במלחמת חרבות ברזל התרגלנו לראות סרטונים של חיילים שחוזרים הביתה אחרי זמן רב (בדרך כלל על רקע הלהיט "לצאת מדיכאון" של יגל אושרי), אבל לפעמים אלה לא רק ההורים והמשפחה שמתגעגעים לבן, אלא גם תלמידים שמתגעגעים למורה או לחבר בצוות החינוכי.
סרטון מניו ג'רזי מציג את קבלת הפנים הנרגשת שנערכה לתומר אוחיון, שליח ההסתדרות הציונית בארצות הברית, כשחזר לבית הספר היהודי "הילל ישיבה" לאחר שירות מילואים של חודשיים וחצי בגוש עציון. התלמידים ואנשי הצוות קיבלו אותו בתשואות ובחיבוקים, כשברקע נשמעים צלילי השיר "עם ישראל חי". בעיצומו של יום שלג, כולם נאספו באולם הספורט כדי לעשות כבוד ללוחם הישראלי.

"הם ראו אותי כשליח ישראלי שנקרא לדגל ומוכן לעזור", סיפר אוחיון בריאיון ל-ynet. "כמובן אשתי הגיבורה דחפה ותמכה, ואמרה לי: 'אם קראו לך, תלך ותעשה את מה שצריך לעשות, ואני אישאר פה כי יש לנו שליחות נוספת'. השליחות שלנו היא בקהילה ובבית הספר, ומהבחינה החינוכית, אני חושב שזה יצר השפעה גדולה".
כמה היה לך חשוב לתת דוגמה לילדים האלה, שהם ילדים יהודים שגדלים במקום אחר? "אני אגיד לך את האמת – כשקראו לי לבוא ולשרת, לא כל כך חשבתי על הדברים האלה. הלב פשוט קרא לי לבוא לארץ ולעשות את מה שצריך לעשות. כשהודעתי למנהלים שלי שיש לי צו 8 ואני רוצה לצאת לארץ, בתוך רגע זה עשה הד גדול בקהילה וכולם התחילו לדבר על זה".
מה התלמידים שאלו אותך? "הם לא רגילים לזה, להכיר את זה ככה ממש מקרוב, אז כמובן היו המון שאלות על השירות – איך היה, מה עשית ועוד".
1 צפייה בגלריה
קבלת הפנים למורה שחזר מהמלחמה
קבלת הפנים למורה שחזר מהמלחמה
קבלת הפנים למורה שחזר מהמלחמה, מתוך הסרטון
(צילום מסך)
רועי אבקסיס, חבר הנהלה וראש המחלקה לחינוך בהסתדרות הציונית, ציין: "יש לנו 260 שליחים בכל רחבי העולם, ויש שליחים ב-120 בתי ספר יהודיים בעולם. זה אירוע לא פשוט, מיד אחרי 7 באוקטובר התחלנו לקבל טלפונים משליחים שאומרים: אנחנו בשליחות בתוך שליחות, ואנחנו רוצים להגיע ולהילחם. היינו צריכים להיערך לזה והטסנו את כל מי שרצה. מצד שני יש את כל בני הזוג הגיבורים שיושבים בבית. היו לנו 36 שליחים שעזבו את השליחות והתגייסו, אבל אני חושב שזה שעתה היפה של השליחות. עם השנים מעמד השליח אולי קצת נשחק, ופתאום שליחים הופכים להיות גיבורים. תומר הוא גיבור. יש לי שליח במקסיקו שעשה שירות מדהים בהר דב, חזר והפך לגיבור בקהילה. אני חושב שהשליחות מקבלת קומה נוספת במלחמה הזאת".
זה גורם לעידוד בעלייה? רועי: "יש הזדמנות אדירה וחדשה לחיבור לישראל. אתם יודעים, ביחסים בין מדינת ישראל לתפוצות יש עליות ומורדות, וקצת רבנו בשנים האחרונות. פתאום יש קונצנזוס מכל הזרמים והמקומות, וישראל הופכת להיות שוב דבר שאפשר להתחבר אליו. זה דבר שגם מעורר עלייה, אנחנו רואים את הנתונים בצרפת עם קפיצה של 500% בפתיחת תיקי העלייה ובארה"ב עלייה של 100% בפתיחת התיקים. אנחנו מקווים שהדברים יתממשו ואנשים יעלו, אבל זה לא רק מעודד עלייה, אלא יש חיבור מחודש למדינת ישראל וזו הזדמנות אדירה שאסור לפספס אותה".