אחרי כמה שנים רגועות ללא תקיפות אנטישמיות מתועדות, במולדובה מדווחים על שתי תקריות אנטישמיות הקשורות למלחמה ברצועת עזה.

במקרה הראשון הגיע צעיר בעל חזות מזרח-אירופית במכונית הנושאת לוחית רישוי לטבית אל מחוץ לבית הכנסת המרכזי של קישינב "גלייזר שול", הממוקם ברחוב "חב"ד ליובאוויטש", וצילם את מבנה בית הכנסת. המבנה, בן 130 שנה, נהרס במלחמת העולם השנייה, שוקם בידי חיילים יהודים סובייטים והיה היחיד שהמשיך לפעול גם בתקופת הקומוניזם.
שומר המתחם ניגש אליו וביקש לבדוק במה מדובר, ולאחר שהאיש ברכב קילל את היהודים ואת ישראל, הגיע בדיוק למקום הרב הראשי של מולדובה, הרב מענדל אקסלרוד. הצעיר הפנה את זעמו כלפי הרב, וצעק לעברו בשנאה: "מה אתם עושים פה? איך זה שאף אחד לא גמר אתכם על כל מה שאתם מעוללים לפלסטינים?"
3 צפייה בגלריה
תיעוד הניסיון לתקוף את הרב הראשי של מולדובה
תיעוד הניסיון לתקוף את הרב הראשי של מולדובה
תיעוד הניסיון לתקוף את הרב הראשי של מולדובה
התוקף ניסה להתקרב אל הרב, אולם השומר חצץ בין השניים. הרב נכנס בחזרה למבנה בית הכנסת והתוקף עזב את המקום ברכבו.
מקרה זה מצטרף לאירוע אנטישמי אחר, שאירע לפני כשבוע, כאשר אנטישמים השחיתו אנדרטה לזכר קורבנות השואה בעיר סורוקה במולדובה וריססו עליה כתובת לשחרור פלסטין.
3 צפייה בגלריה
השחתת האנדרטה בעיר סורוקה
השחתת האנדרטה בעיר סורוקה
השחתת האנדרטה בעיר סורוקה
הבוקר (יום ה') ביקרו בבית הכנסת "גלייזר שול" השר לשירותי דת, הרב מיכאל מלכיאלי, יחד עם שגריר ישראל במולדובה, יואל ליאון. הם הגיעו לפגישה עם הרב אקסלרוד ועם הרבנים ומנהיגי הקהילות במדינה. השגריר ליאון אמר כי "זה ביקור סולידריות עם הרב הראשי למולדובה. אנחנו כמדינת ישראל מעלים את זה לכל רמה אפשרית פה במדינה. אנטישמיות היא בעיה חברתית מקומית, בעיה סוציולוגית של החברה המקומית. אנחנו מחזקים את ידיך בעניין ומקווים שגם פה יראו ימים יפים וטובים יותר".
השר מלכיאלי אמר לרבנים: "התקיפה היא לא רק נגד הרב, אלא נגד העם היהודי. אתה מגדל פה כבר דור רביעי של שלוחי חב"ד (סבו של הרב אקסלרוד, הרב זלמן אבלסקי ז"ל, נשלח למדינה על ידי הרבי מלובביץ' בשנת 1989). על הכתפיים שלך ושל אבותיך ואבות אבותיך היה העול לשמור פה על הגחלת היהודית. באנו לחזק ויצאנו מחוזקים. בעזרת ה' תקבל כוחות להנהיג ביד רמה את הקהילה היהודית במדינה. אנחנו לרשותך. באנו לכאן כדי לומר לשלטונות באופן ברור שאנחנו נגד האנטישמיות".
3 צפייה בגלריה
כנס הרבנים בקישינב, בהשתתפות שר הדתות מלכיאלי
כנס הרבנים בקישינב, בהשתתפות שר הדתות מלכיאלי
כנס הרבנים בקישינב, בהשתתפות שר הדתות מלכיאלי
בקהילה היהודית במולדובה מביעים זעזוע מהתקריות ואומרים כי אף על פי שתקריות אנטישמיות במדינה הן אירוע נדיר שמתרחש אחת למספר שנים, אין ספק שההסתה נגד ישראל, בפרט בתקשורת הרוסית שאותה צורכים תושבים רבים במדינה, גורמת לצעדים כאלו.
בהוראת נשיאת מולדובה, מאיה סנדו, שהמקרים הובאו לידיעתה, נכנסו כוחות הביטחון לעובי הקורה והם מנסים לתור אחרי המפגעים האנטישמים כדי לעצור אותם ולהעמיד אותם לדין. "מולדובה לוקחת את זה מאוד ברצינות", אומר יו"ר הקהילה היהודית-חב"ד, הרב זושא אבלסקי. "בהוראת הנשיאה סנדו הוחלט להגביר את השמירה סביב בתי הכנסת שאנו מפעילים ברחבי המדינה וסביב בית הספר וגני הילדים שלנו, וכן לעשות כל מאמץ כדי לתפוס את הפושעים".
לדברי הרב אבלסקי, ה"נקמה" היהודית על התקריות האנטישמיות תהיה עריכת ליל סדר ב-18 ערים במולדובה. "התקיפות באו להנמיך את רוחנו ולגרום ליהודים כאן פחד ואימה, אבל הן רק גרמו לנו להוסיף באור, באחדות ובמצוות", אמר הרב.