הדי הפיצוצים של המלחמה בין ישראל לחמאס נשמעים היטב גם ברחבי העולם, ובעיקר באירופה במדינות עם אוכלוסייה מוסלמית רחבה. מאז סוף השבוע עברו על הקהילות היהודיות והישראליות בעולם רגעי חרדה, בעקבות גל של הפגנות פרו-פלסטיניות ואיומים לפגוע במוסדות יהודיים.
זירה סוערת במיוחד הייתה בלונדון, שם הקהילה היהודית עקבה בדאגה אחר ההתפתחויות בגלל ההפגנות הגדולות והתהלוכות של תומכי הפלסטינים בשבת, שלפחות באחת מהן היה אירוע אלים שבו תומך ישראל שהניף דגל ישראל הוכה בידי המפגינים וחולץ ברגע האחרון בידי עשרות שוטרים בריטים.
הפגנה בלונדון עם דגלי דאעש

ביום שישי החליטו שבעה בתי ספר יהודיים לסגור את שעריהם אף על פי שארגון הביטחון של הקהילה לא נתן הוראה רשמית לסגור. יהודים וישראלים שחיים בבריטניה אומרים שההפגנות מעוררות אמוציות קשות ומזכירות את האירוע בשנת 2021 שבו פלסטינים שהגיעו ממנצ'סטר נסעו בשכונות יהודיות וקראו "נאנוס את הבנות שלכם". נוסף על כך היו הפגנות בתוך בתי ספר, ומורים ותלמידים יהודים הרגישו לא בטוחים.
גם כעת בתי הספר הנחו את הילדים שלא להגיע עם מדים ועם סמל כדי שלא יזהו אותם כיהודים. "יש פה חרדה גדולה מאוד", אמרו גורמים בקהילה הישראלית בבריטניה.
מאידך, יש גם התגייסות גדולה של הקהילה היהודית להעביר תרומות רבות לישראל כולל מאנשי מקצוע מהתחום הבריאותי ועד ציוד מיגון לצה"ל. הקהילה בבריטניה גם אבלה על מותם של ארבעה נרצחים מבריטניה, מתוכם שלושה יהודים. יש גם דיווח על תשעה חטופים מבריטניה.

"אנטישמים לא מבחינים בין ישראלים ליהודים"

בגרמניה המצב החמיר מאוד בימים האחרונים וכתובות מגן דוד רוססו על בתים של יהודים. על פי גורמים מקומיים, יש איומים רבים וניסיונות להפגנות נגד ישראל שמשטרת גרמניה מפזרת ביד קשה. יש לציין כי יש גם סולידריות חברתית רבה והפגנות תמיכה של לא-יהודים, אבל מצד שני מחאה גוברת מצד קהילת המהגרים המוסלמים. הרשויות בגרמניה גם דאגו להגביר את האבטחה על מוסדות יהודיים ונאסרו הפגנות פרו-פלסטיניות בחלק מהערים. יריד הספרים הבינ"ל של פרנקפורט ביטל הענקת פרס לסופרת פלסטינית ופרסם תמיכה בלתי מתפשרת בישראל.
סימון בתי יהודים בברלין

שגרירות ישראל בברלין מסרה: "ברלין 2023 – הבתים שבהם גרים יהודים יסומנו שוב. זה מעלה את הזיכרונות הגרועים ביותר, במיוחד בגרמניה, וזה בלתי נסבל. אנטישמים לא מבחינים בין ישראלים ליהודים בתפוצות. הם רוצים להשמיד את כולנו ללא יוצא מן הכלל".
הרב יהודה טייכטל, שליח חב"ד בברלין, אמר: "התחושה לא נעימה בימים אלה, יש יהודים שאולי חוששים ומפחדים מהמצב ומודאגים מהבאות, אבל דבר אחד ברור – צמרת השלטון הגרמני וגם העם הגרמני מאוחדים בעד ישראל, התמיכה היא ללא פשרות. אנחנו רואים את זה בהצהרות הפומביות וזה בא לידי ביטוי גם בשיחות שהמנהיגים והתושבים מקיימים איתנו, וגם בתמיכה החזקה של התקשורת הגרמנית שמצדדת מאוד בעד ישראל. התמיכה הגדולה הזו וכמובן הביטחון המלא בבורא עולם תורמים לרגיעה של כלל יהודי ברלין".
בתוך כך, קנצלר גרמניה אולף שולץ יגיע מחר לביקור הזדהות בישראל. הביקור אמור להימשך כמה שעות בלבד, ומשם שולץ צפוי להמשיך למצרים.
1 צפייה בגלריה
הפגנה פרו-פלסטינית ב לונדון  בריטניה בצל מלחמה ב עזה
הפגנה פרו-פלסטינית ב לונדון  בריטניה בצל מלחמה ב עזה
הפגנה פרו-פלסטינית בלונדון
(צילום: Adrian Dennis / AFP)
הליגה נגד השמצה מצביעה על שורה של אירועים אנטישמיים ברחבי העולם, בהם השחתה של בתי עסק במקומות שונים, ריסוס כתובות על בתי כנסת ומוסדות יהודיים באירופה וברחבי העולם, ריסוס כתובות על שגרירות ישראל בקולומביה וכמובן התעוררות אנטישמית בקמפוסים ברחבי ארצות הברית.
בדוח של משרד התפוצות והמאבק באנטישמיות דווח גם על הפגנות פרו-פלסטיניות שנערכו במקומות נוספים בעולם כמו קנדה, ניו זילנד, איטליה וטורקיה. בתגובה להסתה ולפוסטים אנטישמיים ברשתות החברתיות, התחיל היום המשרד בשיתוף פעולה עם מחלקת הסייבר בפרקליטות המדינה, שבמסגרתו מעבירים טבלה מסודרת של פוסטים אנטישמיים ומפיצי תוכן אנטישמי, כדי לפנות באופן מסודר לרשתות החברתיות לשם הסרתם.