לנוכח האנטישמיות הגואה ברחבי אירופה, התכנסה היום (ג') מועצת המנהיגים של איגוד הארגונים היהודיים באירופה, EJA, לדיון חירום בן יומיים ברומא, כדי לדון באתגרים שאיתם מתמודדות הקהילות היהודיות ברחבי היבשת ובגיבוש צעדים אופרטיביים כדי להבטיח שממשלות באירופה לא יסתפקו בהצהרות, אלא יגבירו את מאמצי האכיפה לצמצום הסכנה האורבת כיום ליהודים ביבשת.
2 צפייה בגלריה
המפגש ברומא
המפגש ברומא
המפגש ברומא
(צילום: EJA)
40 מנהיגי הקהילות היהודיות וראשי הארגונים היהודיים המובילים ביהדות אירופה החליטו פה אחד על תוכנית פעולה אופרטיבית להגברת ביטחון הקהילות, נקיטת צעדים פוליטיים וחוקיים כדי לקדם איסור על מכירת מזכרות נאציות וכן הרחבת מעגל ההשפעה במאבק נגד אנטישמיות גם באמצעות מועדוני ספורט מובילים ביבשת.
"למרות התחייבויות לשמירה על קהילות יהודיות והבטחות למגר את האנטישמיות, ממשלות רבות מדי ברחבי אירופה אינן פועלות מספיק בנושא", ציינו 40 ראשי קהילות וארגונים יהודיים בולטים מרחבי אירופה שנכחו בפגישה. לדבריהם, "קיים כשל פוליטי ואכיפה מצומצמת ביותר לחוקים נגד שנאה ונגד ה-BDS. נוסף על כך, בעוד מדינות רבות חתמו על הגדרת האנטישמיות הבינלאומית של IHRA, כמעט אף אחת מהן אינה עומדת בעקרונותיה".
2 צפייה בגלריה
קריאה להיאבק באנטישמיות. הכנס ברומא
קריאה להיאבק באנטישמיות. הכנס ברומא
קריאה להיאבק באנטישמיות. הכנס ברומא
(צילום: EJA)
יו"ר איגוד הארגונים היהודים באירופה (EJA), הרב מנחם מרגולין, שיזם את המפגש, ציין כי "כמנהיגים יהודים, חובתנו להגן על הקהילות שלנו. המסר ממנהיגי הקהילה במועצה ברור: האיחוד האירופי והממשלות השונות חייבים לתרגם את דבריהם היפים על הבטחת ביטחונם של היהודים ביבשת לפעולות משמעותיות. המבחן של התחייבויות ממשלתיות כלשהן בשמירה על יהדות אירופה הוא ממש עכשיו. המסר של המועצה שלנו ברור: בהתבסס על העדויות עד כה, ממשלות אירופה נכשלות במבחן הזה".
ג'ואל מרגי, נשיא הקונסיסטואר של פריז ונשיא מועצת המנהיגים היהודים האירופיים של ה-EJA, אמר בוועידה: "אנחנו מסרבים לחיות בפחד, אנחנו חזקים ונתגבר על גל השנאה הנוכחי הזה. זה בלתי מתקבל על הדעת שקריאות לרצח עם וטיהור אתני הן כיום דבר שבשגרה".
"החוקים השונים ואימוץ ההגדרה של IHRA לאנטישמיות אינם שווים את הנייר שעליו הם מודפסים כעת", אמרה אלן ואן טרח, ממנהיגות הקהילה היהודית בהולנד. היא סקרה בפני הנוכחים את מספר ההפגנות הקוראות בריש גלי לרצח עם וטיהור אתני של יהודים בישראל.