פודוס – פודיז שומרי כשרות: חגיגת קולינריה כשרה

חברים בקבוצה: 37.2 אלף
קיימת: 5 שנים
פוסטים: כ-600 בחודש האחרון
אופי הקבוצה: מקצועית, קולינרית, יעילה, פעילה
מנהלות: תהילה בכר סיטון וזוהרת ניר כהן
5 צפייה בגלריה
"פודוס" – קבוצת אוכל לשומרי כשרות
"פודוס" – קבוצת אוכל לשומרי כשרות
(צילום מסך)
מי ומה: אוהבים אוכל, מסעדות, יין, צילחות ובישולים? שומרי כשרות? הקבוצה הזאת לגמרי בשבילכם. זו לא עוד קבוצת מתכונים, זו קהילה. קהילה של פודיז שלא תמיד מוצאים מענה בעולם הקולינריה הכללי, שמחפשים חומרי גלם נדירים ואוהבים ללמוד טכניקות חדשות, שהולכים לפסטיבלי אוכל ומתבאסים לגלות שאין דוכנים כשרים, שיודעים להמיר כל קינוח חלבי לפרווה בלי להשתמש במרגרינה, והראשונים לנסות כל מסעדה כשרה שנפתחת.
חזון: לשנות את השיח בארץ על אוכל כשר, להרחיב את מנעד המוצרים הכשרים, להחליף המלצות, לפתוח יותר מקומות כשרים לבילוי – ולהציב את הקולינריה הכשרה בקדמת הבמה הישראלית.
בפועל: זה המקום להתעדכן בטרנדים קולינריים, להשוויץ במאכלים מיוחדים שהכנתם, לתכנן יחד תפריט חג ולקבל המלצות (לשף פרטי לארוחת גיבוש, לבית קפה רומנטי בצפון, לפוד טראק בהרי ירושלים, ליין בוטיק למשלוח מנות – או לקייטרינג הכי שווה וטעים בפסח גם למי שלא אוכלים קטניות).
תמצאו שם מדריכי בישול, מפגשי קהילה, ארוחות שף וסיורי אוכל כשרים, סקרים, שיתופי פעולה שווים עם מסעדות ומותגים קולינריים, סקירות (המלצות ודיס-המלצות) על מסעדות, תלונות על מקומות שאין בהם אפשרות למצוא אוכל כשר, שמיטה וענייניה, כשרות בחו"ל, מתכונים, סשנים של שאלות-תשובות עם שפים (תום פרנץ, קרן קדוש, נטלי לוין מעוגיו.נט, קרן אגם, אורי מלמד ועוד), מה מבשלים לשבת ועוד.
קבוצת פודוס מפעילה גם עמוד אינסטגרם, ניוזלטר ואת "לוח פודוס" – לוח עסקים המרכז בעלי מקצוע ונותני שירותים בעולם הקולינריה הכשרה.
"'פודוס' היא קהילת הקולינריה הכשרה הוותיקה בישראל", מספרות תהילה בכר סיטון וזוהרת ניר כהן. "היא הוקמה בתקופה שבה היה חלל גדול בתחום, חיברה פודיז סקרנים מכל הקשת הדתית, וערכה רשימות של מסעדות כשרות שוות בקטגוריות שונות".
"עד אז", הן מספרות, "פשוט התעלמו מהכשרות, או מקסימום הכניסו 3-2 לרשימה בשביל הגיוון. הקבוצה שהקמנו יצרה שיח אקטיבי בנושא, והיוותה מנוע צמיחה משמעותי לקולינריה הכשרה בישראל, שעברה התפתחות דרמטית בתקופה זו".

אוהבי סיני שומרי כשרות: חופשה בלי פשרות

חברים בקבוצה: 16.1 אלף
קיימת: 4 שנים
פוסטים: 112 בחודש האחרון
מטרה: יצירת קהילה למטרת התארגנות לשומרי כשרות
אופי הקבוצה: פרקטית, מיועדת להתארגנויות פרטיות
מנהלת: אודליה ליונגר
5 צפייה בגלריה
הקבוצה "אוהבי סיני שומרי כשרות"
הקבוצה "אוהבי סיני שומרי כשרות"
(צילום מסך)
מי ומה: חופי סיני הם המקום המושלם לחופשה – האווירה, הנגישות (גם ברכב), והמחירים המאפשרים גם למשפחות מרובות ילדים לצאת לחופשת יולי-אוגוסט במחיר שפוי. אבל בחו"ל, כמו בחו"ל, מתמודדים הדתיים עם ענייני הלכה הנוגעים לכשרות ולשבת. אז איך בכל זאת עושים את זה? או, בשביל זה הם פה.
חזון: לייסד שני חופים עם מטבחים כשרים קבועים לצד המטבח הרגיל – מחכים שמישהו ירים את הכפפה.
בפועל: איזה חוף הכי צנוע? איפה ייתנו לכם לבשל במטבח בכלים שלכם? באיזה מלון מתחשבים בשומרי כשרות? איזה אוכל אפשר לקנות במקום ומה כדאי להביא? אילו כלי מטבח לא ייתנו להעביר בגבול? האם יש מניינים לתפילה בסיני – ואיפה? מתי נכנסת שם שבת?
"הקבוצה הוקמה במטרה לייצר להתארגנויות של דתיים שנסעו יחד בדילים שווים, והיה אפילו בית מלון כשר עם משגיח ותעודת כשרות", מספרת אודליה ליונגר. "אני עצמי עברתי קורס משגיחי כשרות, עד שקיבלתי לפני שלוש שנים חותמת שחורה בדרכון, ומאז אני מנועה להיכנס לסיני – והמטבחים הכשרים לא פעילים. כיום הקבוצה משמשת להתארגנויות פרטיות ולשאלת שאלות בין חברי הקבוצה, ופחות להתארגנויות מסודרות".

מצחיקדוסה: הקבוצה שבה מותר להגיד הכול

חברות: 25.8 אלף
קיימת: 3 שנים
פוסטים: 536 בחודש האחרון
אופי הקבוצה: צחוקים וטרללת בלי סינון
מנהלת: רחלי סקמסקי
5 צפייה בגלריה
קבוצת "מצחיקדוסה"
קבוצת "מצחיקדוסה"
(צילום מסך)
מי ומה: קבוצה לנשים שאוהבות לצחוק (בלי גסויות) על הבעל, הילדים, החמות, הדייטים, ההורים החופרים ושאר סיטואציות, לעיתים הזויות.
חזון: מותר להגיד הכול בלי לשפוט, להשמיץ או לפרסם. הקבוצה מיועדת לנשים, כך שעולים בה גם דברים שהצניעות יפה להם, אבל בסופו של דבר הם חייבים להיאמר.
בפועל: מלא פוסטים על טבילה במקווה מכל זווית אפשרית, הרבה ממים, סרטונים של דוסיות בפאות ומבטאים מצחיקים שמדברות על הכול, ירידות עצמיות על ימין ועל שמאל, וככל הנראה זה המקום היחיד ברשת שבו תרשי לעצמך לשים תמונה הכי לא מחמיאה שלך, לצחוק על טאבו מכל סוג ולרדת על בעלך וחמותך.
"צחוק הוא אחד הדברים החשובים ביותר בחיים", מסבירה סקמסקי. "הקבוצה היא סוג של במה לשיתוף נשים על כל 'הרצף הדתי' בסיטואציות מצחיקות שקורות בעולם שלנו, למרות שיש לנו גם חברות לא דתיות ואפילו כמה בודדות מהעולם המוסלמי, שמאוד מתחברות – בעיקר לנושאי הצניעות וכיסויי הראש שנופלים בזמן הכי לא מתאים".

דתיות עסקיות עובדות: כסף, מימוש ופרנסה

חברות: 12.1 אלף
קיימת: 7 שנים
פוסטים: 120 בחודש האחרון
אופי הקבוצה: מפרגנת, מקצועית, פרקטית, תומכת, בועטת
מנהלות הקבוצה: יסכה בשיא-אופנהיים, רחל קשת, רקפת רוטנברג, פנינה ברט, אלומה גניאל-קובי, יעל שטיינברגר, חלי יעקבס, שרה גריג'יאק, רעות פרנקל וחדוה גולדשמידט
5 צפייה בגלריה
קבוצת "דתיות עסקיות עובדות" ברשת החברתית
קבוצת "דתיות עסקיות עובדות" ברשת החברתית
(צילום מסך)
מי ומה: נשים עצמאיות דתיות מדברות (כמעט) על הכול. קהילת פייסבוק לנשים עסקיות, יזמיות, מפרנסות ומנהלות שחולמות, מעיזות והרבה פעמים מצליחות. מטרת הקבוצה היא לדבר את האתגרים, את התיזוזים, את הלבטים ואת הפרקטיקה, ועל הדרך ללמוד על בשרנו את השיר הפשוט של הלחם.
חזון: לייצר קהילה של דתיות עצמאיות שמצליחות להתפרנס בכבוד, לצד מימוש הכישרון שלהן. נשות עסקים שמפרגנות זו לזו ומשתפות את הידע שלהן עם נשים אחרות.
בפועל: ניהול עובדים, בקשות לעזרה בתמחור, יציאה מהבדידות העסקית, התמודדות עם פחדים בשיווק עצמי, התייעצויות לגבי הלנות שכר, קיטורים על לקוחות מעצבנים או על מנהלי פרויקטים נצלנים, ייעוץ סביב ניהול תזרים מזומנים, חיסכון לפנסיה, עזרה בשיווק, האם להאמין למנטורים עסקיים ואיך לא ליפול בעצמנו למלכודות שיווק, שיתוף בהצלחות שבדרך, התלבטויות בראיית חשבון, חיפוש סדנאות ופעילויות לאירועים, התייעצויות בין הפרטי לעסקי ועוד ועוד. הקבוצה מפעילה גם מועדון שמארגן כנסים של נטוורקינג, הרצאות ושיתוף ידע וימים בזום.
"כשהקמנו את הקבוצה, היה צורך אדיר לנשים דתיות לתת מקום לרצון שלהן להיות עצמאיות ומרוויחות", אומרת בשיא-אופנהיים. "היום הקבוצה הזו צועדת בגאון והמון נשים מחזיקות בזהות עצמאית, מתפרנסות ומקיימות עולם כלכלי עשיר. כעת אנחנו במחשבות ליצירת השלב הבא של הקבוצה – עם עולם התעסוקה שמשתנה ותקרות הזכוכית שנשברות".
"הקבוצה הזו שינתה לי את החיים באופן אישי, משפחתי ומקצועי – וגרמה לי לצאת מהבדידות העסקית העמוקה שבה הייתי", היא מוסיפה. "יש לי היום המון חברות לדרך וזהות חזקה של דתייה עסקית, וגם תחושה טובה שהנעתי מהלך שמאפשר לנשים רבות חירות ובחירה מקצועית וכלכלית".

אימוש של שבת: וגם הגברים מוזמנים להגיע לשבת בכיף

חברים בקבוצה: 1,800
קיימת: שנתיים
מטרה: להגיע לשבת ולחגים בלי לחץ, מתוך ארגון מראש
אופי הקבוצה: אווירה קלילה, משוחררת, מצחיקה ויעילה
מנהלת: מיכל ישראלי
5 צפייה בגלריה
קבוצת "אימוש של שבת"
קבוצת "אימוש של שבת"
(צילום מסך)
מי ומה: לא משנה אם שבת נכנסת בארבע או בשבע, תמיד מגיעים עם הלשון בחוץ. שלא לדבר על חגי תשרי או חול המועד פסח. כמויות האוכל וההכנות עלולות לגרום לנו להרגיש בעבודה, כשאנחנו בעצם בחופש. הלחץ ניכר ולעיתים עלול להשפיע על כל הבית כשאת עובדת והילדים שקועים במסכים.
חזון: ליהנות מההכנות, לארגן את הקניות מראש (ולהימנע מ"השלמות" אחת לכמה דקות, במחירים המופקעים של המכולת), ולהשאיר אותנו שפויות (וגם שפויים) בתוך ים המטלות, הפרנסה, ניהול הבית, הילדים והפקת העל הזאת הנקראת "שבת".
בפועל: הדרכה מה אפשר להכין מראש ולהקפיא, איך מכינים רשימה יעילה לסופר, איך מחלקים את הזמן נכון, מה עושים כשרגע לפני שבת מתווספים פתאום אורחים, וגם קינוחים בשלוש דקות עבודה, תזכורות ועידוד והרבה הרמה עצמית.
"הכול התחיל כשהחלטתי לפנות זמן לעצמי", מספרת ישראלי, שאחראית על העלאת העצות בעמוד. "בפועל הצלחתי, תוך כדי משרה מלאה, להקים בוטיק פרחים בנווה צדק – ואז לעזוב את מקום העבודה ולהפוך לעצמאית סופר מקצועית ומאושרת. החנות שלי הוקמה בזמן הפנוי שנהיה לי בימי שישי רק בזכות הקבוצה.
"'אימוש של שבת' מפנה את ימי שישי לטיולים ולהגשמה עצמית. זה מעט עבודה והמון פאן. הטיפים שלנו יעזרו להשתחרר מתפיסת עולם כבדה שכבולה לעבודה מיותרת ולמאבקים פנימיים בתוך הבית. כל מה שצריך כדי לדעת איך להכין שבת בכיף, כבר נמצא בקבוצה. נשאר רק להיכנס וליישם".