במבצע מורכב שנמשך כמעט תשעה חודשים, חולצו שני ספרי תורה, בדרך לא דרך, מבית כנסת במזרח אוקראינה שניזוק באופן קשה מהפצצות הצבא הרוסי, והועברו לישראל. שמה של העיר האוקראינית שהופגזה, ונמצאת בלב אזור שנכבש בידי הרוסים, אינו מתפרסם מאחר שבאותה עיר נותרו ספרי תורה נוספים, ונעשים מאמצים לחלץ גם אותם.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
תחילתו של הסיפור עם פרוץ המלחמה באוקראינה, במה שנראה כלקוח מסרט אקשן: כשהחלו ההפצצות הרוסיות, החליט רבה של אחת הערים במזרח המדינה לקחת לביתו את שני ספרי התורה שנמצאים בארון הקודש בבית הכנסת בעיר, ולאחסן אותם עד יעבור זעם.
קראו עוד בערוץ היהדות:
בתוך כחודש התברר שהוא צדק: בית הכנסת חטף פגיעה ישירה בהפצצה רוסית, וניזוק. לא היה זה בית הכנסת היחיד באזור שנהרס מהפצצה רוסית: גם במריופול, שסבלה קשות מתקיפות הצבא הרוסי, נהרס בית הכנסת עד היסוד.

על אופניים, בדרכים המופגזות

כשהחריף המצב, הצליח הרב – שהספיק להיחלץ מהעיר עם בני משפחתו – להשיג טלפונית את בני קהילתו, וביקש מהם שינסו להוציא את ספרי התורה מהעיר, כדי להעלותם לישראל. אלה יצרו קשר עם שכנים לא יהודים, שהתגייסו וסיכנו את חייהם למען המשימה: הם לקחו את ספרי התורה הכבדים, תוך כדי רכיבה על אופניים ותחת אש רוסית, עד שהצליחו להגיע למקום קרוב שבו הכבישים עדיין לא נהרסו, וניתן היה לנוע במכונית.
2 צפייה בגלריה
ספרי התורה - לאחר ששוחררו מהמכס
ספרי התורה - לאחר ששוחררו מהמכס
ספרי התורה – לאחר ששוחררו מהמכס
הבעיה הייתה שהאזור כבר היה תחת כיבוש רוסי: ספרי התורה הועברו למדינה במזרח אירופה, ובמהלך חודש מאי ניתנו לעולה חדש שהגיע ארצה בטיסת עולים. אך כאן לא הסתיימו התלאות: העולה החדש נלקח לבדיקה בידי עובדי המכס, מאחר שעבר במסלול הירוק ולא הצהיר על הספרים – והם החרימו את ספרי התורה.
יהודי שמתגורר באותה עיר, שהסיפור הגיע לאוזניו, החליט להגיע מדי יום למכס בשדה התעופה המקומי, עד שהצליח לשכנע את המכס לשחרר את הספרים. לפני שבועיים קיבל את הספרים לידו, ומיד עלה על טיסה לישראל כדי להביאם לידי הרב.

במכס חשדו: הספרים גנובים

גם בארץ הוחרמו הספרים בידי המכס, מחשש שמדובר בספרי תורה גנובים, זאת למרות העובדה שהאיש החזיק בידיו מכתב מהרב ובו השתלשלות האירועים. כל פניותיו של הרב לא הועילו, עד שהוא עירב בנעשה את "פדרציית הקהילות היהודיות באוקראינה".
2 צפייה בגלריה
ספרי התורה - אחרי שהגיעו לישראל
ספרי התורה - אחרי שהגיעו לישראל
ספרי התורה, אחרי שהגיעו לישראל
נציג הפדרציה בישראל העביר את הנושא לידיעת ח"כ מיכאל מלכיאלי (ש"ס), יו"ר אגודת הידידות אוקראינה-ישראל ומי שעמד במשך שנים לימין הקהילות היהודיות באוקראינה. מלכיאלי קיים שיחה עם הרב האוקראיני, עירב בנעשה את בכירי רשות המיסים – וסיפק להם אסמכתאות שמדובר בספרי תורה מבית כנסת שחרב באוקראינה.
ביום חמישי שעבר, זמן קצר לפני שהושבע כשר לשירותי דת, קיבל מלכיאלי שיחת טלפון שבה התבשר כי הספרים שוחררו מהמכס ויוכלו לשוב לידי הרב. הוא מיהר לעדכן את הרב, שהגיע לנתב"ג ואסף את הספרים בהתרגשות רבה. כבר בשבת האחרונה קראו באחד מהם ביישוב חרדי במרכז הארץ.
"זה היה מבצע 'פדיון שבויים' שאני שמח שיכולתי לסייע לו", אמר השר מלכיאלי. "היה לי קשה מאוד לשמוע שספרי תורה שעברו תלאות כה רבות אינם נמסרים רק בגלל פרוצדורה – ואני מודה להנהלת המכס בנתב"ג ולמסייעים בפרשה שאפשרו את שחרורם. התרגשתי מאוד לשמוע שהסוף הטוב הגיע ביום כה מרגש עבורי, היום שבו נכנסתי ללשכת השר שאמון על נושא הדת".
הרב מאיר סטמבלר, יו"ר "פדרציית הקהילות היהודיות באוקראינה", הודה לשר מלכיאלי ולעוזרו הרב עקיבא חופי, "על מסירותם הרבה ופעילותם למען יהודי אוקראינה לפני המלחמה, וביתר שאת בעיצומה. בזכותם הפרשה העגומה הזו הגיעה לסיומה במהירות".