע שלא עשיתי בר מצווה ואמר: 'חייבים לתקן את זה'. הוא לימד אותי את טעמי המקרא, עליתי לתורה מול רבים מתושבי היישוב וקראתי מתוך פרשת ואתחנן את עשרת הדיברות. היה ממש שמח, זה כמו הופעה", הוא אומר ופורץ בצחוק.

גם לדתיים קריאה בתורה היא משימה לא פשוטה. "גדלתי במשפחה מוזיקלית: אימי היא הפסנתרנית נעמי לב, אחי הוא הפסנתרן הבינלאומי פרופ' תומר לב, אחי אדי ז"ל לימד אותי גיטרה, למדתי בתלמה ילין ואני מנגן גם בכינור, בצ'לו ובפסנתר. בשבילי, כמי שלמד מוזיקה קלאסית וידע לקרוא תווים אפילו עוד לפני אותיות, טעמי המקרא הם בעצם כמו תווים, אבל קריאה בתורה היא הרבה יותר מזה – זו אפשרות בשבילי לשיר את הרוחניות של היהדות. אני עומד מול ספר התורה ושר אותו למתפללים, מרגיש את משמעותן של המילים הקדושות כשהן עוברות דרכי, ולכן אך טבעי שבשנים האחרונות, מאז 'בר המצווה' ההיא, אני קורא בתורה בשבתות ובחגים. זה מחבר שמיים וארץ, וזה מחבר אותי".

זה כל הקסם

הקריירה המוזיקלית של לב עברה שינוי משמעותי מאז 1998, אז הוציא את האלבום הראשון שלו, "אין חלום אחר", שכלל את הלהיט "זה כל הקסם", הדואט הנצחי שלו עם אורלי פרל שהושמע פעמים רבות בתחנות הרדיו וזכה בתואר שיר השנה. באלבומו השני משנת 2001, "מציאות הפוכה", בלט השיר "ימים טובים".
במקביל להתקרבות ליהדות, גם המוזיקה שלו הפכה אמונית. ב-2018 הוא הוציא את הסינגל "מאמין" שנכנס לפלייליסט של גלגלצ. במהלך הסגר של פסח 2020, בעיצומו של משבר הקורונה, הוא הוציא לחן חדש למזמור תהילים, "יודוך עמים". בריאיון שהתפרסם כאן אז, הוא סיפר בכנות על ההחלטה להפוך לאמן אינדי עצמאי, ולשומר מצוות, ובמקביל להתחתן עם הצלמת והעיתונאית נועה בנוש שמגדירה את עצמה כאתאיסטית.

על "האלבום האמוני שלי", הפרויקט שמעסיק אותו כבר תקופה ארוכה, הוא אומר: "התחלתי לעבוד עליו כבר ב-2018 עם 'מאמין', אבל הכול הלך לאט. כי גם אני השתניתי, ומושאי הכתיבה שלי השתנו, מאהבות נכזבות לאהבת השם, ישראל והמקורות.
"הרעיון של האלבום הוא לחבר בין מקורות יהודיים לכאן ועכשיו, אל הרוקר התל-אביבי שאני, שגם אוהב את המזמורים והניגונים היהודיים. עבורי הם עולם חדש ומרגש, לא משהו שגדלתי עליו. אני מגיע אליו ממקום נקי, חף מכל זיכרונות או קונוטציות רגשיות, ולכן הוא נשמע אצלי קצת אחרת ממה ששומעים בדרך כלל. הוא לא מחובר לעבר האישי שלי, אלא לעבר הקולקטיבי והלאומי שלנו".
הוא נותן כדוגמה קטע מתוך תפילת "הלל" שהקליט בעיצומה של המלחמה, בראש חודש כסלו. "יש אצלנו בבית הכנסת כמה אמנים מוכרים ורציניים ביותר, ואנחנו מבצעים את ההלל יחד עם כלי נגינה", הוא אומר. "זה הוקלט אחרי ששרנו בבית הכנסת 'אנא ה' הושיעה נא', על פי ניגון ברדיצ'ב, והתפללנו להצלחתם, להגנתם ולשמירתם של חיילי צה"ל, ולניצחון גדול שיביא לשחרורם של כל אחינו החטופים ממקום שביים".

לנסות לקרב לבבות

במקרה אחר הלחין לב פסוקים מפרק כ' בתהילים: "יַעַנְךָ ה' בְּיוֹם צָרָה, יְשַׂגֶּבְךָ שֵׁם אֱלֹהֵי יַעֲקֹב" (האזינו כאן לסקיצה של השיר). "בשבועיים הראשונים אחרי 7 באוקטובר, כמו רבים אחרים אמרתי כל הזמן פרקי תהילים, ובמיוחד את הפרק הזה", הוא מסביר. "תוך כדי אמירת התהילים התלבשו אצלי הפסוקים בלחן, ונוצר השיר, שגם הוא יהיה חלק מהאלבום שייצא בקרוב בעזרת ה', בתקופה לא רגילה כזו".

התקופה הזו מביאה אותו לשאוף לקירוב לבבות: "הפירוד מסוכן – ועכשיו, יותר מתמיד, יש חשיבות גדולה להשמיע את הצליל הזה כדי לנסות לחבר ולקרב לבבות, לפעול לאחדות ולאהבת ישראל. החיבור שלנו הוא כוח. מטרה נוספת היא לנסות לחזק ולשמח כמה שיותר, כי אנחנו בזמן מיוחד שלא היה כמוהו מעולם, והדרך שלי להיטיב לזולת היא באמצעות האמנות".
את האלבום החדש אתה מתכנן להפיק באמצעות מימון המונים. "כן, הציבור יהיה זה שיאפשר את הפקת האלבום עבורו, במקום שניאלץ לשעבד אותו לגורמים מסחריים. זה תואם את הדרך של היצירה העצמאית שאני מאמין בה ומקדם אותה כבר שנים. אפשר להשקיע החל מ-60 שקל ולקבל עותק ומייל תודה אוהב, תמורת 333 שקלים מקבלים עותק דיגיטלי של האלבום וזוג כרטיסים למופע שלי, ותמורת 3,500 שקלים מקבלים התומכים מופע בבית שלהם, שבו אני מבצע שירים שלי וגם שירים אהובים עליי שכתבו אחרים. יש אפילו תשורה שבה אנחנו תורמים למטרה נעלה מוסכמת יחד, שזה מצוין, כי בכל מקרה אני מצווה לתת מעשר מכל הכנסה".
איך אשתך מגיבה על השקעה ארוכה וגדולה כזו באלבום אמוני? "אני וגם היא מאמינים שיצירה עובדת כשהיא אמיתית. מי שעושה 'מסחרה', זה אולי עובד לו לשנייה, אבל המחיר אחר כך גדול. אתה לא יכול לכופף יצירה לצרכים שלך, רק לכופף את עצמך לצרכיה. מה שלא בא מהלב – לא מגיע אל הלב. ההרגשה היא שאת זה הקהל רוצה ממני עכשיו, לשמוע ולהתחבר אל מה שנולד מתוך המסע הזה שמחבר קודש וחול, בין עבר מפואר להווה שבסופו של התהליך יהיה מפואר אפילו עוד יותר. אנחנו בתוך זה, ואת זה צריך להשמיע.
"בפרשת השבוע שנקרא בשבת בבית הכנסת כתוב: 'וְעָשׂוּ לִי מִקְדָּשׁ וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹכָם'. כמו שאומר ידידי, המשורר אמיר ברילנט, אתה צריך לבוא לנקודת המפגש של המילים המקודשות כשאתה נקי, כי יצירה זו קדושה".