מאז פרוץ המלחמה ב-7 באוקטובר נרשמה עלייה דרמטית של מאות אחוזים באירועים האנטישמיים ברחבי העולם. במטרה לעודד עליית יהודים לישראל בהיקפים משמעותיים, וכדי להיערך כראוי לגל העלייה הצפוי ולקליטת העולים בחיי החברה ובשוק העבודה, הציגו היום (ד') שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ושר העלייה והקליטה אופיר סופר את תוכנית "אף על פי כן" (כשמה של אוניית מעפילים שפעלה החל משנות ה-40). עלות התוכנית הכוללת נאמדת בכ-170 מיליון שקלים.
במסגרת התוכנית יינתן מענה לעולים בתחומי החיים השונים, החל מסיוע בשכר הדירה, תוך מתן עדיפות למגורי עולים בנגב, בגליל וביהודה ושומרון, ועד סיוע נרחב לסטודנטים עולים באמצעות מימון תואר, סיוע בשכר הדירה ומעטפת מלאה הכוללת לימודי שנה ראשונה בשפת אם. נוסף על כך, התוכנית כוללת תגבור דיגיטלי ללימודי השפה העברית, מעטפת קהילתית וליווי עולים החל משלב פתיחת תיק העלייה ולאורך תקופת השתלבותם בישראל.
3 צפייה בגלריה
עולות חדשות מצרפת לצד יו"ר הסוכנות דורון אלמוג והשר אופיר סופר
עולות חדשות מצרפת לצד יו"ר הסוכנות דורון אלמוג והשר אופיר סופר
עולות חדשות מצרפת שעלו בזמן המלחמה, לצד יו"ר הסוכנות דורון אלמוג והשר אופיר סופר
(צילום: גיא יחיאלי)
על פי נתוני משרד התפוצות, ההסתדרות הציונית העולמית והסוכנות היהודית, נרשם בחודשים האחרונים זינוק של מאות אחוזים בהיקף האירועים האנטישמיים באירופה ובצפון אמריקה. עם זאת, יש רצון גדול של הקהילות היהודיות בתפוצות לעמוד לימין מדינת ישראל. מאז תחילת המלחמה, חלה עלייה של למעלה מ-300% בפתיחת תיקי העלייה בצרפת, למעלה מ-100% בארצות הברית, 150% בקנדה וכ-40% בבריטניה – כך על פי נתוני הסוכנות היהודית. מאז 7 באוקטובר עלו למדינת ישראל כ-7,000 עולים חדשים ממגוון מדינות, חלקם צעירים שהגיעו כדי להתגייס לשירות משמעותי בצה"ל או הורים ללוחמים שנפלו בהגנה על המולדת.
העקרונות שבבסיס התוכנית: התייחסות לעלייה כמנוע צמיחה ותקווה לישראל, עלייה כחלק מקהילה, וכן ביסוס ותגבור תשתיות הקליטה בישראל. בתחום הדיור, התוכנית מגדילה את הסיוע החודשי בשכר הדירה לסכום של כ-2,000 שקלים לעולים שיבחרו להתגורר בנגב, בגליל או ביהודה ושומרון – גבוה בהרבה מהסיוע שיינתן לשוכרים דירות באזורים אחרים בארץ. כמו כן יינתן מימון שכר דירה מלא למשפחות צעירות למשך שנה. המשפחות ייקלטו לראשונה בישראל ב"מרכזי קליטה בקהילה" עם תשתיות קליטה חדשניות ומלאות.
כחלק מקליטת בני נוער וילדים בישראל, התוכנית כוללת תגבור תוכניות לימודיות חינוכיות. לסטודנטים העולים תוצע תוכנית "עולים לאקדמיה", כולל מימון שכר לימוד מלא, לימודים בשנה א' בשפת אם, סיוע בשכר דירה וליווי קהילתי. יוקם מערך חדש לליווי מותאם ואישי לעולים, החל מההחלטה להתחיל בהליך העלייה ועד להשתלבות בישראל בשיתוף עם הסוכנות היהודית. התוכנית כוללת תגבור מערך לימודי העברית בצורה דיגיטלית וקהילתית ברשויות, לצד האולפנים הממלכתיים, וכן השמה בתעסוקה איכותית וחיונית למשק לנוכח אתגרי המלחמה.
3 צפייה בגלריה
יו"ר הסוכנות היהודית אלמוג, שר העלייה והקליטה סופר ושר האוצר סמוטריץ'
יו"ר הסוכנות היהודית אלמוג, שר העלייה והקליטה סופר ושר האוצר סמוטריץ'
יו"ר הסוכנות היהודית אלמוג, שר העלייה והקליטה סופר ושר האוצר סמוטריץ'
(צילום: שירה קרישר, דוברות משרד העלייה והקליטה)
שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', בירך על התוכנית: "אף על פי כן ודווקא עכשיו – מדינת ישראל מעודדת עלייה. מאז ראשית הציונות, עידוד עלייה היה אחד מערכי היסוד שלנו. מדינת ישראל היא מדינה של עולים השבים למולדתם אחרי שנות הגלות והנדידות. דווקא עכשיו שערי מדינתנו וכמובן ליבנו פתוחים לעולים ששותפים לגורל של העם היהודי. הבית הלאומי פתוח לרווחה לכל יהודי העולם".
לדבריו, "העלייה בשנים הקרובות תהווה מנוע צמיחה אדיר לכלכלה הישראלית, ותוכנית הקליטה שאנו מביאים היום תהיה זרז לעולים רבים שעוד יבואו ותהיה מקפצה לכלכלת ישראל. אני מברך את שר העלייה והקליטה, ידידי השר סופר, על התוכנית. משימות ציוניות רבות עוד לפנינו. הצעדים הללו חשובים להתיישבות בנגב, בגליל ובפריפריה, וחשובים כמסר לעולים וליהדות התפוצות כי עם ישראל, בכל מקום שהוא, מאוחד וחי בשותפות גורל ובערבות הדדית".
סמוטריץ' סיפק אמירה מפתיעה במהלך השקת התוכנית, בנוגע לחלוקת התיקים בממשלה הנוכחית, לנוכח המלחמה. "הציונות קמה על ביטחון, התיישבות ועלייה. לא סתם אנחנו כמפלגה (הציונות הדתית) לקחנו את משרד העלייה והקליטה ואת משרד ההתיישבות, ולקחתי איזו רגל קטנה במשרד הביטחון. ברוך השם היום אני אומר תודה שלא קיבלתי את תיק הביטחון באתגר הענק הזה", אמר.
3 צפייה בגלריה
אנדרו סילברמן ועזרא רודרמן
אנדרו סילברמן ועזרא רודרמן
אנדרו סילברמן ועזרא רודרמן, עולים שהתגייסו למאמץ המלחמתי
(באדיבות המצולמים)
שר העלייה והקליטה, אופיר סופר, מסר: "יהדות התפוצות מביעה סולידריות עמוקה מרגעיה הראשונים של המלחמה, לאורך כל הדרך, כולל בימים אלו – סולידריות שבאה לידי ביטוי באירועי תמיכה, במשלחות, בתמיכה פילנתרופית, ובעיקר בתנועת עלייה. היו שחשבו להפריד בינינו, אבל הם הדביקו אותנו חזק, או אולי בעצם רק הזכירו לנו שאנו מקשה אחת זהב. היו שחשבו לעקור אותנו מארצנו, והם יראו עלייה. אתמול, בתום ההלוויה של הלוחם זיו חן ז"ל, שרנו את 'התקווה' – מחזה עוצמתי שאומר הכול. אף על פי כן, למרות, אולי בגלל, ודווקא עכשיו – זו העת לעלות למדינת ישראל".
"שם התוכנית נושא את שם אוניית המעפילים 'אף על פי כן'. כמו אז גם היום, מן הקושי והאתגר אנחנו רק נצמח ונבצר יותר את אחיזתנו בארצנו", הוסיף. "אני שמח נרגש וגאה שאנחנו יוצאים לדרך עם תוכנית עלייה וקליטה רחבה, חשובה ומשמעותית, ששמה דגש על חיזוק עוטף ישראל בדרום, בצפון וביהודה ושומרון, כזו שתלווה יד ביד משפחות צעירות וסטודנטים שרוצים לקבוע את ביתם כאן בישראל. בעזרת התוכנית שנעביר בממשלה, ועם תוכניות נוספות שנשיק בקרוב, אנחנו נחזק ונבנה את הבית הלאומי של כולנו. אני מודה לראש הממשלה בנימין נתניהו ולשר האוצר, חברי בצלאל סמוטריץ', על התמיכה החשובה בתוכנית".
יו"ר הסוכנות היהודית, אלוף (מיל') דורון אלמוג, הוסיף: "העלייה לישראל, דווקא בימים אלו, היא אבן יסוד בשיקומה של המדינה, שחווה את המשבר הקשה ביותר בתולדותיה. התוכנית החדשה היא צעד חשוב במימוש פוטנציאל העלייה לארץ ובסיוע לקליטתם המיטבית של העולים בישראל. אנחנו מקבלים את העולים החדשים באהבה ובחיבוק גדול. מתוך השבר הגדול, נפעל ביחד לצמיחה ולשגשוג, לבניית ישראל מכילה וחזקה המעניקה אור ותקווה לתושביה".
לדברי אלמוג, "לפני 7 באוקטובר היינו על סף קרע חברתי נורא. על כולנו מוטלת האחריות לרפא את הפצעים, לעשות הכול כדי שהימים ההם לא ישובו לעולם. הסוכנות היהודית תוסיף ותעודד עלייה מכל רחבי העולם, יחד עם שותפיה, כפי שעשתה מאז ימי טרום הקמת המדינה וכפי שהיא עושה בעוצמה ובאהבה גם בימים אלה".