סקר חדש של הליגה נגד השמצה, המודד עמדות אנטישמיות ברחבי אירופה, מצא כי חלק מהדימויים האנטי-יהודיים העמוקים ביותר עדיין מושרשים לעומק ב-10 מדינות באירופה, כאשר אחד מכל ארבעה אנשים בערך מחזיק בעמדות אנטישמיות קלאסיות באופן נרחב.
הסקר מצא כי אחד מכל שלושה משיבים, בשש מדינות במערב אירופה, מאמין כי היהודים נאמנים יותר למדינת ישראל מאשר למדינות מוצאם. בספרד, נמצא שאחד מכל ארבעה אנשים מאמין בסטריאוטיפים אנטישמיים קלאסיים – בדגש על עמדות בנושא יהודים וכסף, או בדבר יהודים ושליטתם בממשלה.
3 צפייה בגלריה
יריד בספרד אשר היה בו מצעד אנטישמי
יריד בספרד אשר היה בו מצעד אנטישמי
מצעד אנטישמי בספרד. שיעור גבוה יחסית של עמדות אנטי יהודיות ואנטי ישראליות
הסקר באירופה מהווה את הפרק האחרון של המדד העולמי של הליגה נגד השמצה: סקר עמדות אנטישמיות, שנערך לראשונה ב-2014. הוא הסקר המקיף ביותר בנושא עמדות אנטישמיות גלובליות שנערך אי פעם, וכלל 102 מדינות וישויות. בסקר השתתפו למעלה מ-6,500 אזרחים בוגרים באירופה, בין התאריכים 8 בנובמבר 2022 ו-30 בינואר 2023.

המדינה הבולטת במערב אירופה: ספרד

באופן העולה בקנה אחד עם ממצאי הסקרים הקודמים, ספרד היא עדיין המדינה עם רמת העמדות האנטישמיות הגבוהה ביותר מתוך שש מדינות שנסקרו במערב אירופה, עם 26 אחוזים מן האוכלוסייה המחזיקים בתפיסות אנטישמיות באופן נרחב; אחריה בלגיה (24 אחוזים), צרפת (17 אחוזים), גרמניה (12 אחוזים) ובריטניה (10 אחוזים). מבין 10 המדינות שנסקרו עבור מדד האנטישמיות, בהולנד נרשמה התוצאה הנמוכה ביותר, כאשר שישה אחוזים בלבד מן הנסקרים החזיקו בתפיסות אנטישמיות.
3 צפייה בגלריה
מפגן אנטישמי בפולין: שרפו כתב זכויות היסטורי ליהודים
מפגן אנטישמי בפולין: שרפו כתב זכויות היסטורי ליהודים
מפגן אנטישמי בפולין: שרפו כתב זכויות היסטורי ליהודים
(צילום מתוך טוויטר)
במזרח אירופה, עמדות אנטישמיות מושרשות במידה רבה עוד יותר. למרות ירידה מסוימת שנרשמה בכל אחת מארבע המדינות שנסקרו, הרי שרמת העמדות האנטישמיות נותרת עדיין גבוהה בהונגריה (37 אחוזים), בפולין (35 אחוזים) וברוסיה (26 אחוזים).
הירידה המשמעותית ביותר בעמדות אנטישמיות כלפי יהודים תועדה באוקראינה, שבה רמת העמדות האנטישמיות צנחה משיא גבוה של 46 אחוזים ב-2019 לכדי 29 אחוזים ב-2023. ייתכן שנתון זה מושפע מהפופולריות של הנשיא היהודי, וולודימיר זלנסקי, ששיעורי התמיכה בו עלו באופן דרמטי בשנים האחרונות, בתגובה להתנגדות שהפגין אל מול מתקפות הצבא הרוסי.

נאמנים לישראל או לארץ מולדתם?

במערב אירופה, הסטריאוטיפ האנטישמי הרווח ביותר הוא הנאמנות הכפולה וקבוצות אוכלוסייה גדולות מאמינות שהיהודים נאמנים יותר למדינת ישראל מאשר לארצם שלהם. יותר ממחצית מהספרדים (56 אחוזים) מאמינים כי אמירה זו היא "ככל הנראה נכונה", וכך גם 46 אחוזים בבלגיה, 38 אחוזים בהולנד, 37 אחוזים בצרפת ו-34 אחוזים בבריטניה.
במערב אירופה, הסטריאוטיפ האנטישמי הרווח ביותר הוא הנאמנות הכפולה וקבוצות אוכלוסייה גדולות מאמינות שהיהודים נאמנים יותר למדינת ישראל מאשר לארצם שלהם. יותר ממחצית מהספרדים מאמינים בזה
במזרח אירופה, התפיסה האנטישמית בדבר הנאמנות הכפולה רווחת עוד יותר: 62 אחוזים מתושבי פולין הסכימו עימה וכן 48 אחוזים בהונגריה, 38 אחוזים באוקראינה ו-36 אחוזים ברוסיה.
המודעות לשואה אמנם אוניברסלית ברחבי אירופה, אך הכחשת השואה גבוהה באופן ניכר במזרח אירופה. בהונגריה ובאוקראינה, 19 אחוזים מהנסקרים הסכימו עם האמירה שלפיה "השואה היא מיתוס ומעולם לא התרחשה", או השיבו שמספרי היהודים שמתו "מוגזמים במידה רבה מאוד". ברוסיה ובפולין, הכחשת השואה עמדה על 17 אחוזים ו-15 אחוזים, בהתאמה. גרמניה והולנד עמדו בסוף הרשימה מבחינת הכחשת שואה, עם 5 אחוזים ו-4 אחוזים, בהתאמה.
3 צפייה בגלריה
חולצה חולצת BDS חרם על ישראל
חולצה חולצת BDS חרם על ישראל
חולצת BDS נגד ישראל. מרבית האירופאים דוחים את השימוש בחרם
(צילום: AFP)
בסקר נמצא עוד כי מרבית האירופים דוחים את השימוש בחרם, סנקציות ומניעת השקעות (BDS) כטקטיקה לבידודה של מדינת ישראל. על אף שרבים במדינות מערב אירופה מציינים כי הם מזדהים יותר עם הפלסטינים ולא עם הישראלים, התמיכה במדיניות חרם כלפי ישראל הייתה נמוכה ביותר.
"מטריד שכל כך הרבה אירופאים ממשיכים להאמין בבדיות אנטישמיות שמקורן בהיסטוריה, כגון הטענה שיהודים הם חמדנים מטבעם, שהם שולטים בממשלה ובכלכלה, או שהם נאמנים יותר למדינת ישראל. למרבה הצער, מצב העניינים לא השתפר מאז הסקר האחרון שלנו באזור בשנת 2019", אמר ג'ונתן גרינבלט, המנכ"ל העולמי של הליגה נגד השמצה. "הרעיונות המרושעים הללו הניעו מתקפות אנטישמיות בעבר ואין להקל בהם ראש לעולם, במיוחד על אדמת היבשת שבה התרחשה השואה".