מלחמת חרבות ברזל צפויה להביא איתה דילמה הלכתית קורעת לב – האם לאפשר לנשים נשואות שבעליהן נעלמו ב-7 באוקטובר להינשא מחדש? ראוי להקדים ולהסביר כי על פי ההלכה, אישה שבעלה נעלם מכונה עגונה, ורבים מהרבנים יחששו לקבוע כי היא אלמנה. במקרה כזה, ההלכה היהודית אוסרת על העגונה להינשא מחדש, מחשש שבעתיד יתברר כי הבעל שנעלם היה שבוי ונשאר בחיים, ואז האישה נישאה למעשה בשעה שהיא הייתה אשת איש – דבר הגובל לא רק בטרגדיה אישית, אלא גם באיסור הלכתי חמור של "גילוי עריות".
3 צפייה בגלריה
פעילות צה"ל ברצועת עזה
פעילות צה"ל ברצועת עזה
פעילות צה"ל ברצועת עזה
(צילום: דובר צה"ל)
הפעם הקודמת שבה ישראל התמודדה עם התופעה הזו בהיקפים האלה הייתה לפני 50 שנים, במלחמת יום הכיפורים, ומי שהתגייס לפתור את המשבר ההלכתי היה הרב עובדיה יוסף, שלאחרונה ציינו 10 שנים לפטירתו. ד"ר אריאל פיקאר, מחבר הספר "משנתו של הרב עובדיה יוסף בעידן של תמורות", מציין כי בסדרת ספרי השאלות והתשובות "יביע אומר", שחיבר הרב עובדיה, הוא כתב: "נתבקשתי מחברי הרה"ג מרדכי פירון, הרב הראשי לצה"ל, והרב הגאון גד נבון, סגן הרב הראשי לצה"ל שליט"א, לשבת יחד איתם בראש בית הדין לענייני עגונות כדי לדון ולפסוק בקרוב לאלף תיקים של חללי צה"ל הקדושים, הי"ד, אשר היו נשואים והשאירו אחריהם אלמנות צעירות לימים".
"בתשובתו הארוכה הוא עושה מאמצים הלכתיים כדי להתיר את העגונות ובסופו של דבר הוא מתיר את כל התיקים שהובאו לפניו", אומר פיקאר. "ההשפעה הנפשית של דיונים אלו על הרב יוסף הייתה רבה. מרגלית קציר, נכדתו של הרב יוסף, תיארה בספרה 'באשר תלך' את הרקע לפסיקה זו: 'גם בלילות לא ידע הרב מנוחה ולנגד עיניו ראה את אפר החללים מתגולל על חולות סיני... האם אוכל לפסוק שמותר לסכן חיי אדם בשביל פיסת אדמה הגם שהיא מארץ ישראל?"
ניצן חן: "אין ספק שגדולתו התורנית של הרב עובדיה יוסף והתעוזה שלקח על כתפיו הם שאיפשרו לו לפתור קרוב ל-1,000 תיקי עגונות, שחלקם היה ממש מורכב ולא חד-משמעית פתיר מבחינה הלכתית"
כדי להתמודד עם המצב שנוצר במערכה הנוכחית יצאה הודעה מהרב הראשי לישראל, דוד לאו, על הקמת הרכב דיינים מיוחד אשר ידון בסוגיית עגונות המלחמה.
3 צפייה בגלריה
הרב עובדיה יוסף. פתר קרוב ל-1,000 תיקי עגונות אחרי מלחמת יום כיפור
הרב עובדיה יוסף. פתר קרוב ל-1,000 תיקי עגונות אחרי מלחמת יום כיפור
הרב עובדיה יוסף. פתר קרוב ל-1,000 תיקי עגונות אחרי מלחמת יום כיפור
(צילום: אלכס קולומויסקי)
עו"ד דלית יניב מסר, מומחית לדיני משפחה, אומרת כי "במציאות שבה גברים רבים נשבו, חלקם נרצחו בשבי החמאס וחלקם עדיין בגדר נעדרים, אחת הסוגיות המשמעותיות שמלחמת חרבות ברזל עוררה היא סוגיית העגונות. נזכיר כי אישה עגונה היא אישה שנשואה לבעלה, אשר מצבו אינו ידוע. עד אשר התמונה לגבי מצבו תתבהר, היא אינה יכולה להתחתן עם אחר או ללדת ילדים. כדי לסייע לאותן נשים, הודיע השבוע נשיא בית הדין הרבני הגדול והרב הראשי לישראל, הרב דוד לאו, על הקמת הרכב דיינים מיוחד שידון בסוגיה".

הביקורת שספג הרב עובדיה על התרת חלק מהעגונות

ניצן חן, ראש לשכת העיתונות הממשלתית, שיחד עם העיתונאי אנשיל פפר חיברו בעבר את הספר "מרן: עובדיה יוסף – הביוגרפיה", מציין כי בניגוד למה שמקובל לחשוב, בתקופה שבה הרב עובדיה יוסף הוביל את הגנת העגונות לאחר מלחמת יום הכיפורים, הוא הותקף וספג ביקורת מצד חלק מהרבנים החרדים. הסיבה לכך היא הנכונות שלו להתיר עגונות גם כאשר לא היו הוכחות חותכות למותו של הנעדר, אלא רק עדויות נסיבתיות. חן חושש כעת מפני מצב שבו הרבנים שיישבו בהרכב יחששו להעמיס על שכמם את הנכונות להתיר עגונות, במקרים גבוליים, בלי לחשוש ממתקפה של קיצונים חרדים.
לדבריו, "אין ספק שגדולתו התורנית של הרב עובדיה והתעוזה שלקח על כתפיו הם שאיפשרו לו לפתור קרוב ל-1,000 תיקי עגונות, שחלקם היה ממש מורכב ולא חד-משמעית פתיר מבחינה הלכתית".
3 צפייה בגלריה
 הרב הראשי דוד לאו
 הרב הראשי דוד לאו
הרב הראשי דוד לאו. קיבל פניות ממשפחות רבות
(צילום: שלומי כהן)
הרב דוד לאו בחר שלא להגיב על הידיעה, ומלשכתו נמסר כי "בשבועות האחרונים הרב לאו שוחח עם משפחות רבות שהביאו בפניו מקרים רבים ושאלות שהתעוררו בעקבות המלחמה, ובעקבותיהם החליט על הקמת ההרכב המיוחד. בהרכב הדיינים המיוחד יכהנו: נשיא בית הדין הגדול הרב דוד לאו, חבר בית הגדול הרב אליעזר איגרא, וחבר בית הדין הגדול הרב צבי בן יעקב. בהתאם להודעתו של נשיא בית הדין, הנחה מנהל בתי הדין הרבניים הרב אלי בן דהן את כלל הדיינים ועובדי בתי הדין להפנות את התיקים הנוגעים למלחמה, להרכב הדיינים המיוחד".