בצל האנטישמיות הגואה בקמפוסים בארצות הברית ובעולם בכלל, על רקע המלחמה בישראל, מושלת מדינת ניו יורק, קת'לין קורטני הוקול, השתתפה במעמד הדלקת החנוכייה הגדולה בעולם בשדרה החמישית בניו יורק. רגעים לפני שהרב שמואל בוטמן, מנהל קבוצת צעירי חב"ד המרכזית, הדליק את החנוכייה, המושלת נשאה דברים בפני קהל המונים.
"חנוכה הוא תזכורת לכוח, לחוסן וליכולת למצוא אור דרך החושך", אמרה מושלת ניו יורק, "ואם אי פעם בהיסטוריה שלנו, בניו יורק, היינו צריכים למצוא אור אחרי החושך, זה ממש עכשיו".
3 צפייה בגלריה
החנוכייה הגדולה בעולם במנהטן
החנוכייה הגדולה בעולם במנהטן
החנוכייה הגדולה בעולם במנהטן
(צילום: באדיבות חב"ד)
המושלת ביקשה גם להעביר מסר ליהודי ניו יורק ואמרה: "אני רוצה לוודא שכולכם תדעו שאנו עובדים קשה כדי לשמור על ביטחונכם. אנחנו דואגים שבכל מקום שתלכו להתפלל ולחגוג בו את החג הגדול הזה, תהיו בטוחים. כי אין מקום לשנאה במדינת ניו יורק המיוחדת".
החנוכייה הגדולה בעולם עומדת במנהטן כבר 50 שנה, והביאה אותו ללב המיינסטרים האמריקני. בכל שנה ההדלקה משודרת בכלי תקשורת בולטים בארה"ב, והיא הפכה לחלק מהחיים היהודיים ולחלק בלתי נפרד מהתרבות האמריקנית. "הלקח מהדלקת החנוכייה הוא חזק וקשור מאוד לזמן שלנו", אמר הרב בוטמן במעמד ההדלקה, "כמו שיהודה המכבי לא ניהל משא ומתן עם האויב, גם אנחנו לא ננהל משא ומתן עם אויבינו".
השתתפותה של מושלת מדינת ניו יורק בהדלקה ריגשה יהודים רבים. המושלת חשפה בפני קהל המשתתפים סיפור אישי ומפתיע: היא קיבלה את הידיעה על מות אביה בזמן שהיא התכוננה לביקור בארץ, אחרי 7 באוקטובר. "למרות האובדן האישי, הייתי נחושה לנסוע לארץ כסולידריות עם העם היהודי", סיפרה, "כשביקרתי בכותל המערבי הכנסתי שני פתקים, אחד לעם ישראל – המתמודד עם כאב וסבל, ורציתי לנחם אותו, ופתק אחד בשביל אבא שלי, שכל מה שהוא רצה לעשות זה לנסוע לישראל. הוא היה שם רק כמה שנים קודם לכן. הוא הלך גם לכותל המערבי, אז היה חשוב גם לי להיות שם".
לאחר מעמד ההדלקה, שוחחה המושלת עם עשרות יהודים שביקשו להודות לה על הגעתה להדלקה. וכך, על רקע השלהבות של החנוכייה הגדולה בעולם, הועבר מסר של תקווה לעתיד טוב יותר. "ישנו פתגם יהודי שמעט מן האור דוחה הרבה מן החושך", סיכם הרב בוטמן, "אנחנו בטוחים ומאמינים שזה מה שיקרה".

העירייה אסרה לערוך אירוע, היהודים התכנסו באופן ספונטני

בעיר אודסה התרחש אמש (ב') אירוע חריג. בעקבות המלחמה הקשה והבלתי-פוסקת באוקראינה בשנתיים האחרונות, נאסר על תושבי העיר לערוך אירועים ברחוב. העובדה שאין מקלטים רבים בעיר מתווספת למדיניות העירונית על קיום אירועים.
3 צפייה בגלריה
הדלקת נרות באירוע באודסה
הדלקת נרות באירוע באודסה
הדלקת נרות באירוע באודסה
(צילום: באדיבות חב"ד)
"החלטנו לערוך הדלקה ללא קהל", סיפר רב העיר ושליח חב"ד הרב אברהם וולף, "אירוע ללא מוזיקה, ללא זיקוקים, ללא במה וללא נאומים רשמיים – מה שיש כל שנה באירוע החגיגי שלנו בחנוכה. אבל מה שקרה בדקות שלאחר מכן פשוט הדהים אותנו. פתאום התחילו לנהור אל מוקד ההדלקה עוד ועוד יהודים. מכמה בודדים, זה הפך לכמה עשרות ואז לכמה מאות יהודים. וכל זאת ללא שום הזמנה רשמית. כמובן השתדלנו שהכול יקרה במהירות, כדי שנוכל לפזר את האירוע, שלא לסכן חלילה את המשתתפים".
הרב וולף מספר עוד כי אירוע חנוכה נפרד נערך בתוך מרחב מוגן, לילדי בית הילדים "משפחה". הילדים חזרו באחרונה לעיר והשתתפו במעמד חנוכת מבנה חדש. במרכז העיר, נערך המעמד החגיגי של חנוכת בניין החינוך המרווח של חב"ד אודסה, "בית עובדיה". במבנה החדש יתנהל מערך הלימודים של הילדים, לצד תוכניות העשרה לימודיות וחינוכיות לאורך היום. "בעקבות המצב הקשה שהתפתח בשנתיים האחרונות מאז שפרצה המלחמה, מספר הילדים שנקלטו אצלנו עלה", סיפר הרב וולף המכהן גם כרב דרום אוקראינה. "אם בעבר הפנימייה ובית הספר חלקו מבנה אחד, הרי שכיום זו מציאות בלתי אפשרית".

ניגריה: 1,200 נרות לזכרם של הנרצחים

בלב ניגריה, נערך ערב יוצא דופן שאיחד דיפלומטים, קהל מקומי וחיילי צה"ל – שהצטרפו בזום. האירוע המיוחד התקיים בסימן סולידריות עם העם בישראל.
3 צפייה בגלריה
הדלקת נרות באירוע בניגריה
הדלקת נרות באירוע בניגריה
הדלקת נרות באירוע בניגריה
(צילום: באדיבות חב"ד)
כחלק מכך, 1,200 נרות האירו את הערב. כל אחד מהם ייצג קורבן מהאירועים המחרידים בשבת שמחת תורה. "הנרות נועדו להראות לנו שהאור יכול לבוא גם מהרגעים האפלים ביותר", הסביר שליח חב"ד הרב ישראל אוזן.
התאורה הכתומה נבחרה באופן סמלי כאות הזדהות עם אריאל וכפיר ביבס, הילדים הג'ינג'ים שנמצאים בשבי חמאס. "זו תזכורת שגם במרחק של אלפי קילומטרים מישראל – הלב שלנו יכול לפעום יחד, בסימן אחדות והזדהות".