על רקע הזינוק בתקריות האנטישמיות בגרמניה, תלמידים משלושה בתי ספר במדינה חתמו על אמנה שבה התחייבו לשמר את זכר השואה ולהיאבק באנטישמיות.
מדובר ביוזמה של שגרירות ישראל בברלין לרגל אירועי יום השואה הבינלאומי. השגרירות ערכה מפגש מרגש ויוצא דופן של תלמידי בית ספר עם ניצול השואה קורט הילמן, ששיתף את סיפורו. התלמידים, שהתרגשו מאוד מעצם המפגש, שאלו את הילמן שאלות רבות על אודות עליית האנטישמיות דווקא בגרמניה ומהי החוויה שלו כיהודי בגרמניה היום, כשורד שואה.
1 צפייה בגלריה
הפגנת תמיכה בישראל בברלין
הפגנת תמיכה בישראל בברלין
הפגנת תמיכה בישראל בברלין
(צילום: EPA / Clemens Bilan)
הילמן השיב בדמעות על אחריותם של התלמידים עצמם, כדור הבא של גרמניה, לא לעמוד מנגד ולפעול כבר היום נגד האנטישמיות, גילויי השנאה, הקריאות להשמדת ישראל ותקיפת יהודים וישראלים ברחובות ברלין. באירוע השתתפו שלושה בתי ספר מרחבי גרמניה, ולאחד מבתי הספר זו הייתה סגירת מעגל מרגשת במיוחד: בבוקר הטבח של 7 באוקטובר היו התלמידים בדרכם לשדה התעופה כדי להשתתף בפרויקט חילופי נוער בישראל. עם היוודע החדשות הם נאלצו לשוב הביתה, והם ממתינים עדיין להגיע לישראל עם תום המלחמה.

"לא לעמוד מנגד"

על רקע עלייה של כמעט 400% בתקריות האנטישמיות בגרמניה מאז הטבח, בחרה השגרירות לנצל את יום השואה הבינלאומי ולהשיק פרויקט חדש ברחבי גרמניה, הקורא לדור הצעיר, ברוחו של קורט הילמן, לא לעמוד מנגד ולהיות חלק אקטיבי מהמאבק באנטישמיות. כך, בתום השיח בין הילמן לתלמידים, חתמו כל הנוכחים על אמנה למניעת אנטישמיות, גזענות ואפליה.
בחתימתם התחייבו התלמידים לכבד את זכרם של ששת מיליון הנרצחים: להקדיש לכך זמן, משאבים ומחויבות אישית כדי שהזיכרון לא יימחה וישמש לקח לדורות הבאים. כמו כן הם התחייבו לא רק ללמוד על השואה אלא על הרלוונטיות שלה היום ולשלב את הנושא כחלק מתוכנית הלימודים שלהם, במטרה להעמיק את ההבנה על מדינת ישראל כמולדתו של העם היהודי. עוד באמנה, התלמידים חתמו על נכונותם להילחם באנטישמיות, בגזענות ובכל צורות האפליה – בבית הספר ומחוצה לו. בכלל זה, יצירת סביבה סובלנית וקידום כבוד הדדי. התלמידים לקחו על עצמם גם לקדם את השיח נגד אנטישמיות באחד המוקדים הבעייתיים ביותר – הרשתות החברתיות, ולהנגיש את השיח גם לתלמידים צעירים יותר. הילמן התרגש עמוקות מחתימת הילדים ואף הוסיף את חתימתו הסמלית לאמנה.
בחירות חמישיות התחילו הצבעה הצבעות רחבי העולם שגרירויות שגרירים בחירות נובמבר 2022שגריר ישראל בגרמניה, רון פרושאורצילום: שגרירות ישראל בברלין
שגריר ישראל בגרמניה, רון פרושאור, אמר: "כמו הנאצים, שלא עשו שום הבחנה בין יהודי דתי לחילוני, ובין ספרדי או אשכנזי – כך גם בטבח הגדול מאז השואה, שבוצע ב-7.10 על ידי ארגון הטרור חמאס. מטרתם הייתה זהה: לרצוח כמה שיותר יהודים. ליבנו נשבר, אבל אנחנו ננצח בקרב הזה. אם נשכיל לעצב את הזיכרון באופן אקטיבי, נוכל ללמוד לקחים מהעבר. אם ננקוט עמדה נחרצת נגד אנטישמיות, גזענות וכל צורות אפליה, נוכל לתרום לסביבה של כבוד וסובלנות בבתי הספר ובחברה שלנו. כך נוכל לבנות עתיד נקי משנאה ומאפליה. אנו זקוקים לכך היום יותר מתמיד".