מה עושה קבוצת אקטיביסטיות, כשהסביבה כולה מתעלמת מסוגיות בריאות קריטיות דוגמת חודש המודעות לסרטן השד? "נבחרות" – תנועה חברתית הפועלת לייצוג של נשים חרדיות בפוליטיקה ובעשייה הציבורית – עומדת מאחורי קמפיין שיצא לאחרונה בריכוזים החרדיים, ובו מזכירים את המילים-שאסור-להגיד "סרטן השד", ועל הדרך גם את העובדה שעדיין, 73 שנים אחרי קום המדינה, אין אף נציגה חרדית במפלגות שאמורות לייצג אותן.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
אסתי שושן, מנכ"לית הארגון, עומדת מאחורי הקמפיין שמציג את שמות חברי הכנסת החרדיים ברשימה קטנה וצפופה, ובתוכה הקביעה: "אין מה לבדוק. לא היו מעולם נשים במפלגות החרדיות. אבל את, כדאי שתיבדקי". לא בטוח ש-50% מהבוחרים (ואם נדייק, הבוחרות) של אותם ח"כים מזדהות עם כל ערכי הארגון, אבל פלח האוכלוסייה הזה סובל מתת-ייצוג וגם מתת-אבחון של מחלות שונות, מסיבות של מודעות נמוכה והשתקה.
1 צפייה בגלריה
רעיה מרי והקמפיין
רעיה מרי והקמפיין
רעיה מרי והקמפיין
על פי נתוני עמותת "אחת מתשע" הפועלת לקידום סיוע ומודעות למחלה, שנאספו בשנים האחרונות, למעלה משליש מהחילוניות נבדקות מידי שנה לגילוי המחלה, ואולם רק כ-7% מכלל החרדיות פונות לאבחון מוקדם. "נשים חרדיות רבות לצערנו חולות בסרטן, שיעור התמותה שלהן גבוה אף יותר ושיעורי ההחלמה נמוכים לעומת נשים מהאוכלוסייה הכללית", מסבירה רעיה מרי, אישה חרדית, פעילת "נבחרות", בריאיון לאולפן ynet.
לטענתה, תת-הייצוג של נשים חרדיות בכנסת כרוכה בבעיית ההסברה והטיפול בנשים חרדיות. "ברגע שאין לנו ייצוג במוקדי קבלת ההחלטות - בין אם זה בכנסת, ובין אם ברשויות המקומיות - הרבה מאוד סוגיות שהן קשורות אלינו, הנשים, בכול חלק וחלק בחיים שלנו, לא באות לידי ביטוי, ומאלצות אותנו כארגון לקדם דברים שמקודמים בכל מגזר אחר דרך המוסדות הרשמיים. קולנו לא נשמע, הזעקה שלנו לא נשמעת".
לדברי מרי, "בעיתונות החרדית, למשל, אין בכלל אזכור של המילים סרטן השד. ובואי נזכור שהציבור החרדי לא בהכרח חשוף לכל סוגי המדיה השונים... יש איזשהו כינוי שתפרו לעניין, קוראים לזה 'סרטן נשים', שזה, קודם כל, לא הגדרה מדויקת, וזה גם מבלבל ומטעה. אז נשים במגזר שלנו לא מודעות לחשיבות ללכת ולהיבדק, עד שהמחלה מתגלה ואז זה בשלבים הרבה יותר מאוחרים והרבה יותר קשים לטיפול, כשסיכויי ההחלמה נמוכים".