כתבי אישום בפרשה שהסעירה את חב"ד: 13 ישראלים בני 21-18 הואשמו הלילה (יום ה') בבית משפט בניו יורק, בעקבות מעורבותם בחפירת מנהרה מתחת לבית המדרש של הרבי מלובביץ' בברוקלין, המוכר בכינוי "770".

בית המשפט הורה להחרים את דרכוניהם של תשעה נאשמים. לפי הדיווחים בכלי תקשורת בארצות הברית, ארבעה נאשמים נוספים נמצאים בישראל. לפי מסמכי בית המשפט, הצעירים הגיעו לניו יורק כדי ללמוד בישיבה. הם כפרו בהאשמות נגדם. עם זאת, השופט סירב להרחיק אותם מהמקום, כיוון שהם לומדים שם.
דובר מטעם חב"ד מסר בהצהרה כי "אלימות והרס הם בדיוק ההפך לעומת כל מה שהרבי לימד. אנחנו מתפללים שהם יראו את הטעות בדרכם".
בחודש ינואר פורסם כי קומץ של צעירים קיצונים, שאינם מקבלים מרות של שום גורם בחסידות, פרצו את קירות בית המדרש של הרבי מלובביץ', וחוללו סערה.
המנהרה עצמה נחפרה בתקופת פרוץ מגפת הקורונה, אז נסגרו בתי הכנסת ובתי המדרש בהוראת הממשל האמריקני, במטרה לצמצם את התפשטות הנגיף. קבוצת הצעירים, שלא השלימה עם סגירת בית הכנסת ובית המדרש "770", החלה בחפירה סודית של מנהרה לבית הכנסת, שתאפשר להם גישה למקום. העבודות של החפירות התקדמו באיטיות ולא באו לסיומן.
1 צפייה בגלריה
שבירת הקיר בין המנהרה לבית המדרש בברוקלין
שבירת הקיר בין המנהרה לבית המדרש בברוקלין
שבירת הקיר בין המנהרה לבית המדרש בברוקלין
(צילום מסך)
החפירות התגלו לראשונה רק בסוף שנת 2023, בעקבות עבודות אינסטלציה באזור. כוחות החירום בשכונת קראון הייטס, שבה שוכן בית הכנסת המרכזי של חב"ד, הביעו חשש מהנזקים שעלולים להיגרם לשלום הציבור והמתפללים, וסגרו באופן חלקי את האזור.
עם גילוי המנהרה, כלל הגורמים הרשמיים בחב"ד – הרבנים והמוסדות הרשמיים שממונים על הסדר במקום – מיהרו להתנער מהמעשה של הצעירים וגינו אותו בחריפות. בינתיים, המקום נסגר עד לסיום איטום הפיר, שיפוץ הנזקים והסרת כל סיכון למתפללים.
בחודש ינואר, בזמן שהגיעה משאית עם מערבל בטון במטרה לאטום את הפיר, קבוצת הצעירים שהבינה שהתוכנית שלהם יורדת לטמיון מיהרה לשבור את הקיר המוביל אל המנהרה מתוך בית המדרש הגדול. הצעד גרם למהומה גדולה ובתוך דקות אחדות הוזמנו כוחות גדולים של המשטרה למקום על ידי גורמים רשמיים בחב"ד. השוטרים השתלטו על הצעירים בכוח תוך שימוש בגז מדמיע ולקחו אותם למעצר. לפי דיווחים בניו יורק, נעצרו אז בסך הכול 10 צעירים.