בשיתוף עמותת סולמות

איך הופכים את פרשת השבוע, אחד מאבני היסוד של המסורת והתרבות היהודית, רלוונטית לימנו אנו? סדרת הרשת "להתחיל מבראשית", שתעלה ב-ynet ממחר (שישי) ובמקביל לתחילת מחזור הקריאה בתורה, מבקשת להנגיש את פרשת השבוע, הנקראת בכל שבת בבתי הכנסת, ולהפוך אותה לחלק בלתי נפרד מהזהות היהודית והישראלית.
ציפי שביט, מולי שולמן, אפרת ארנון, יונתן גוטליב ויובל וין הם משפחת עדן - משפחה חילונית טיפוסית, שיוצאת בעקבות פרשת השבוע למסע קרוואנים פרוע, מצחיק ומרגש ברחבי ישראל. מידי שבוע תוכלו לפגוש אותם רק כאן, ב-ynet, בסדרת הסיטקום "להתחיל מבראשית" בבימויו של יריב הורוביץ.
"להתחיל מבראשית הוא סיטקום על משפחה שנכנסת לתקופה מסובכת בעקבות פיטוריו של אב המשפחה", מספר הבמאי יריב הורוביץ. "הרעיונות שעולים מפרשת השבוע מצליחים להוציא את המשפחה ממצבים מסוימים, ולגבש להם את החיים. היופי בסדרה הוא הפרשנות שלה את פרשת השבוע. הסדרה לוקחת מצבים שרחוקים לכאורה מפרשת השבוע, ומראה שעם קצת גמישות מחשבתית, אפשר לפתור דרכה בעיות, היא יכולה להיות מצפן".

על פניו, הורוביץ, במאי ותיק ולשעבר יו"ר איגוד במאי הקולנוע והטלוויזיה, רחוק מעשייה שקשורה לנושא היהודי. בשלושת העשורים האחרונים הוא ביים עשרות סדרות, קליפים, פרסומות, סרטים והצגות בהם רוק בקסבה, רביעיית רן, החרצופים וסדרות הנוער חצויה, הרביעייה ונעלמים עטורת השבחים. "אבא שלי (דני הורוביץ) הוא מחזאי והתעסק הרבה ביהדות. אני מגיע ממשפחה שיש לה מקורות מאוד דתיים, וקסם לי לעשות את הסדרה", מספר הורוביץ על החיבור שלו לפרויקט, שהחל עוד בשנה שעברה כשביים את העונה השלישית והרביעית של סדרת הילדים "רצים למשנה".
4 צפייה בגלריה
קומדיית מצבים בעקבות פרשת השבוע
קומדיית מצבים בעקבות פרשת השבוע
סדרת הרשת "להתחיל מבראשית" - קומדיית מצבים בעקבות פרשת השבוע
(צילום: יח"צ)
בעוד "רצים למשנה" הייתה מיועדת בעיקר לקהל הדתי, "להתחיל מבראשית" מבקשת להיות סדרה חוצת מגזרים, אפילו צוות ההפקה היה מעורב ומורכב מחילוניים, דתיים וחרדיים. "זה עוד דבר שמצא חן בעיניי, על רקע תחושת הפילוג והדמוניזציה בין החברות השונות בחברה. עבדנו ביחד חילוניים, דתיים, ירושלמים ותל אביבים וזה היה מעורר תקווה".
למדת משהו על פרשת השבוע תוך כדי העבודה על הסדרה?
"למדתי הרבה תוך כדי העבודה. הסדרה עושה השלכה לחיים שלנו. פרשת השבוע היא לא משהו ערטילאי או אמוני, היא יכולה להתחבר לנו ליומיום. היא מייצרת חיבור ויכולה לפתור דילמות משפחתיות. הסדרה מיועדת לכל אדם שמתעניין ומחפש תשובות על החיים ועל היומיום. כל המטרה היא להנגיש את פרשות השבוע, שלכאורה מתעסקות במשהו שקרה לפני שנים רבות, ולהראות שהיא רלוונטית גם לחיים המודרניים, להבין את החוכמה שבה".
4 צפייה בגלריה
קומדיית מצבים בעקבות פרשת השבוע
קומדיית מצבים בעקבות פרשת השבוע
ציפי שביט בעקבות פרשת השבוע
(צילום: יח"צ)
היו אתגרים בעבודה על הסדרה שאין בפרויקטים אחרים, שאתה עובד עליהם בדרך כלל?
"האתגרים היו בעיקר תקציביים. סדרות רשת הן בדרך כלל בעלות תקציבים נמוכים יותר. הפתרון היה לייצר סדרה קאמרית ולהביא שחקנים מצוינים שיחזיקו אותה. צילמנו בעיקר ברמלה, שבועיים לפני הפרעות במאי, וגם הסתובבנו בקרוואן בכמה נקודות בארץ באופן מוגבל, לא עבדנו במסגרות תקציב של גופים משדרים, כך שהסדרה הזו היא די נס".

לא רק ספר של דתיים

הכרת פרשת השבוע או חיבור לדת לא היו חלק מדרישות התפקיד של השחקנים, אבל חלקם מעידים כי במהלך הסדרה נפתח להם צוהר לעולם מרתק. כך למשל מעיד יונתן גוטליב, שמשחק בסדרה את יותם, נער בן 15 "שהוא דמות קלאסית של נער מרדן, סקייטר שמרוכז בסקייטבורד שלו. אבא שלו מחליט לקחת את כל המשפחה לטיול קרוואנים והוא לא מרוצה מזה בכלל".
הילדים ובני הנוער יזהו את גוטליב בן ה-15 וחצי מסדרות נוער כמו "אחותי קפצה כיתה" ו"ספיידרז", ולאחרונה גם בתור יוצר עם סרט האימה שביים "המכשפה מאבן גבירול". גוטליב, תלמיד כיתה י"א במגמת קולנוע בתלמה ילין, מודה שלא ידע על פרשת השבוע לפני שהגיע לסדרה. "שלחו לי אודישן, ולא כל כך ידעתי איך זה מתחבר לתחומי העניין שלי, אבל רציתי לעשות את הסדרה בגלל יריב הורוביץ, למדתי ממנו המון".
4 צפייה בגלריה
"אחרי שסיימנו את הסדרה, כבר לא ראיתי את התנ"ך כספר של דתיים", יונתן גוטליב.
"אחרי שסיימנו את הסדרה, כבר לא ראיתי את התנ"ך כספר של דתיים", יונתן גוטליב.
"אחרי שסיימנו את הסדרה, כבר לא ראיתי את התנ"ך כספר של דתיים", השחקן יונתן גוטליב.
(צילום: יח"צ)
במהלך הסדרה, הוא מספר, הוא התחיל ללמוד על פרשת השבוע ועל המשמעויות שלה. "בתחילת העבודה על הסדרה, לא הסתרנו מהמפיקים ומהיוצרים את התחושה שכל הנושאים האלו לא קשורים אלינו. הם הסבירו לנו שאין להם שום רצון לכפות על ילדים לקרוא בתנ"ך, אלא להראות איך אפשר להשתמש בו כמו מדריך. אחרי שסיימנו את הסדרה, כבר לא ראיתי את התנ"ך כספר של דתיים או מקצוע שאני צריך לעשות בו בגרות, אלא כספר הוראות של היהדות, וזה שינה לי משהו. אפילו התחלתי להתעניין בפולקלור יהודי".
חלק מהעבודה על הסדרה, מספר גוטליב, כללה הגייה נכונה של פסוקים וציטוטים מפרשת השבוע. "היו פסקאות ארוכות וציטוטים שהיינו צריכים ללמוד, וזה לא היה קל בכלל. היה איש צוות בהפקה שהתפקיד שלו היה ללמד אותנו איך לקרוא נכון את הפסקאות, איך להגות כל הברה. לפעמים היה קשה להגיד מילים מסוימות ועשינו 30 טייקים".
אתה חושב שילדים שלא מכירים את פרשת השבוע יכולים להתחבר לסדרה?
"אני חושב שכן. בהתחלה, לכל השחקנים היה מוזר להתחבר לזה, לא ידענו איך ניגשים לזה. זה היה רחוק מאיתנו, אבל בסופו של דבר זה סיטקום והוא מונגש בצורה מצוינת".
"להתחיל מבראשית" - ממחר יעלה פרק אחד מתוך הסדרה בכל שבוע ביום שישי ב-ynet. מוזמנים לעקוב.
4 צפייה בגלריה
קומדיית מצבים בעקבות פרשת השבוע
קומדיית מצבים בעקבות פרשת השבוע
קומדיית מצבים בעקבות פרשת השבוע
(צילום: יח"צ)

בשיתוף עמותת סולמות


פורסם לראשונה: 18:10, 29.09.21