בעוד שבועיים יעמדו ג'רמי המבורג ואילנה פרנק תחת החופה ויינשאו. הם הכירו דרך חברים לפני כשלוש שנים, בחתונה של חבר משותף. בדרך כלל רגילים בני הזוג מלוס אנג'לס להיות דווקא בצד השני של המשוואה – זה שמשדך בין אחרים. מה שמייחד אותם הוא ההתמקדות באוכלוסיות מיוחדות: במסגרת יוזמה יוצאת דופן, הם מאמנים אוטיסטים מהקהילה היהודית להצליח בעולם ההיכרויות והדייטים. הפעילות שלהם בנושא הביאה אותם עד להופעת אירוח בריאליטי החדש של נטפליקס.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
זוג היהודים האמריקנים הכיר באפריל 2020, ומאז אילנה (39) חברה לעסק שג'רמי (40) הקים כעשור קודם לכן. יחד הם עושים קואצ'ינג לאוטיסטים ומסייעים להם לרכוש מיומנויות זוגיות וחברתיות, כולל הליווי בעולם הדייטים. "האמא היהודייה שלי מתרגשת מאוד מהחסד הגדול שאנחנו עושים", אומר המבורג. "גם אנחנו מתרגשים ושמחים מאוד לשרת את הקהילה היהודית. שנינו באים ממשפחות יהודיות מאוד ואנחנו רואים בעבודה שלנו סוג של תיקון עולם, ובאופן ספציפי תיקון לקהילה היהודית".
6 צפייה בגלריה
אילנה פרנק וג'רמי המבורג
אילנה פרנק וג'רמי המבורג
אילנה פרנק וג'רמי המבורג. "זה שמישהו אוטיסט ממש לא אומר שהוא צריך להיות לבד"
(באדיבות המצולמים)
את פעילותו הראשונה בתחום החל ג'רמי כבר ב-2007. "התחלתי בארגון מקצועי למען צעירי בית כנסת שהייתי חבר בו, ללא קשר לאוטיזם. הבחנתי שהרבה צעירים יהודים אורתודוקסים באים לארוחות ערב שבת ולכל מיני אירועי חג, וכולם היו רווקים שהגיעו לא בשל בית הכנסת אלא כדי למצוא בני זוג ובנות זוג", הוא נזכר. "חבריי שאלו אותי: 'מה אתה עושה נכון לעומת מה שאנחנו עושים? איך זה שאתה מגיע לארוחת ערב שבת ויוצא עם היכרויות חדשות, ואנחנו לא?' הייתי עונה בכנות שאני באמת לא יודע, אבל צריך לברר את זה".
משם הוא יצא למסע של שלוש שנות מחקר, שבהן ניסה להבין מה גורם לאנשים להימשך זה לזה. "קראתי על פסיכולוגיה, אבולוציה ביולוגית וכדומה, ואז חזרתי למרכז הקהילתי היהודי ואמרתי: 'היי, האם אוכל לעשות פה סדנה להיכרויות, כך שהצעירים יוכלו להיפגש ולהכיר אנשים?' הם שאלו אותי אם הם צריכים לשלם על זה ועניתי: 'אני מניח שלא. אעשה את זה בחינם'. כך התחילה הסדנה הרגילה, וזה היה מרגש מאוד. ביום אחד בשבוע לימדתי את הגברים, ביום אחר לימדתי את הנשים, וביום נוסף היינו נפגשים בבר הגברים והנשים ביחד ואימנתי אותם בזמן אמת על שפת הגוף, למשל איך לעמוד, איך לשבת, איך לשלב את הזרועות".
"מה שלא הבחנתי באותו זמן הוא שכל כך הרבה אנשים שבאו לסדנה שלי היו אוטיסטים", הוא מספר. "הם פנו להנהלת הארגון שלהם ואמרו: 'היי, אתם צריכים להביא את ג'רמי גם אלינו'. כך לראשונה קבלתי הזמנות לעבוד באופן ספציפי עם האוכלוסייה הזו".

לתווך את העולם החברתי

בתחילת הדרך הוא לא ידע כמעט כלום על אוטיזם. בעברו בכלל היה תובע פלילי ועבד בבנק צ'ייס בניו יורק. "כל הידע שלי בנושא הסתכם בקרוב משפחה שהוא אוטיסט, וזה לא היה הרבה", הוא משחזר. "מאחר שהייתי בעברי תובע בבית משפט, כשהייתי מדבר אל המושבעים הייתי רגיל לכך שאנשים מסתכלים לי ישירות בעיניים, עוקבים אחר כל צעד שאני עושה. פה נתקלתי באנשים שתשומת הלב שלהם הייתה שונה לגמרי. חלקם הסתכלו על הטלפון בזמן שדיברתי, חלקם בהו בתקרה, ואני זוכר שהלכתי לראשת הארגון שהזמינה אותי לתוכנית ואמרתי לה שהם לא מקשיבים לי. 'אבל הם רוצים אותך, הם אוהבים אותך', היא ענתה".
6 צפייה בגלריה
עליזה בן שלום ב"שדכנות מודרנית"
עליזה בן שלום ב"שדכנות מודרנית"
מתוך הסדרה "שדכנות מודרנית"
(צילום: נטפליקס)
המבורג החליט להיות סבלני ולתת הזדמנות, וזה השתלם: "ממש התאהבתי בצעירים הללו. התאהבתי באנשים, שבאמת רצו וחיפשו אהבה וחברות, אבל המוח שלהם לא מחווט לכישורים הנדרשים כדי שזה אכן יקרה. מה שהבנתי במהלך 13 השנים הבאות זה שהאוכלוסייה הזו יודעת היטב להתנהל כאשר אנחנו יודעים לפצח ולתווך להם את מה שקורה בעולם החברתי".
ג'רמי המבורג: "רוב האנשים שאנחנו מלווים הם אוטיסטים בתפקוד גבוה. אנחנו מלמדים אותם כישורים מורכבים ובקצב גבוה יחסית. אנשים שאנחנו עובדים איתם צריכים להיות מעוניינים, מוכנים ומסוגלים להשתתף בתהליך הזה של למידה"
לדבריו, "מה שאילנה ואני עושים בסדנאות, זה פענוח העולם הסוציאלי עבור המשתתפים שלנו. עוזרים להם להבין את הנוסחאות והתהליכים הנדרשים, צעד אחר צעד, ומאפשרים את תהליך החִברוּת שמסייע להם להבין טוב יותר את העולם שהם רואים ולהיות חלק ממנו".
אתה יכול לתת דוגמה? "מכירה את תוכנית הדוקו-ריאליטי 'אהבה על הספקטרום' בנטפליקס? תוכנית נפלאה של שידוכים לדייטים שבה משתתפים גברים ונשים על הרצף האוטיסטי, ואת יכולה ממש לראות ולחוש את המבוכה ואת הרצון והתשוקה שלהם לזוגיות. זה מחמם את הלב, מצחיק ונוגע. אחת האימהות לצעירים בסדנה שצפתה בתוכנית התקשרה אליי ואמרה: 'אה, עכשיו אני מבינה למה לבן שלי יש בעיה לתקשר עם אנשים ובעיקר עם נשים'. היא סיפרה שהוא יודע איך להגיב ולענות להערות ולשאלות בצורה רלוונטית, אבל לא בדרך של יצירת קשר.
"לדוגמה, היא סיפרה שאחד מהאנשים בסדנה אמר שבשבוע שעבר הוא ניגן בלהקה, במפוחית, והבן שלה רק אמר: 'אני מנגן בגיטרה כבר שש שנים'. זה רלוונטי, אבל זה לא מייצר קשר. או למשל מישהו אחר אמר: 'אני אצטרך להיפרד מחברה שלי', והבן שלה רק אמר: 'אני הייתי צריך להיפרד מנערה לפני כמה שנים'. שוב, זה רלוונטי, אבל לא מייצר קשר. אז היא שאלה אותי, 'ג'רמי, מה אני יכולה לעשות כדי שהבן שלי יוכל לייצר קשר בצורה טובה יותר?'"
6 צפייה בגלריה
יש תקווה למצוא אהבה
יש תקווה למצוא אהבה
יש תקווה למצוא אהבה
(צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
המבורג הציע לה נוסחה: מילת פעולה + משפט תגובה + משפט נוסף או שאלה. "נגיד שמשתתף שלנו אומר: 'ניגנתי בשבוע שעבר על מפוחית בלהקה'. כשאתה מיישם את הנוסחה זה הולך כך: 'או. וואו. זה ממש מגניב. תמיד רציתי לנגן בלהקה, מאז שלמדתי גיטרה לפני שש שנים'. כלומר, ככה אנחנו מחילים את הנוסחה שנותנת תגובה באופן רלוונטי יותר. ובמקרה של הבחור שאמר שכנראה הוא יצטרך להיפרד מהחברה שלו, באמצעות הנוסחה התגובה תיאמר כך: 'או, בנאדם, זה ממש מבאס. אני יודע מה התחושה, כי הייתי צריך להיפרד מחברה שלי לפני שנתיים'.
"במקום לומר משפט שהוא רק רלוונטי, נותנים תגובה, כך שהאדם האחר יאמר: 'אוקיי, לזה אני מצפה'. יש בזה מרכיב רגשי. כך בעצם אנחנו עושים בכל האספקט של העולם החברתי ועולם ההיכרויות. אנחנו נותנים להם נוסחאות כדי שיבינו מה אנשים עושים, ואז יחילו את זה בעצמם".

מנטפליקס באהבה

אם מילים כמו "נוסחה" נשמעות לכם מתמטיות וטכניות מדי, המבורג מסביר שיש רציונל מאחורי זה: "אנחנו מנסים להגדיר ולתת משהו מוצק ומוחשי לאנשים שהמוח שלהם לא מחווט נכון. אחרת, הם יכולים להיות מעורבים בשיחה ולא להבין מה קורה, לא להבין את המקצב או את ההתרחשות".
ג'רמי המבורג: "השדכן עושה את השידוך, לא אנחנו, אבל אילנה ואני עובדים ברקע כדי לעזור ללקוח להצליח בדייט תוך שימוש בכישורים החברתיים שנתנו לו"
הוא מסביר כי "מרבית האנשים שאנחנו מלווים אותם הם אוטיסטים ברמת תפקוד גבוהה. אנחנו מלמדים אותם כישורים מורכבים ובקצב גבוה יחסית. אנשים שאנחנו עובדים איתם צריכים להיות מעוניינים, מוכנים ומסוגלים להשתתף בתהליך הזה של למידה".
6 צפייה בגלריה
עליזה בן שלום. אחד הפרקים מתייחס לאנשים על הרצף האוטיסטי
עליזה בן שלום. אחד הפרקים מתייחס לאנשים על הרצף האוטיסטי
עליזה בן שלום. אחד הפרקים מתייחס לאנשים על הרצף האוטיסטי
(צילום: איליה מלניקוב)
לאחרונה התקיים בירושלים בפעם הראשונה כנס בינלאומי לשידוך יהודי – Jewish matchmaking conference, ובין הדוברים הבולטים היו בני הזוג מקליפורניה.
איך התחיל הקשר שלך עם ישראל? "הלקוחות שלנו באים מרחבי ארצות הברית, קנדה ואפילו מאוסטרליה. עכשיו אני מקווה שתהיה לנו גם נציגות בישראל. זה התחיל אשתקד, כשפגשתי בפילדלפיה את עליזה בן שלום, שדכנית שמתגוררת בפרדס חנה. היא סיפרה שבינואר היא עומדת לקיים כנס במונטריאול עם הרב ישראל ברנת (Bernath) מחב"ד המכונה 'רב האהבה', ושאלה אם ארצה להשתתף. הופתעתי מאוד לגלות עד כמה הנושא של אוטיזם עניין את הרבנים שהיו בכנס, ועד כמה היה אכפת להם מהאוכלוסייה האוטיסטית. ואז עליזה אמרה: 'צריכים לעשות את הכנס הזה גם בישראל. יש בישראל כל כך הרבה שדכנים'. הסכמתי איתה".
בינתיים הוא גילה שסדרת השידוכים היהודית בכיכובה של עליזה בן שלום, "שדכנות מודרנית", צפויה לעלות בנטפליקס. "עליזה ביקשה מאיתנו להיות המאמנים של אנשים אוטיסטים שמגיעים אליה, וכך יש לנו שם פרק שמתייחס לנושא ומראה מה קורה בעולם השדכנות של אוטיסטים, שמגיעים לשדכנים אבל אין להם את היכולות החברתיות הנחוצות כדי להצליח בדייטים. השדכן עושה את השידוך, לא אנחנו, אבל אילנה ואני עובדים ברקע כדי לעזור ללקוח להצליח בדייט תוך שימוש בכישורים החברתיים שנתנו לו", הוא מסביר.
"זה משהו שאנחנו עושים גם בעולם הלא-דתי ובעולם הלא-יהודי ברחבי העולם, אבל בזכות הקשר עם עליזה אנחנו מתרחבים בתוך העולם היהודי הדתי וגם הישראלי", לדבריו. "בזמן שיש כל כך הרבה שדכנים שעובדים עם אנשים בעלי צרכים מיוחדים ובכללם אוטיסטים, אנחנו מאמנים אותם להיות כשירים להיכנס למעגל הדייטים וההיכרויות ולהבין את השפה".
6 צפייה בגלריה
זוג יושב יחד במסעדה
זוג יושב יחד במסעדה
זוג יושב בדייט. "מאמנים אותם להיות כשירים להיכנס למעגל הדייטים וההיכרויות ולהבין את השפה"
(צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
אגב, אתך מגדיר את עצמך אדם דתי? "אני יהודי מאוד", הוא מחייך. "אילנה היא דתייה. אבל אני מרגיש הרבה יותר קרוב לדת ממה שהייתי בנישואים הקודמים שלי".

שינוי דרמטי

אילנה פרנק עבדה במשך 16 שנה כמורה לחינוך מיוחד וכבר עסקה בעברה בתחום הדייטינג בקהילה היהודית. "אחרי שהתחלנו לצאת הצגתי אותה בפני המשתתפים בסדנה, והתוצאה הייתה שהיא התאהבה בהם והם התאהבו בה – והיא נשארה", נזכר ג'רמי.
"איך אפשר היה שלא? המפגשים האלה נותנים לי מטרה ומשמעות לחיים", היא אומרת מצידה. "לקום בבוקר ולעזור לאנשים למצוא קשר ואהבה – זה ממלא אותי באושר גדול ועושה את חיי שלמים יותר. זו מעין חתיכת פאזל שהייתה חסרה לי מבלי שהייתי מודעת אפילו שהיא חסרה. זה הדבר שהכי הייתי רוצה לעשות – לעזור לאנשים לחיות את החיים הטובים ביותר שלהם, כפי שמגיע להם".
אילנה פרנק: "לראות את זה לא רק דרכם אלא גם דרך עיני הוריהם, זה לא ייאמן. כהורה, שובר את הלב לראות את הילד הבוגר שלך לבד – וכשהם רואים את השינוי שחל בהם, זה מקנה להם ביטחון ושלווה לגבי עתיד ילדיהם"
פרנק, שהתגוררה בניו יורק, עברה בעקבות ג'רמי לקליפורניה. "הרגשתי שהלקוחות שלנו ירוויחו מכך שאני נותן את הפרספקטיבה הגברית, ואילנה נותנת את הפרספקטיבה הנשית והחינוכית שלה", אומר המבורג. "אנחנו עובדים במשותף וזה עובד נפלא, כי הם מקבלים שתי גישות שונות לעולם. אנחנו ממש יושבים ומדריכים יחד. אנחנו מדברים ודנים בסיטואציות של הלקוחות שלנו ודנים באסטרטגיה המתאימה להם, וכך הם זוכים לקבל את המיטב משני העולמות".
אחת ההצלחות שהותירו רושם על אילנה הייתה עם אוטיסט בן 27 שגר עם הוריו והיה מנותק מהסביבה. "במהלך התוכנית הוא עבר למקום משלו. הוא עזב את קליפורניה ועבר לטקסס. עכשיו יש לו חברה רצינית והם יוצאים כבר כמה חודשים. הוא כבר פגש את המשפחה שלה ואפילו שלח לנו מייל שבו שאל מתי לדעתנו צריך להעלות את נושא הנישואים. הוא דיבר על זה שהם היו רוצים ילדים. תחשבי על זה, ממקום שלא רוצה חברים ולא רוצה חברה, הוא מדבר על קבוצת חברים וחברה עם יחסים נפלאים שהוא בונה איתה עתיד. בעיניי זה ממש מדהים, וזה ממלא אותי ברצון להמשיך הלאה".
"מאחר שהמוח שלו מחווט באופן שונה, הוא שולח לנו צילומי מסך של טקסטים מהסלולרי שהוא מקבל מהחברה שלו, ומבקש מאיתנו לפענח ולהבין מה המשמעות שלהם, ושנעזור לו להשיב וגם להעלות נושאים מורכבים שהוא רוצה להעביר אליה, כמו נישואים", הם מספרים.
6 צפייה בגלריה
מתוך אתר החברה שהקים ג'רמי המבורג
מתוך אתר החברה שהקים ג'רמי המבורג
מתוך אתר העסק שהקים ג'רמי המבורג
(צילום מסך)
אילנה מדגישה: "מעולם לא חלמתי שזה הייעוד שלי. נכון, לימדתי בבית הספר וראיתי שינויי גדילה והתפתחות, אבל מעולם לא ראיתי את זה באופן כל כך מהיר. לראות מול העיניים איך החיים של הצעירים האלה משתנים: אנשים בוגרים על הספקטרום, שחיים לבד, ואם יש להם עבודה אז אחרי שהם באים הביתה הם מתעסקים במשחקי וידאו, מנותקי קשרים עם העולם שבחוץ – ובתוך 12 שבועות הם מצליחים להוציא את המיטב מהחיים שלהם, מתערים ומתחילים לחיות חיים טובים, בעלי משמעות וקשרים – זה מדהים. לראות את זה לא רק דרכם אלא גם דרך עיני הוריהם, זה דבר בלתי ייאמן. כהורה, שובר את הלב לראות את הילד הבוגר שלך לבד – וכשהם רואים את השינוי שחל בהם, זה מקנה להם ביטחון ושלווה לגבי עתיד ילדיהם".

כל המציל נפש אחת

ג'רמי הוא אב לשני ילדים מנישואיו הקודמים, בני 5 ו-7. על האמא היהודייה הפרטית שלו הוא מספר כי "כמעט כל יום היא בוכה – זה קורה כשהיא רצה בחדר כושר על ההליכון וצופה בתוכנית 'אהבה על הספקטרום'. יש מעט מאוד אנשים ברחבי העולם שמסייעים לאוכלוסייה מהסוג הזה, והעובדה שאנחנו עוסקים בזה היא משמעותית מאוד בעיניה. נכון, זה עסק – אבל זה גם חסד גדול".
מה הפרויקט הבא שלכם? "התוכנית החדשה שלנו שתהיה לקהילה הדתית יותר, בשיתוף עם עליזה, תיקרא 'From Schmoozing to Shidduch' (בתרגום חופשי מיידיש: מפטפוט לשידוך). אנחנו למעשה בתהליך של שכירת רב אוטיסט נשוי שיעזור לנו עם ההדרכה מול האוטיסטים, כדי שנוכל לשלב אותם טוב יותר בקהילה שלהם וכדי שיוכלו להצליח יותר בדייטים ובשידוך, בתקווה שימצאו אהבה".
"יש אמרה יהודית שלפיה 'כל המציל נפש אחת מישראל כאילו הציל עולם ומלואו'. אני לא חושב שאנחנו מצילים את העולם, אבל אני חושב שאנחנו עוזרים ללא מעט אנשים מדהימים לעשות דברים שבמצב רגיל היה להם הרבה יותר קשה לעשות", הוא מסכם. "בעזרתנו, הם יכולים לראות את העולם ולהבין אותו הרבה יותר טוב. לכמה מהלקוחות שלנו זה ממש שינה את החיים, לחלקם זה שיפר במעט, אבל אבל מה שחשוב בעיניי הוא שלאוטיסטים רבים, שהתייאשו מליצור קשר, למצוא אהבה ובכלל להיות מעורים בקהילה – יש תקווה. זה שמישהו אוטיסט לא אומר שהוא צריך להיות לבד. אנחנו מאפשרים לאנשים לתת את האור והאהבה שיש להם לעולם".