רגע לפני שיוצע למכירה פומבית בניו יורק עם הערכת שווי של 30–50 מיליון דולר, "קודקס ששון" יוצג במוזיאון אנו (מוזיאון העם היהודי) בתל אביב.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
"קודקס ששון" (להלן "ששון") קדם לתנ"ך המלא המוקדם ביותר, כתב יד לנינגרד, בכמעט מאה שנה. כתר ארם צובא ("קודקס חלב"), המוצג כיום במוזיאון ישראל, קדום יותר משניהם – אבל כמעט שתי-חמישיות מהעמודים שלו חסרים, לאחר שניזוק קשות בשריפה בבית הכנסת של הקהילה ב-1947. לעומתו, ל"ששון" בן 1,100 השנים חסרים רק 12 עמודים מלאים, כך שבית המכירות סותבי'ס מכתיר אותו כ"עותק המוקדם והשלם ביותר של התנ"ך העברי".
1 צפייה בגלריה
"קודקס ששון" – התנ"ך העתיק בעולם ששרד כמעט בשלמות
"קודקס ששון" – התנ"ך העתיק בעולם ששרד כמעט בשלמות
"קודקס ששון" – התנ"ך העתיק בעולם ששרד כמעט בשלמות
(צילום: בית המכירות סותבי'ס)
"ששון" מכיל בסך הכול כ-400 עמודים, ונחשב לחוליה המחברת בין מגילות ים המלח לגרסה המקובלת היום של התנ"ך. יש בו הערות של חכמי ימי הביניים על האופן שבו יש לאיית, לקרוא ולהטעים מילים ב-24 ספרי התנ"ך העברי. "ששון" מכיל גם יותר מאלף שנים של הערות, תעתיקים, פרשנויות ורישומי בעלות. סותבי'ס אומרים שהאחרונים שופכים אור על האופן שבו התפשטו הדתות האברהמיות ברחבי הלבנט העתיק בימי הביניים.
הערכת שוויו של "ששון" נמשכה במשך כשנתיים: ועדת מומחים מיוחדת שהקים בית המכירות החשיבה את הערך ההיסטורי הנדיר שלו, את עלות הייצור של יותר מ-100 עורות של בעלי חיים – ואת הקליגרפיה הקפדנית של סופר יחיד.
הקודקס הוצג בציבור רק פעם אחת בעבר, לפני עשרות שנים, וכעת מוצג לקראת מכירה פומבית עם הערכת שווי של 30-50 מיליון דולר, שתהפוך אותו כפי הנראה לכתב היד היקר ביותר שנמכר מאז ומעולם במכירה מסוג זה.
לאור חשיבות האירוע והמשמעות המיוחדת של הגעתו של הספר לישראל, החליטה הנהלת המוזיאון להציגו לקהל הרחב ללא תשלום ובאמצעות הרשמה מראש. הקודקס יוצג לציבור הרחב בישראל במשך שבוע אחד בלבד, בין התאריכים 29-23 במרץ 2023.