האם תוכרז בקרוב דרך התנ"ך? בעקבות העובדה שכביש 60 עובר דרך נקודות רבות הקשורות לסיפורי התנ"ך, נולדה יוזמה חדשה, פרי יוזמתו של איש ההסברה והתיירות ישי פליישר, בשיתוף עם שגריר ארצות הברית בישראל לשעבר דייוויד פרידמן והיועץ האסטרטגי יאיר דן, לקרוא לכביש 60 בשם "דרך התנ"ך". היוזמה נועדה לאגד את כלל אתרי המורשת התנ"כיים שפרוסים לאורך הכביש מבאר שבע ועד נוף הגליל לכדי יחידה אורגנית אחת, שתטופל בתקציב קבוע לטובת מענה לביקוש הרב לתיירות תנ"ך בישראל.
1 צפייה בגלריה
דרך התנ"ך
דרך התנ"ך
התוואי המוצע לדרך התנ"ך
(תמונה באדיבות מיזם דרך התנ"ך)
ההצעה מתבססת על מיזמים דומים שקיימים במדינות אחרות, בהן הוקצו משאבים לפיתוח כבישים בעלי ערך היסטורי ותרבותי. לדברי פליישר, "המיזם להגדרת כביש 60 ככביש מורשת התנ"ך של מדינת ישראל קיבל השראה ממודל שקיים בארה"ב ובו כביש 66 מוגדר ככביש המורשת העם האמריקאי. דרך התנ"ך מקשרת את אתרי התנ"ך המרכזיים על נתיב אחד ומזמינה אוהבי תנ"ך והיסטוריה מכל העולם לעלות על אם הדרך ולהתחבר לסיפורים שעומדים בבסיסה של התרבות האנושית".
לטובת המיזם צוירה מפה ייחודית על ידי שלום קוולר, מומחה למפות היסטוריות, ובסיוע משרד האסטרטגיה "הלול" – סטודיו לעיצוב ומיתוג מכפר סבא. היא עוצבה כמפה ציורית היסטורית שמחזירה לחיים את סיפורי התנ"ך שהתרחשו לאורך הכביש. האתרים שצוירו הם הר תבור, ובו דבורה הנביאה תחת עץ התמר בסמוך לעין יזרעאל, לוחם מהקרב בין שאול לפלישתים בגלבוע, מעמד השבועה של בני ישראל בהובלת יהושע בהר עיבל וגריזים, תפילת חנה ועבודת הכהנים במשכן שילה, חלום הסולם של יעקב בבית אל, בית המקדש שבנה שלמה המלך מעל עיר דוד בירושלים, קבר רחל לצד חיטים המזכירים את סיפורה של רות בבית לחם, פעילות מלאה בגת ענבי יין באזור עמק ברכה ומגדל עדר בגוש עציון, מערת המכפלה ההיסטורית לצד שדה ועץ ותל באר שבע לצד אוהל אברהם ובאר מים. אתרים נוספים המצויים לאורך הכביש שהוזכרו בשמם הם מגידו, העיר שומרון העתיקה וגבעה מקראית.

מקווים לאישור בימים הקרובים

המיזם כולל גם שיווק ופיתוח אתרי מורשת תנ"כיים בהובלת משרדי הממשלה הרלוונטיים, ביניהם הצבת שילוט הכוונה למבקרים ופיתוח תצפיות ייחודיות לאורך הכביש במטרה לתת לנוסעים חוויה נוספת וקשר לאירועים ההיסטוריים, וכן הפקת תוכן דיגיטלי והקמת אתר אינטרנט רשמי שיאגד את האתרים השונים. לבקשת ראשי הרשויות לאורך הכביש, נשלחה בקשה לוועדת השמות הממשלתית לצירוף צמד המילים דרך התנ"ך לשמו הרשמי של הכביש, ולדברי מובילי המיזם אישור ההחלטה צפוי להתרחש בימים הקרובים.

הפרזנטורים של היוזמה הם מזכיר המדינה וראש ה-CIA לשעבר, מייק פומפאו, ושגריר ארה"ב בישראל לשעבר דייוויד פרידמן. במסגרת המיזם הושק סרט בשיתוף עם ערוץ TBN שמיועד לתיירים האוונגליסטים ובו פרידמן ופומפאו עוברים בין האתרים התנ"כיים לאורך הכביש. אירוע השקה של הסרט התקיים בארה"ב בתחילת השבוע במוזיאון התנ"ך בוושינגטון, ובהמשך החודש יוקרן הסרט בכ-1,500 בתי קולנוע הפרוסים בעשרות מדינות בארצות הברית. פומפאו מסר כי "הפרויקט מחבר את התנ"ך עם המציאות הישראלית כיום. המטרה היא לחשוף את המקומות היפהפיים והמרגשים הללו לקהל, בתקווה שיגיעו לארץ וייהנו מהם".
פרידמן מסר ל-ynet כי "הנסיעה בכביש 60 עם מייק פומפאו הייתה חוויה שהיה בה רגש של אהבה, זו זכות להביא את ההוד והקדושה של ישראל המקראית לקהל רחב ומגוון באמצעות הסרט".
לדברי יאיר דן, "הדבר הכי מרגש ומיוחד הוא שכל ראשי הרשויות לאורך הכביש נרתמו לקדם את הפרויקט. התנ"ך הוא נחלת כולם ולא של מגזר כזה או אחר". את המיזם הייחודי תלווה מועצה ציבורית מכלל הקשת הישראלית בהובלת מובילים ומובילות מתחומי החינוך והמורשת, ביניהם מנכ"ל משרד ירושלים ומורשת לשעבר רן ישי, תת-אלוף במיל' ד"ר יפתח ספקטור, המשנה לראש העיר ירושלים פלר חסן נחום וד"ר נעם ארנון.