כשפרצה המלחמה, סרן אריאל רייך כבר היה בעיצומן של ההכנות לחתונה עם בחירת ליבו נועה. הוא התארס כמה ימים לפני 7 באוקטובר, ואפילו ידע כבר איזה זמר הוא רוצה שישיר בחתונתו: שיר דוד גדסי. למרבה הצער, רייך בן ה-24 נפל ב-31 באוקטובר בקרב בצפון רצועת עזה, ולא זכה להגשים את תוכניותיו.

אחרי שקצין השריון נהרג, שיר דוד גדסי הוזמן להופיע באזכרת השלושים שלו. "סיפרו לי שאריאל אמר באירוסים שהוא רוצה אותי כזמר בחתונה, שמעתי שהוא אהב מאוד את השירים שלי שיצאו. בסופו של דבר הופעתי בשלושים שלו. קרובת משפחתו שלחה לי הודעה וביקשה שאגיע לשיר", מספר המוזיקאי הצעיר. "נשבר לי הלב שם. ראיתי את ארוסתו בוכה ואת אחים שלו מרוסקים, זה לא היה קל".
בעקבות המפגש המטלטל עם המשפחה השכולה הוא כתב את השיר "הכי קרוב אליך", שנכלל במיני-אלבום (EP) החדש שלו, "אור וצל" (בהפקת שגיא ברייטנר). "חזרתי מהאזכרה קצת בהלם, זה נכנס לי ללב, והתחלתי לשיר: 'כל המילים שבלב התעוררו בתפילה / נבעו מתוך הכאב, הביאו לי נחמה'. הרגשתי שכולי מתעורר לתפילה, מתוך הכאב שהרגשתי שם", הוא מסביר.
4 צפייה בגלריה
שיר דוד גדסי
שיר דוד גדסי
שיר דוד גדסי. "למוזיקה יש תפקיד חשוב מאוד בתקופה הזאת"
(צילום: בן פלחוב)
4 צפייה בגלריה
- סגן אריאל רייך (Ariel Reich), בן 24, מירושלים, קצין לוחם בגדוד 77, עוצבת ׳סער מגולן׳, נפל בקרב בצפון רצועת עזה.
- סגן אריאל רייך (Ariel Reich), בן 24, מירושלים, קצין לוחם בגדוד 77, עוצבת ׳סער מגולן׳, נפל בקרב בצפון רצועת עזה.
סרן אריאל רייך ז"ל. "נשבר לי הלב"
(צילום: דובר צה"ל)
גדסי שירת בצה"ל בלהקה צבאית, וב-2017 פרץ לתודעה עם קולו המלאכי כמתמודד בתוכנית "הכוכב הבא לאירוויזיון". בשנים האחרונות הוא שיתף פעולה עם דודו טסה שהפיק את שירו "אור בלילה", כתב עם יסמין מועלם את שירה "לבד במדבר", והיו לו גם שיתופי פעולה עם עטר מיינר ועם איזי.
במיני-אלבום הטרי, המכיל חמישה שירים, הוא משלב בין השפעות מהמקורות היהודיים להפקה עדכנית. את השיר "בסוף העולם" הוא כתב בבית של חברים שבו פגש לפני כמה שנים את עדן ירושלמי. עדן נחטפה מפסטיבל נובה ב-7 באוקטובר ומוחזקת עדיין ברצועת עזה.
(בסוף העולם. "השיר נכתב במקום שבו עדן הייתה בת בית")

4 צפייה בגלריה
שני ירושלמי ומאי ירושלמי
שני ירושלמי ומאי ירושלמי
"הרגשתי מאוד את חסרונה". שני ומאי ירושלמי, אחיותיה של עדן ירושלמי, מחזיקות את תמונתה
(צילום: דנה קופל)
"כתבתי את השיר במקום שבו עדן הייתה בת בית – בבית של ארגמן אשכנזי, חבר טוב שלי ושותף ליצירה", הוא אומר. "השיר נכתב יחד עם ארגמן ושני אחים שלי, נתן ונחמן. לארגמן יש אולפן ואני נמצא שם הרבה כדי ליצור מוזיקה. אחותו של ארגמן, ארבל, היא חברה טובה מאוד של עדן, ושתיהן היו מבקרות הרבה בבית הזה. הרגשתי שם מאוד את החיסרון של עדן, וזה נטבע במילים של הפזמון: 'לא מצאתי כלום, בלי שום דבר עד שנקום'. מאז שעדן נחטפה אנחנו מקדישים לה פרקי תהילים ומקווים שיהיה נס. השיר מכוון אליה ואל כלל החטופים".

קהל עוקבים מגוון

גדסי נולד בשכונת התקווה בדרום תל אביב להורים חוזרים בתשובה. הוא בן למשפחה מוזיקלית למדי. אביו, יאיר גדסי, נודע במיוחד בזכות הלחן המוכר שלו לפיוט "לך אלי תשוקתי". דודו, אחיו של האב, הוא אבנר גדסי ("נפרדנו כך", "הגברים בוכים בלילה"), שהוכרז לאחרונה כזוכה בפרס מפעל חיים של איגוד אמני ישראל לשנת תשפ"ד.
"הוא כבוד למשפחה, ומפרגן מאוד-מאוד", אומר שיר דוד על הדוד המפורסם, "בחתונות של המשפחה, כשהוא היה שר, הוא היה מעלה אותי לפעמים לשיר לצידו. בתור ילד התארחתי בעיקר בהופעות של אבא, הוא היה מעלה אותי לבמה כבר כשהייתי בן שש".
(אֶזְכְּרָהּ, מתוך "אור וצל". "מישהו הגיב: 'הדלקת בי אור שנכבה מזמן'")

הכישרון המוזיקלי עבר בטבעיות גם לדור הבא במשפחה, וגם לארבעת אחיו של שיר דוד יש זיקה למוזיקה, בהם אחותו טוהר שפצחה בקריירה משלה. גם אשתו, הילה גדסי, היא זמרת ויוצרת, והוציאה השנה שיר ראשון משלה. המוזיקה סובבת אותו מכל כיוון.
גדסי פעיל מאוד ברשתות החברתיות, ומרבה להעלות לאינסטגרם ולטיקטוק סרטונים שלו מבצע שירים מקוריים לצד חידושים לשירים של אחרים. "העליתי סרטון שלי מבצע את השיר החדש 'אֶזְכְּרָהּ' בערך שבועיים לפני שהוא יצא, הסרטון התפוצץ ברשת וקיבלתי הודעות מאנשים שקראו לי להוציא כבר את השיר. אנשים עשו קאברים לשיר, כשהשיר עוד לא יצא", הוא מספר בחיוך. "בטיקטוק יש תגובות מרגשות של אנשים עם לב פתוח, עם פרגון אמיתי. מישהו הגיב לי על 'אזכרה': 'אתה הדלקת בי איזה אור שנכבה מזמן-מזמן'. חשבתי – וואו, איזו תגובה. זה כיף, וזו שליחות".
הוא שמח על ההזדמנות שיש לו להתחבר לקהלים מגוונים. "השיר 'אזכרה' מתובל בציטוטים מתהילים, מהתיקון הכללי, ומדהים לראות את התגובות מאנשים שהם לאו דווקא שומרי תורה ומצוות", לדבריו. "מעבר לזה, גם אנשים מבית הכנסת שאין להם שום קשר לאינטרנט מדברים איתי על השיר הזה. אנשים שאפילו לא ידעו שאני זמר. יש רב אחד מאלעד שהייתי לומד איתו תורה, צדיק ירא שמיים, שאמר לי: 'שמעתי את השיר שלך פעמיים, ואתה לא מבין איך התרגשתי'. אחרי שהוא אמר לי את זה, אמרתי לעצמי: עשיתי משהו".
(שיר דוד גדסי שר עם אשתו הילה את "מה אעשה" של ארז לב ארי, מתוך אינסטגרם)

גרת בעבר בעיר אלעד, עברת בהמשך לשנה ברמת השרון והיום אתה גר בהרצליה. זה נשמע כמו שינוי קיצוני בנוף, מסביבה חרדית לסביבה חילונית. "באמת כיף באלעד שיש שפע של מניינים לתפילה ומקוואות, ופה צריך לתפוס בדיוק את השעה של המניין, אבל הפלא הגדול הוא הגשר שמביאה היצירה. גשר בין קהלים שונים – בחורות ובחורים תל-אביבים שפחות מחוברים, לצד בחורי ישיבות מהעולם החרדי. ההפקות באלבום הזה חדשניות ועכשוויות מאוד, עם טקסטים שמערבבים מילות תפילה עם הלב שלי, וזה נוגע, ברוך השם. התגובות שאני מקבל זה פלא".
4 צפייה בגלריה
שיר דוד גדסי
שיר דוד גדסי
שיר דוד גדסי. פותח את היום בלימוד בחברותא
(צילום: בן פלחוב)
לצד העיסוק במוזיקה, גדסי מתפלל מדי יום ומצליח לקבוע עיתים לתורה. "אני פותח את היום שלי בלימוד 'בית יוסף' ו'משנה ברורה' בחברותא. אני לומד כל יום בין שעה לשעה וחצי בישיבה ברמת השרון", הוא מעיד. החיבור שלו למקורות היהודיים אותנטי: "השם שלי הוא שיר דוד, אז אני מרגיש את דוד המלך פועם בשם שלי. יש לי מנהג בשנתיים האחרונות לקרוא את כל תהילים בשבת, אז רצים לי מלא פסוקים בראש. בשיר 'אזכרה', למשל, חיברתי שלושה פסוקים ממזמורים שונים לפזמון אחד".
"מי אני ומה חיי / בוא תאיר אפלתי", הוא שר באותו שיר, באזכור לפיוט "לך אלי תשוקתי" המיוחס לרבי אברהם אבן עזרא – פיוט שהיה לו חלק מרכזי, כאמור, בקריירה המוזיקלית של אביו. בעיתוי הזה המילים מתקשרות, כמובן, למציאות המורכבת במדינה. "למוזיקה יש תפקיד חשוב מאוד עכשיו, בתקופה הזאת, בריפוי", הוא מסכם.