בשיתוף עמותת סולמות
ציפי שביט, מולי שולמן, אפרת ארנון, יונתן גוטליב ויובל וין הם משפחת עדן - משפחה חילונית טיפוסית, שיוצאת בעקבות פרשת השבוע למסע קרוואנים פרוע, מצחיק ומרגש ברחבי ישראל. מידי שבוע תוכלו לפגוש אותם רק כאן, ב-ynet, בסדרת הסיטקום "להתחיל מבראשית" (בבימויו של יריב הורוביץ). צפו בפרק התשיעי בראש הכתבה.
בני המשפחה נעים בתוך הסיפור הקומי, המתרחש בימינו - לפרשת השבוע, על הסוגיות, השאלות והתובנות העולות מהקריאה בה. הסדרה נולדה במטרה להנגיש לכל ישראלי את הספרות היהודית הקנונית והעתיקה, ולהפוך את העיון בפרשת השבוע לחלק בלתי נפרד מהזהות היהודית והישראלית המשותפת לכולנו.

פרשת וישב

יחסים בין אחים הם דבר מורכב. כל אחד מנסה למצוא את מקומו, ולעתים נוצרת קנאה ותחרות בין האחים, על תשומת לב ההורים, הערכתם ואהבתם. סיפור יוסף ואחיו מעלה את השאלה המורכבת של יחסים בין אחים, ומקומם של ההורים במרקם היחסים העדין הזה.
לאחר שנים רבות של פירוד, סבתא שמחה נפגשת עם אחותה אורה, ובמפגש צפים הרגשות הקשים של שמחה כלפי אחותה אורה. שמחה חשה שההורים תמיד העריכו מאד את אורה, שהיתה מאד מוכשרת, ולא כל כך העריכו אותה, והדבר פגע ברגשותיה. אורה, מצדה, מציעה זוית אחרת להסתכלות על הדברים.
האם ניתן להמנע מקנאה בין אחים? השוואה בין אחים יוצרת קנאה ותחרות, וכדאי להמנע ממנה. אולם, גם נסיון ליצור שוויון בין האחים עלול ליוצר בעיות, מאחר וכל אחד שונה, בגיל, בתחומי עניין, בצרכים וביכולות.
ההורים צריכים הרבה תבונה ורגישות על מנת להעניק לכל ילד את מה שהוא צריך, ויחד עם זאת למנוע תחושה של קיפוח או אפליה ובוודאי שעליהם להזהר שלא לערוך השוואות בין הילדים, וללמד אותם לראות בעין טובה את אחיהם, לכבד את השוני ביניהם, ולפתור קונפליקטים בצורה בריאה בלי לזרוק מישהו לבור.

ממש לא לדתיים בלבד

החיבור לתרבות ולערכים יהודיים שמלווים את חיינו אלפי שנים, הוא כבר מזמן לא רק נחלתם של אלה המגדירים עצמם דתיים או שומרי מצוות. המסורת והסיפורים הקנוניים היהודיים הם גם נחלתם של מי שמגדירים עצמם חילונים, וגם הם עשויים למצוא בהם תשובות והשראה.
פרשת השבוע היא מחזור של 54 פרשות מחמשת חומשי התורה, הנקראים לכל אורך השנה. כל פרשה נקראת במלואה מידי שבת, ובכל אחת מהפרשות ניתן למצוא מסר ייחודי שיכול ללמד אותנו רבות, לא רק על המסורת והדי-אן-איי היהודי, אלא גם על חיינו כיום במאה ה-21.
קרדיטים:
יוצרת: שירה פלברט, בימאי: יריב הורוביץ, עריכה: מיכל פארן, צילום: בנימין חירם ואלי זינגר, תסריט: עמית פארן ואורי נמליך, מפיק: צבי יהודה הרלינג
בשיתוף עמותת סולמות