עם מצות שקיבל משליחי חב"ד במדינה, בבונקר מתחת לאדמה, חגג נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי, את ליל הסדר עם בני משפחתו. בסרטון שהקליט מלשכתו, אמר: "השבת חוגגת הקהילה היהודית את פסח – חג החירות, חג החיים. אני מאחל לכל מי שחוגג אותו באוקראינה ובעולם שלום, וניצחון בלתי נמנע על הרשע שמאיים על החירות ועל החיים בכדור הארץ". הוא הוסיף בעברית: "חג פסח שמח", ואמר עוד: "אני אסיר תודה לכל הגברים והנשים שמגינים עלינו. תחי אוקראינה".
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
ראש עיריית קייב, ויטלי קליצ'קו, הגיע בערב החג אל בית הכנסת של הרב רפאל רוטמן בקייב, וקיבל ערכה לליל הסדר הכוללת מצות. סבתו של קליצ'קו הייתה ניצולת שואה והוא – כמו הנשיא זלנסקי – שומר על קשר הדוק עם "פדרציית הקהילות היהודיות באוקראינה" ועם הרב רוטמן. "משמעות החג היא חופש וחירות", אמר קליצ'קו בברכה ששיגר ליהודי אוקראינה. "בעד החופש והחירות אנחנו מוכנים להקריב, כולל את חיינו, אם צריך".
הרב מאיר סטמבלר, שליח חב"ד ויו"ר הפדרציה, אמר בערב החג: "מצה היא מאכל האמונה, ואני בטוח שאכילת המצה בליל הסדר העניקה רוח של אמונה אצל הנשיא, בלחימה למען החופש והצדק".
1 צפייה בגלריה
וולודימיר זלנסקי בברכה לפסח
וולודימיר זלנסקי בברכה לפסח
וולודימיר זלנסקי בברכה לפסח
הוא סיפר כי הפדרציה ארגנה 25 סדרי פסח ציבוריים בכל רחבי אוקראינה. "במסגרת ההכנות לפסח, רבים משלוחי חב"ד ורבני הערים, שעזרו לעשרות-אלפי יהודים לברוח מהחזית, חזרו לערים שלהם כדי להיות עם היהודים שנשארו שם.
"רוב היהודים שנותרו באוקראינה לא יכלו להגיע לסדרים הציבוריים, בגלל העוצר והמלחמה המתמשכת, ולכן נשלחו ערכות אישיות לכ-50 אלף בתי אב והן כללו מצות, ירקות, פירות, שמן, יין וגם ערכת עזרה ראשונה גדולה".

סדרי ענק בברלין – שבוע של חירות בישראל

חמישה סדרי ענק לפליטים יהודים נערכו בבית חב"ד בברלין, שם נקלטו מאות פליטים בחודש האחרון, ובהם גם כמאה ילדים יתומים. שני סדרים מרכזיים נערכו בתוך המבנה הגדול של בית חב"ד, וסדר נוסף נערך במאהל ענק שהוקם מחוץ לבית חב"ד. השתתפו בהם מאות יהודים מרחבי ברלין, ומאות יהודים שנמלטו מאוקראינה הבוערת.
באחד הסדרים השתתפו כמאה ילדים יתומים שגדלו בבית הילדים בעיר אודסה שבאוקראינה, על ידי שליח חב"ד הרב אברהם וולף ורעייתו. שני סדרים נוספים נערכו בברלין, האחד בבית חב"ד לסטודנטים, והשני במזרח העיר. האירועים אובטחו בידי כוחות הביטחון המקומיים.
במהלך השבועות האחרונים, חולקו מצות שמורות ליהודי ברלין, לצד מוצרי מזון – קמחא דפסחא – במערך חלוקה רחב היקף ברחבת בית חב"ד בברלין. "יהודי אוקראינה כאן שמחו להיות חלק פעיל בכל מערך חלוקת המצות וקמחא דפסחא", סיפר רב העיר, הרב יהודה טייכטל. "חג החירות הוא גם חג החירות האישי שלהם, שכן רבים מהם נמלטו ממש בניסי-ניסים מהמדינה".
אלפי פליטים מאוקראינה שעלו ארצה, זוכים לשבוע של חירות במתחמים מיוחדים שהוקצו להם בנקודות שונות ברחבי הארץ, בין השאר בצפת, בכפר סיטרין ובכפר הנופש של קק"ל בנס הרים, עד למוצאי שביעי של פסח. המטרה: להקל על קשיי הקליטה, ולאחד קהילות גדולות מאוקראינה, אחרי שנמלטו והתפזרו בכל רחבי הארץ.
בליל החג, הסבו אלפי פליטים בסדרים ציבוריים ענקיים שערכו שלוחי חב"ד באוקראינה, שהגיעו ארצה עם בני קהילותיהם. בין היהודים מאוקראינה שהסבו בסדרים, היו גם קהילות גדולות, שעלו ארצה עם רבני קהילותיהם ושלוחי חב"ד. כך, למשל, נערכו בישראל סדרים ליהודי ניקולייב, דונייצק, זפוריז'יה, קייב, מריופול, חרקוב, ז'יטומיר, דניפרו, ועוד.