הימשכות המלחמה ברצועת עזה, לצד הקריאות של מנהיגי האופוזיציה ביוון להפסקת אש מיידית, הובילו למספר מקרים של קריאות לחרם באופן גלוי וסמוי נגד השתתפות ישראלית באירועים שונים ביוון.
המקרה האחרון והבולט ביותר הוא ביטול קונצרט לחג פסחא, שתוכנן להתקיים באתונה, בהשתתפות של המנצח הישראלי יובל צורן והתזמורת הסימפונית של אתונה. האירוע פורסם תחת לוגו השגרירות.
1 צפייה בגלריה
אתונה יוון בית כנסת בית שלום
אתונה יוון בית כנסת בית שלום
בית כנסת באתונה
(צילום: Shutterstock / Here Now)
קיום האירוע הועלה לדיון במהלך מועצת העיר תוך קריאה לביטולו המיידי והאשמת ישראל ברצח עם. מי שהובילו את הקמפיין לביטול הקונצרט הם מפלגות השמאל ובראשן המפלגה הקומוניסטית ביוון. יש לציין שאף שכוחה הפוליטי של המפלגה ביוון מוגבל, היא שולטת באופן כמעט מלא במרבית התאגדויות העובדים בסקטורים השונים.
תגובת ראש העיר אתונה, שנכנס לתפקידו רק בחודש ינואר השנה, לא איחרה להגיע. הוא ציין כי אישור הקונצרט נעשה תחת הנהגת העיר הקודמת וכי ייבחנו האפשרויות לביטול קיומו.
גם ארגון המוזיקאים של עיריית אתונה הוציא מכתב מטעמו המתאר את המצב בעזה, את ההחלטה שהתקבלה במועצת הביטחון של האו"ם להפסקת אש ואת התביעה המתנהלת בבית הדין בהאג נגד ישראל. נוסף על כך הביעו בארגון חשש מקיום האירוע בצל ההפגנות והפרות הסדר שהיו צפויות להתקיים, בהנחה שהקונצרט ייערך במתכונתו המוצעת.
במהלך הימים האחרונים היה ראש העיר אתונה בקשר ישיר עם שגריר ישראל בבירת יוון, נעם כץ. בשיחותיו עימו ציין כי נגני התזמורת עצמם הביעו חשש והסתייגות מקיום האירוע וכי במצב הדברים הנוכחי, לנוכח העובדה שהוא אינו יכול לכפות עליהם להשתתף בניגוד לרצונם, הוא אינו רואה אפשרות ממשית מלבד ביטול האירוע.
בהינתן המצב – כמו אי התייצבות הנגנים להופעה וההחלטה דה פקטו על ביטול האירוע – ובהתייעצות עם הנהגת הקהילה היהודית באתונה, השגריר ביקש מראש העיר כי יודיע על דחיית הקונצרט ולא על ביטולו.
גורמים בשגרירות ישראל ביוון מעריכים כי במערכת הלחצים הנוכחית, לא נראה שיתוף מהיר ורשמי עם העירייה. אגב, עיריות באזור אתונה כבר אימצו עמדות פרו-פלסטיניות מובהקות.