עשרות רבנים וקסים, בהם בכירים בציונות הדתית, פרסמו גילוי דעת שבו הם קוראים לקדם את הבאתם ארצה של "שארית יהודי אתיופיה" השוהים במחנות ההמתנה, וזאת על רקע מצב החירום במדינה. הם הדגישו את חשיבות ודחיפות הנושא על ידי ממשלת ישראל, שכן מדובר ב"אחים ואחיות, הורים וילדים ליהודים שעלו זה מכבר".
"אנו יודעים שהגורמים הרלוונטיים בממשלה דנים באשר למצב והאפשרויות לזירוז העלאתם של אחינו הממתינים לעלייה", כתבו הרבנים והקסים, במכתב שהגיע לידיי ynet. "לצערנו, מידע כוזב ואינטרסים קטנים גורמים לעיכובים המסכנים את שלומם, ואנו קוראים לממשלת ישראל להתעלות לגובה השעה ולהעלות את כל שארית יהודי אתיופיה".
החותמים הוסיפו כי הם "עוקבים בדאגה גדולה באשר למצב החירום הקיים באתיופיה בשל המלחמה, ומסכן את שלום הממתינים לעלייה", והדגישו: "בנפשם ובנפשנו הדבר, כי אחים אנחנו ואנו ערבים בעדם, ובפרט בשעות הקשות שיש בהם חשש סכנה".
על המכתב חתמו חברי "ועד הרבנים והקסים למען שארית יהודי אתיופיה", ובהם, כאמור, אנשי דת ורוח בולטים בציונות הדתית, כגון הרב יעקב מדן, הרב אברהם גיסר, הרב רא"ם הכהן, הרב יואל בן נון, הרב שי פירון והרב יובל שרלו, לצד הקסים סמאי אליאס, הרב חיים אשטו טגניה, קס רחמים צגאי, והרב הקס בנימין טללה.

המל"ל מתנגד, השרה תקפה

בסוף השבוע המורדים התיגרינים במדינה הכריזו על שילוב כוחות עם שמונה ארגוני מורדים אחרים, זאת במטרה להפיל את הממשלה הפדרלית בראשות ראש הממשלה וחתן פרס נובל לשלום אביי אחמד. ההודעה על הברית החדשה באה כשברקע אזהרות המורדים כי הם עשויים לכבוש את אדיס אבבה והקריאה לתושבי הבירה להיערך למלחמה על בתיהם. בינתיים בישראל, כאמור, בני הקהילה מפצירים בממשלה להתערב עבור בני משפחותיהם שנותרו מאחור.
1 צפייה בגלריה
מפגינים למען העלאת יהודי אתיופיה
מפגינים למען העלאת יהודי אתיופיה
מפגינים למען העלאת יהודי אתיופיה
(צילום: עמית שאבי)
חרף זאת, במסמך מסווג של המל"ל שתוכנו הגיע לידי ynet, נקבע כי לא נשקפת סכנה לאוכלוסייה שממתינה להגיע לישראל - וכי הקריאות לזרז את העלתה ארצה נועדו ליצור לחץ על הדרגים הבכירים. עוד נכתב כי על אף המציאות הקשה במדינה, מבצע חילוץ - ואפילו שיח בנושא - עלול לגרום לעימות מול שלטונות אתיופיה ולסכן את הממתינים.
במל"ל כתבו גם כי האוכלוסייה הממתינה מחכה לבירור זכאותה לעלייה, וכי מדובר ב"ספיחים" של איחוד משפחות והישענות רחבה על חוק השבות - תוך ציון שהחוק "חורג ללא כל יכולת לסמן גבולות בסוגיה האתיופית". כלומר, רמיזה לכך שלא בהכרח מדובר ביהודים. לפי הערכות של גורמים בכירים, הפינוי לא יתרחש בקרוב.
שרת העלייה והקליטה פנינה תמו שטה זעמה על המסמך של המל"ל וכינתה אותו "לא מכתב הערכה ביטחונית - אלא עמדה פוליטית גרידא". השרה טענה כי גורמים פוליטיים מנסים לטרפד את חילוץ שארית יהודי אתיופיה תוך חדירה לשאלות של מדיניות מטעם מקבלי ההחלטות ואמרה: "המסמך ראוי להיזרק לפח האשפה ההיסטורי של מדינת ישראל. מסמך מביש ומבזה את תפקיד המל"ל. נכנסים לשאלות מדיניות, מגלים בורות לגבי הפלשמורה ושורשיהם, מתעלמים מהעובדה שאלה ממתינים עשורים לעלייה".
היא הוסיפה כי, "לא ברור באיזו סמכות המל"ל כתב חוות דעת בנוגע לזהותם ויהדותם של הממתינים מה שמוטל כתפקיד בידי רבנים וקייסים. זה לא מסמך של הערכה ביטחונית, אלא מסמך מוטה מטעם מישהו שמנסה להפקיר את שארית יהודי אתיופיה. כבר ב-2015 הוחלט בממשלת ישראל להעלותם, המדינה שגררה רגליים אז עכשיו מנסה להפקיר את חייהם".