הליגה נגד השמצה (ADL) פרסמה היום (ה') מדד בנושא האנטישמיות בקמפוסים, Campus Antisemitism Report Card, הבוחן את התקריות שדווחו, את החיים היהודיים בקמפוסים, וכן את המדיניות והפעולות האדמיניסטרטיביות שמבצעות האוניברסיטאות בכל הקשור למאבק באנטישמיות ובהגנה על הסטודנטים היהודים. המדד מצביע על כך שרוב המוסדות האקדמיים האמריקניים עדיין אינם עושים פעולות בסיסיות כדי להגן על התלמידים היהודים.

המדד סקר 85 מוסדות וחילק ציונים מ-A עד F (A = טוב מאוד, F = נכשל), כדי להעניק למנהיגות הקמפוסים, להורים, לסטודנטים, לבוגרים ולבעלי עניין אחרים מנגנון להערכת מצב האנטישמיות במוסדות והאופן שבו מגיבים כלפיה. רק שני מוסדות קיבלו ציון A (טוב מאוד) – אוניברסיטת ברנדייס ואוניברסיטת אילון. 17 מוסדות קיבלו ציון B (טוב), 29 מוסדות קיבלו ציון C (כמעט טוב), 26 מוסדות קיבלו ציון D (מספיק), ו-14 מוסדות קיבלו ציון F (נכשל).
באופן לא מפתיע לנוכח התנהלותה מאז פרוץ המלחמה בין ישראל לחמאס, אוניברסיטת הרווארד קיבלה את הציון F (נכשל) – וכך גם המכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס (MIT), אוניברסיטת טאפטס ואוניברסיטת מישיגן סטייט, בין השאר.
מוסדות אקדמיים רבים ברחבי ארה"ב אינם מצליחים לתת מענה לאנטישמיות. אוניברסיטת הרטפורד, האוניברסיטה הבינלאומית של פלורידה, אוניברסיטת טוליין ואוניברסיטת קולורדו בולדר קיבלו כולן ציון C. בין המוסדות שקיבלו ציון D (מספיק) אפשר למנות את אוניברסיטת קולומביה, אוניברסיטת פנסילבניה, אוניברסיטת אוהיו, אוניברסיטת קליפורניה בברקלי ואוניברסיטת רייס ביוסטון, טקסס.
2 צפייה בגלריה
הפגנות פרו פלסטיניות בהרווארד
הפגנות פרו פלסטיניות בהרווארד
הפגנה פרו-פלסטינית בהרווארד
(צילום: Joseph Prezioso / AFP)
המדד מספק גם דוגמאות חיוביות מהמוסדות עם הביצועים הטובים יותר. כך למשל אוניברסיטת ברנדייס הייתה האוניברסיטה הפרטית הראשונה שביטלה הכרה רשמית בסניף "סטודנטים למען צדק בפלסטין" (SJP) שפעל בה, בשל פעילות הארגון בקמפוס בעקבות פיגועי 7 באוקטובר. האוניברסיטה אף הבהירה כי ביטויים אנטישמיים כמו "מהנהר עד לים, פלסטין תהיה חופשית" הם דברי שנאה ומנוגדים לעקרונות המוסד.
אוניברסיטת אילון, שגם היא קיבלה את הציון A, סיפקה הזדמנויות לקהילה ללמוד עוד על מתקפת 7 באוקטובר ועודדה הזדמנויות לדיאלוג, כולל אירוע שכותרתו "הקשרי הסכסוך: שיחות על המזרח התיכון", שבו השתתפו יותר מ -200 סטודנטים, חברי הסגל האקדמי ואנשי צוות.
באוניברסיטת מיאמי, נשיא האוניברסיטה, חוליו פרנק, פרסם הצהרת תמיכה בישראל ב-9 באוקטובר 2023. האוניברסיטה התנגדה לאחרונה לקריאות לחרם, משיכת השקעות וסנקציות (BDS) על ישראל וגינתה בפומבי תקריות אנטישמיות. באוניברסיטת מרילנד, נשיא האוניברסיטה, דריל פיינס, פרסם שתי הצהרות לאחר 7 באוקטובר – הראשונה גינתה מיד את מתקפת חמאס, והשנייה ביקשה להבטיח את ביטחונם של סטודנטים יהודים בקמפוס ולגנות מעשי אפליה וכל ביטוי של שנאה. המוסד האקדמי גם הגביר את אמצעי הבטיחות בקמפוסים והקים כוח משימה שיספק המלצות על אסטרטגיה להתמודדות עם אנטישמיות.
אוניברסיטת טקסס באוסטין התבטאה שוב ושוב נגד ונדליזם אנטישמי בקמפוס. מעבר לכך, האוניברסיטה פרסמה הודעה חריפה בעקבות אירועי 7 באוקטובר. באוניברסיטת וושינגטון בסנט לואיס, נשיא האוניברסיטה, אנדרו מרטין, פרסם הודעת גינוי לאנטישמיות וכתב כי הוא "מוטרד מאוד לגלות שבמהלך התכנסויות בקמפוס בשבוע האחרון, ביטויים אנטישמיים נכתבו על גבי שלטים". האוניברסיטה חייבה את קהילת הקמפוס בשיעורי חינוך על אודות אנטישמיות.
2 צפייה בגלריה
סאלי קורנבלות'
סאלי קורנבלות'
נשיאת MIT, סאלי קורנבלות'. ציון נכשל
(צילום: AP Photo / Mark Schiefelbein, File)
"כל קמפוס צריך לקבל ציון A – זו לא אינפלציית ציונים, זה המינימום שכל קבוצת אוכלוסייה בכל קמפוס מצפה לו", אמר ג'ונתן גרינבלט, המנכ"ל העולמי של הליגה נגד השמצה. "כמו לכל הסטודנטים, גם לסטודנטים היהודים מגיע לחוש בטוחים ונתמכים בקמפוסים. הם זכאים לסביבת למידה נקייה מאנטישמיות ומשנאה. אולם זו אינה המציאות שהם חווים, כאשר האנטישמיות משתוללת ברחבי הקמפוסים עוד קודם לאירועי 7 באוקטובר. בתקופה שבה התקריות האנטישמיות בקמפוסים נמצאות ברמות שיא היסטוריות, על המנהלים לאמץ מדיניות חדשה כדי להתמודד עם הנגע הזה ולהיות מוכנים לאכוף קודי התנהגות קיימים, במטרה להבטיח שכל הסטודנטים בטוחים".
"כשאני מסייר ברחבי ארה"ב, אני שומע כל הזמן משפחות יהודיות שמתלבטות לאן לשלוח את ילדיהן ללמוד", ציין גרינבלט. "הנהגת המוסדות חייבת לבצע שינויים רציניים כדי לתמוך בקהילות היהודיות בקמפוסים. אנו מצפים ללא פחות מכך. לצד הדוח הנוכחי, אנו מספקים הנחיות ומשאבים כדי לסייע למוסדות לשפר את האקלים בקמפוס ובכך לשפר את ציוניהם, ואנו מצפים לעבוד איתם ועם שותפים אחרים כדי להשיג מטרה זו".

"זה הזמן לפעול"

הליגה נגד השמצה נועצה בין השאר בפאנל מומחים שכלל את הרב קווין פריד, מנכ"ל Jewish Graduate Student Initiative, סאלי מייסון, לשעבר נשיאת אוניברסיטת איווה, וד"ר וויליאם "בריט" קירוואן, הנשיא בדימוס של מערכת האוניברסיטאות של מרילנד. הליגה קיימה שיחות עם מנהלי קמפוסים, וגם בחנה מהן ההמלצות הלאומיות של ארה"ב למאבק באנטישמיות, כדי להכין רשימה של 21 קריטריונים להערכה, שסווגו על פי פעולות ומדיניות מנהלתיות, תקריות בקמפוס וחיי הסטודנטים היהודים בקמפוס.
ג'ונתן גרינבלטג'ונתן גרינבלטצילום: הליגה נגד השמצה
המוסדות שנבחרו משקפים את המוסדות הלאומיים והליברליים המובילים, כמו גם את המוסדות עם השיעור הגבוה ביותר של תלמידים יהודים. הליגה נגד השמצה סיפקה לכל מוסד שאלון שבו הוא נדרש לדווח בעצמו אילו מהקריטריונים התקיימו ואילו מתוכם הוא מתחייב לקיים בשנת 2024. בסופו של דבר יותר מ-84% מהקמפוסים שנבדקו השיבו על השאלון. הליגה נגד השמצה ערכה גם מחקר כדי להעריך באילו מהקריטריונים עמד כל קמפוס ולאסוף מידע נוסף, כגון חקירות שמתנהלות בגין תלונות על הפרת זכויות על רקע אתני/מגדרי/לאומי (TITLE VI) בכל קמפוס.
"זה הזמן שכל קמפוס יפעל כדי להגן על הילדים שלנו מפני השנאה והאנטישמיות אשר מתפשטות במהירות בקמפוסים ברחבי ארה"ב השנה", אמרה אמה לאו-אופמן מארגון "אימהות כנגד אנטישמיות באוניברסיטאות ובמכללות". "התקווה שלנו היא שהמדד של הליגה נגד השמצה ישמש כקריאת השכמה נדרשת למוסדות, כדי שיתעדפו יצירת סביבה בטוחה ומזמינה לכל הסטודנטים. האימהות החברות בארגון שלנו דורשות שינוי מאסיבי מהנהגת האוניברסיטאות והמכללות בכל רחבי ארה"ב".
בהצהרה משותפת של ארגוני מורשת יהודית ומועדוני סטודנטים (אחוות) יהודיים דוגמת אלפא אפסילון פי, סיגמא אלפא מו, סיגמא דלתא טאו וזטה בטא טאו, ציינה בוני וונש, מנכ"לית אלפא אפסילון פי: "אנו מקדמים בברכה את מדד הקמפוסים החדש של הליגה נגד השמצה להערכת מצב האנטישמיות בקמפוסים והמדיניות למאבק בה. כלי זה מספק מידע קריטי כדי לענות על השאלות שאנו נשאלים באופן קבוע מצידם של תלמידים ובני משפחותיהם. לא זו בלבד שכעת זה הזמן לעשות זאת, הליגה נגד השמצה היא הארגון הנכון לפעולה זו". באתר הליגה אפשר למצוא כלי השוואתי המאפשר למשתמשים לבחור עד שלוש אוניברסיטאות ומכללות ולהשוות בין הציונים שלהן ועמידתן בקריטריונים.
המדד החדש הוא חלק מהקמפיין Not On My Campus של הליגה נגד השמצה, שהושק לאחרונה וקורא למכללות ולאוניברסיטאות בארה"ב להתחייב לאפס סובלנות כלפי אנטישמיות. קמפיין זה הוא תגובה ישירה לעלייה המשמעותית בתקריות האנטישמיות מאז 7 באוקטובר, כאשר פחות ממחצית (46%) מהסטודנטים היהודים שנשאלו חשים ביטחון פיזי בקמפוסים שלהם במהלך סמסטר הסתיו של שנת הלימודים הנוכחית. אתר Not On My Campus מספק גם כלים ומשאבים מקוונים לסטודנטים, הורים ובוגרים, מעודד אותם לדרוש יותר מהנהגת המוסדות, ובונה פעולה קולקטיבית כדי לדרוש מהמוסדות אחריות.