זעם במגידו: מימון בגובה כ-15 אלף שקל ל"תיקון ליל שבועות" נשלל מהמועצה, מפני שהרצאת הפתיחה באירוע הייתה של אשת התקשורת לוסי אהריש. במועצה האיזורית מגידו דורשים מהאגף לתרבות יהודית לבטל את ההחלטה.
"במועצה האזורית מגידו פיתחנו מסורת של תיקון ליל שבועות. אנו מקיימים אותה זו השנה העשירית, האירוע מתקיים בקיבוץ רמות מנשה, על הדשא בחוץ, עם מאות אנשים, מקיבוצי ומושבי מגידו ואנשים נוספים מהסביבה. אנו מארחים בתיקון דתיים וחילוניים, אשכנזים ומזרחים, ימנים ושמאלנים, אנשי התיישבות ועירוניים. הדגל של האירוע הוא קידום יהדות פלורליסטית, מתקדמת וחופשית עם כבוד רב למסורת היהודית", הסביר נתי וירבה, מנהל מחלקת התרבות במועצה האזורית מגידו.
2 צפייה בגלריה
תמונת ארכיון לוסי אהריש
תמונת ארכיון לוסי אהריש
לוסי אהריש. הרצאה על נישואיה ליהודי והחינוך הרב-תרבותי לילדיה
(צילום: דנה קופל)
"האירוע מובל על ידי עמותת 'מגיד הרוח' לתרבות מתחדשת במועצה שלנו ובהובלת הרבה מיכל קן תור, יחד עם פעילים ומתנדבים רבים מהמועצה. מדי שנה לוקחים חלק בתכנון האירוע תושבים רבים שנותנים הרצאות ומקיימים מפגשים בנושאי תרבות יהודית. לאורך השנים אירחנו אמנים שונים, מוזיקאים, סופרים ואנשי תקשורת: אשכול נבו, גיל חובב, שרון קן תור, רחל פרנקל, איה כורם ונוספים", מסביר וירבה.
"לקראת חג שבועות האחרון, שהתקיים בסוף מאי 2023, אירחנו את אשת התקשורת לוסי אהריש. היא נתנה הרצאה מקיפה ומעניינת", הוא מסכם, "כנהוג, מדי שנה, בסוף שנת התקציב אנו מגישים דוחות למשרדי הממשלה השונים. לגבי האירוע בשבועות פנינו לאגף לתרבות יהודית, שעובדים איתנו לאורך כל השנה, וביקשנו את השתתפותם במימון האירוע, כמו שאנו נוהגים מדי שנה – ולהפתעתנו הסתבר שהאירוע לא מאושר והנימוק הוא השתתפותה של אהריש. זה מקומם ומתסכל".
איציק חולבסקיאיציק חולבסקיצילום: שרון צור
וירבה קיבל תשובה שלילית שלפיה המשרד לא ישתתף במימון האירוע, ובעקבות התשובה שלח איציק חולבסקי, ראש המועצה האזורית מגידו, ערעור על ההחלטה.
"הרצאתה של אהריש הייתה מרגשת ומרתקת, על הנישואים ליהודי, על החגים היהודיים ועל החינוך הרב-תרבותי לילדיה בישראל. זו הייתה הרצאה יהודית בכל מובן המילה", כתב חולבסקי בהודעת הערעור, "נדהמנו מהחלטת האגף לשלול את החלק היחסי מהתמיכה השנתית, בשל השתתפותה של לוסי אהריש באירוע ובשל כך שאינה יהודייה. אנו במועצה האזורית מגידו לא מכירים תקנה או חוק האוסר על קבלת תמיכה למי שאינו יהודי. זאת ועוד, לוסי אהריש נמצאה ראויה להדליק משואה ביום העצמאות של מדינת ישראל. לוסי אהריש הצילה עשרות יהודים בשבת 7.10. לוסי אהריש שולחת את בעלה להילחם עם יחידת דובדבן בעזה. אנו חושבים שהיא ראויה מספיק כדי לקבל את תמיכת האגף לתרבות יהודית. נודה לכם אם תשקלו מחדש את ההחלטה ותזכו את מגידו בתמיכה מלאה".
2 צפייה בגלריה
תגובה לגבי תיקון ליל שבועות במגידו
תגובה לגבי תיקון ליל שבועות במגידו
המסמך הרשמי שבו מודגשת ההתנגדות ללוסי אהריש
בעקבות הערעור שהגיש חולבסקי לאגף לתרבות יהודית, הוא קיבל את תשובת האגף. איתיאל בר לוי, מנהל האגף לתרבות יהודית במִנהל חברה ונוער, השיב לו: "תחילה, אבקש לשבח את עבודתם של צוות המחלקה. מדברי המפקחת עולה כי העבודה הינה מקצועית מאוד, נותנת מענה לכל קהלי היעד ועונה על חזון האגף על רבדיו השונים. בנוגע לתיקון ליל שבועות, עולה כי נפל כשל בתקשורת בין המנהל למפקח. הואיל והפרסום עלה לקבוצה ללא קבלת אישור המפקחת על פי הנהלים, הפעילות לא יכולה להיות מאושרת".
בהמשך, הוסיף בר לוי: "ללא קשר לנאמר לעיל, קיבלתי את עמדת המפקחת האומרת כי אנו חיים ב'מדינה יהודית' וכאגף לתרבות יהודית, ייתכן שאישה שמייצגת נישואי תערובת לא יכולה לייצג את התרבות היהודית".
בעת שנפלה ההחלטה, האגף פעל תחת משרד ההתיישבות והמשימות הלאומיות. בתגובה לפניית ynet נמסר מהאגף לתרבות יהודית כי הוא "מתקצב ברשויות המקומיות פעילות של תרבות יהודית. הפעילות של תיקון ליל שבועות שהייתה במגידו לא אושרה בגלל סיבה טכנית. הסיבה היא שלפי מבחן התמיכה לא תאושר פעילות שלא הובאה לידיעת מפקח וקיבלה את אישורו לכל הדברים. תוכן, מיקום, קהל יעד וכדומה. הפעילות המדוברת של מגידו לא הובאה לאישור המפקחת ולפיכך, לא קיבלה את אישורה. נכון הדבר שהמפקחת גם הוסיפה, שאף אם הייתה מובאת לפניה בקשה לאישור אירוע זה, ייתכן שלא היה מתקבל אישור וזאת משום שהתוכן והמנחה לא מתאימים לרוחה של תרבות יהודית".
ממכון הרטמן נמסר: "אין תורה בלי דרך ארץ, ואין תרבות יהודית בלי כבוד הדדי ויחס מכבד לכל אדם באשר הוא. פסילת אירוע בשל השתתפות אדם כלוסי או בגלל נישואיה היא חרפה ובושה הן למדינת ישראל והן למסורת היהודית. אין גם כל סיבה שמשרד החינוך יחליט בשביל קהילות ויישובים מהי תרבות יהודית ומה אופי האירוע המתאים להם, כאילו היה קומיסר האחראי על חינוך ההמונים. סוג כזה של אטימות וריכוזיות אינו אלא שימוש בכספי ציבור למטרות אידיאולוגיות של מיעוט בעם היהודי, ובסופו של דבר משניא את המסורת ומרחיקה יהודים מיהדותם".