רב ורבה – תחת קורת גג אחת. בני הזוג נאוה וירח ב. מאירסדורף גדלו בבתים דתיים אורתודוכסיים, אבל לאחרונה הוסמכו שניהם לרבנות קונסרבטיבית בבית המדרש לרבנים על שם שכטר. "נוהגים לומר, 'הלוואי והיו רבנים אמיצים' – אז מתברר שיש רבנים אמיצים, אבל הם פשוט לא יהיו בעולם האורתודוכסי", מסביר הרב ירח את המהלך, בריאיון משותף לאולפן ynet. "הרבנים צריכים לפסוק הלכה לימינו, וזה הרבה יותר מסובך בעולם האורתודוכסי".
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
לפני כשנתיים וחצי התחתנו בני הזוג בחתונה קונסרבטיבית, שהתקבלה ברגשות מעורבים בקרב משפחותיהם. נאוה (32) גדלה בבית חרד"לי (חרדי-לאומי) בפתח תקווה, והיא בוגרת אולפנת "דרכי נועם" הנחשבת לתורנית ביחס למוסדות אחרים במגזר הסרוג. ירח (37) גדל בירושלים בשכונת הר נוף, במשפחה דתית-לאומית - ולמד בישיבת ההסדר בעתניאל.
קראו עוד בערוץ היהדות:
השניים מתגוררים בשכונת עין כרם בעיר הבירה, והכירו כשנאוה הגיעה ללמוד תלמוד, הלכה וקהילה לתואר שני במכון שכטר. לאחר לימודי התואר השני, החלה ללמוד בבית המדרש לרבנים. בני הזוג קבעו תקדים בכך שהפכו לזוג הישראלי הראשון שמוסמך יחד לרבנות באחד הזרמים היהודיים.
3 צפייה בגלריה
רב ורבה. ירח ונאוה ב. מאירסדורף
רב ורבה. ירח ונאוה ב. מאירסדורף
רב ורבה. ירח ונאוה ב. מאירסדורף
(צילום: איתי נדב)
"לא היינו רבנים אורתודוכסים, אבל גדלנו בציבור האורתודוכסי", מסביר ירח. "כל אחד מאיתנו הגיע לעולם הקונסרבטיבי ממקום אחר. אני הגעתי לשם דרך קריאה בספרים. אחותי למדה קורס על זרמים בעולם היהודי, שלחה לי מאמר ופשוט לא האמנתי. לא הכרתי ולא ידעתי אז על הזרם הזה. פשוט קראתי עוד ועוד, עד שפניתי אליהם ובסוף הגעתי לבית המדרש הרבני".
"אצלי זה הגיע מתוך אהבה לעולם היהודי", מציינת נאוה. "גדלתי במקומות הכי מחויבים בעולם היהודי, ספגתי ולקחתי מתוכם, ופשוט חיפשתי מקום שאני יכולה לספוג בו עוד בתור אישה. חיפשתי והגעתי לזה. בארה"ב התקרבתי לזרמים הליברליים, שנתנו יותר מקום לאישה בעולם ההלכה, היהדות וההגות. התחלתי ללמוד ולהעמיק בזה. הנה אני מוצאת את עצמי אחרי חמש שנים של לימודים, ובשבוע שעבר באמת הוסמכתי לרבנות".

"שואפת למצוא את החיבורים"

באשר לתגובות, הרבה נאוה מעידה כי הן "בעיקר מחבקות. אני חושבת שאת התגובות הלא-מחבקות אני פשוט לא כל כך שומעת. גם מהמשפחה, מהבית, עם כל הפער שאולי יש, אנחנו מחפשים איפה אפשר למצוא את החיבור. אני שואפת למצוא את הדברים שמחברים בינינו, שהם האהבה לאדם, ליהדות ולמסורת".
3 צפייה בגלריה
נאוה וירח ב. מאירסדורף
נאוה וירח ב. מאירסדורף
"ההלכה צריכה להיות רלוונטית גם להיום". נאוה וירח ב. מאירסדורף
(צילום: איתי נדב)
"יש לנו בירושלים קבוצה ממש מקסימה ומדהימה מבחינה רוחנית, אנחנו נפגשים לתפילות ולאירועים במעגל השנה", סיפר הרב ירח על הקהילה סביבם, "אנחנו עושים פעילויות, לומדים ביחד, בעיקר מתפללים ושרים כמה שרק אפשר. לגבי אנשים שמגיעים אלינו, אני חושב שאפשר לומר שהמכנה המשותף הוא לאו דווקא השיוך הזרמי, אלא פשוט העמדה הרוחנית".
"אלה אנשים שאכפת להם מהיהדות שלהם. כן, אפילו אין הכרח שהשוויון המגדרי יעמוד בראש מעייניהם. אלה אנשים שמעוניינים בשיח משמעותי", ציינה הרבה נאוה.
3 צפייה בגלריה
נאוה ב. מאירסדורף
נאוה ב. מאירסדורף
נאוה ב. מאירסדורף. "עם כל הפער שיש מול בני המשפחה, אנחנו מחפשים את החיבור"
(צילום: איתי נדב)
יש לציין כי מדובר במעבר מאוד לא שגרתי, בישראל שבה האורתודוכסיה נחשבת לזרם הדתי המוביל בציבור היהודי. "בעולם האורתודוכסי, מבחינת הכללים, שטח המשחק הוא צר מאוד", מסביר הרב ב. מאירסדורף את המעבר. "עבורי הסיפור המרכזי היה הצורך במקום להלכה מתפתחת, שתהיה במקום שבו היא צריכה להיות היום. הגעתי מעמדה שרואה את ההלכה כדבר חשוב, אבל היא צריכה להיות רלוונטית גם להיום, ולכן הגעתי לעולם הקונסרבטיבי".
הרבה, זוגתו, מוסיפה: "הגעתי מעמדה שרוצה לאפשר לי את המקום שלי גם מתוך המחויבות ומתוך האהבה לעולם הזה, וזה אפשר לי להתפתח גם בהיבטים ההלכתיים למקומות שלא חשבתי עליהם אפילו. למשל, ביחס שוויוני לא רק לנשים, אלא גם לבעלי מוגבלויות, לקהילת הלהט"ב – דברים שלא מדברים עליהם מספיק בעולם האורתודוכסי, ונוכחים מאוד אצלנו".