במסגרת "שבוע התפוצות", משרד התפוצות הציג את "מדד הקרבה לתפוצות" – מדד המשקף את הלך הרוח בחברה הישראלית בנושאי זהות יהודית, ערבות יהודית הדדית, טיב הקשר והחיבור בין ישראל ליהדות התפוצות ורמת הידע של הישראלים על יהדות התפוצות. השנה נוספו למדד שאלות הבוחנות שינוי בעמדות לאחר 7 באוקטובר.
המחקר מצביע על כך שהחיבור בין אזרחי ישראל היהודים ובין יהודי התפוצות התחזק לאחר 7 באוקטובר. זה בא לידי ביטוי בממצאי הסקר החושפים שהיום 67% מהישראלים מרגישים תחושת אחווה עם יהודי התפוצות, עלייה של 4% לעומת השנה שעברה. 76% מהישראלים חשים גורל משותף עם יהודי התפוצות, וגם כאן נצפתה עלייה של 6.6% בהשוואה לשנה הקודמת.
2 צפייה בגלריה
הפגנת תמיכה בישראל בקירקלנד, וושינגטון
הפגנת תמיכה בישראל בקירקלנד, וושינגטון
דגלים בהפגנת תמיכה בישראל בקירקלנד, וושינגטון. "לא לבד במערכה"
(צילום: AP / Lindsey Wasson)
עוד עולה מהמדד כי כ-82% מהישראלים מוטרדים מהתקפות בעלות רקע אנטישמי נגד יהודי התפוצות, אך רק 59% סבורים כי למדינת ישראל יש אחריות לביטחונם של יהודי העולם הסובלים מפועלות אלו, מה שמהווה ירידה של 2% לעומת השנה הקודמת. הסקר מצא עלייה של 14% בקרב האוכלוסייה החילונית בתפיסת החשיבות שיש לגודל העם היהודי, וכן עלייה של כ-9% בקרב האוכלוסייה החרדית ושל 5.7% בקרב האוכלוסייה החילונית בתחושת האחריות האישית כלפי יהודי התפוצות. כמו כן נרשמה עלייה של 15% בקרב האוכלוסייה החילונית בתפיסת הגורל המשותף עם יהודי התפוצות, לעומת השנה שעברה.
מהנתונים עולה כי מעל למחצית (56%) מהישראלים חושבים שהחברה הישראלית צריכה להתחשב בדעתם ובאינטרסים של יהודי התפוצות, בתהליכי קבלת החלטות בנושאי מדיניות חוץ וביטחון שיכולות להשפיע על מעמדם ומצבם של היהודים בחו"ל. מדובר בעלייה קלה של כ-2% לעומת השנה שעברה בכלל האוכלוסייה, כאשר ישנה עלייה של כ-7% בקרב האוכלוסייה החילונית וירידה של 6.5% בקרב האוכלוסייה המסורתית. 89% מהאוכלוסייה מאמינים שישראל צריכה לפעול למיגור שיח אנטישמי ואנטי-ישראלי ברשתות חברתיות.
בנוגע לציפיות מהיחסים עם התפוצות, 95% מהישראלים מצפים מיהודי התפוצות לפעול למען ישראל במלחמה. 60% מהאוכלוסייה בישראל סבורה כי המלחמה תשפיע לטובה על היחסים עם יהדות התפוצות.
2 צפייה בגלריה
מנכ"ל משרד התפוצות, אבי כהן סקלי, לצד השר עמיחי שיקלי
מנכ"ל משרד התפוצות, אבי כהן סקלי, לצד השר עמיחי שיקלי
מנכ"ל משרד התפוצות, אבי כהן סקלי, לצד השר עמיחי שיקלי
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
הסקר נערך על רקע האנטישמיות המשתוללת והניסיונות הגוברים לדה-לגיטימציה של מדינת ישראל, ועל רקע ההתייצבות הנרחבת של יהודים מהעולם לצד ישראל, בין השאר בדמות תרומות והסברה.
אבי כהן סקלי, מנכ"ל משרד התפוצות והמאבק באנטישמיות, סיכם כי "ברגעים הכי קשים, כאשר עם ישראל נלחם על קיומו, הישראלים מרגישים שהם לא לבד במערכה, שאחינו ואחיותינו מעבר לים עומדים מאחורינו ועתידנו קשור זה בזה".

אותות הוקרה למייקל רפפורט ולמתיסיהו

במסגרת שבוע התפוצות קיים משרד התפוצות אירוע הוקרה ליהודי התפוצות על עשייתם למען ישראל בעת המלחמה. במהלך האירוע שר התפוצות והמאבק באנטישמיות, עמיחי שיקלי, העניק אותות הוקרה למספר דמויות בולטות על עשייתן ופועלן בחודשים האחרונים למען מדינת ישראל והעם היהודי, בהם השחקן והקומיקאי מייקל רפפורט, הזמר מתיסיהו, אביבה קלומפס, כותבת נאומים לשעבר של המשלחת הישראלית באו"ם, וסטפן תומפסון, מייסד חשבון ה-X "וישגראד 24" שמקדם נרטיב פרו-ישראלי.
האירוע התקיים בבנייני האומה בירושלים בהשתתפות אמנים ישראלים מובילים, בהם נועה קירל ואמיר דדון, ושודר לקהילות יהודיות בחו"ל. השר עמיחי שיקלי אמר: "רבים מיהודי התפוצות התגייסו למעננו במלחמה הזו בהיקפים שלא נראו כאן זה שנים, עם אינסוף עצרות תמיכה, מיליארדים שגויסו לסיוע ושורה של מנהיגים שנלחמים למען עמנו יום-יום שעה-שעה. האירוע הזה נועד למטרה אחת: לומר לאחינו בעולם שעומדים עימנו בשעת צרה – תודה".