במימון ממשלת בוואריה ובחסותה, ועידת רבני אירופה (CER) תעביר את משרדיה הראשיים למינכן בגרמניה. בעיר יוקם "המרכז לחיים יהודיים" של ועידת הרבנים, והוא ישמש כמטה המרכזי של הארגון. המרכז יציע בעתיד לרבנים ורבניות מכל רחבי אירופה תוכנית חינוכית מקיפה בנושאים הלכתיים ורבניים, כמו גם הכשרה והשתלמות בהלכה היהודית וארגון כנסים בינלאומיים בנושאים אקטואליים המשפיעים על העולם היהודי.
מוועידת רבני אירופה נמסר שההחלטה "תסייע בהפחתת הדעות הקדומות נגד יהודים בגרמניה ובמלחמה באנטישמיות, בגזענות ובקיצוניות על רקע פוליטי ודתי". במסגרת המטה החדש, ועידת רבני אירופה מתכוונת גם להרחיב את פעילותה החברתית המחברת בין התרבות היהודית והחיים היהודיים באירופה, הקיימים למעלה מ-1,700 שנה, ובין ההיסטוריה והתרבות האירופית.
2 צפייה בגלריה
הרב פנחס גולדשמידט, ראש ממשלת בוואריה מרקוס זדר ושרלוט קנובלוך
הרב פנחס גולדשמידט, ראש ממשלת בוואריה מרקוס זדר ושרלוט קנובלוך
הרב פנחס גולדשמידט, ראש ממשלת בוואריה מרקוס זדר ושרלוט קנובלוך. "הלב של יהדות אירופה פועם היום בבוואריה"
(צילום: מארק מולר)
מהארגון נמסר כי הוא מכיר בעיר מינכן כמקום מרכזי בהיסטוריה היהודית שבו גם חוו עליות ומורדות בנוגע להיסטוריה היהודית-גרמנית: "כיום, בוואריה היא שוב ביתם של אלפי יהודים, שלאחר השואה בנו חיי קהילה בטוחים, תוססים ומשגשגים. העיר מינכן התפתחה והפכה למוקד חדש לחיים יהודים באירופה עם בנייתו של בית הכנסת אוהל יעקב, שהפך למקום מפגש מרכזי לארגונים היהודיים ולאחרונה גם למקלט ליהודים שהגיעו מאוקראינה ומרוסיה".

פרס הוענק לראש ממשלת בוואריה

לצד הבשורה, התקיים אתמול (יום ג') במינכן טקס הענקת פרס לורד יעקובוביץ, שנוסד בשנת 2011 על ידי נשיא ועידת רבני אירופה ומוענק לאישים ומנהיגים אירופיים המקדמים את יהדות אירופה, מגינים על זכויותיה הדתיות ונלחמים באנטישמיות. הפרס נקרא על שם הלורד עמנואל יעקובוביץ (1999-1921), לשעבר נשיא CER והרב הראשי של בריטניה וחבר העמים הבריטי.
השנה ועידת הרבנים החליטה להעניק את הפרס לראש ממשלת בוואריה, ד"ר מרקוס זדר, על כך ש"הפגין לאורך כהונתו מחויבות עמוקה לשמירה על החיים היהודיים בגרמניה ובאירופה בכלל".
הנימוקים לפרס היו בראש ובראשונה הצעדים הפוליטיים והמוסדיים המקיפים לקידום החיים היהודיים בבוואריה, הבטחה לחופש דת וביטחון לקהילה היהודית במקום, המאבק האיתן באנטישמיות והמשך פיתוחה של העיר מינכן כמוקד מרכזי של חיים יהודיים, על פי הצהרת הפרלמנט.
2 צפייה בגלריה
הרב גולדשמידט, ראש ממשלת בוואריה ומנכ"ל ועידת רבני אירופה, גדי גרוניך
הרב גולדשמידט, ראש ממשלת בוואריה ומנכ"ל ועידת רבני אירופה, גדי גרוניך
הרב גולדשמידט, ראש ממשלת בוואריה ומנכ"ל ועידת רבני אירופה, גדי גרוניך
(צילום: מארק מולר)
"תחת הנהגתו של ראש ממשלת בוואריה ד"ר מרקוס זדר, בוואריה הפכה למגדלור של תקווה עבור הקהילות היהודיות באירופה, מקום שבו הן יכולות להרגיש רצויות, נתמכות ומוערכות", אמר נשיא ועידת רבני אירופה, הרב פנחס גולדשמידט. "מחויבותו האישית ושל מדינת בוואריה לקידום החיים והתרבות היהודיים מושרשת בכבוד העמוק שהם רוחשים לעם היהודי ולתרומתה לחברה הגרמנית".
לדברי גולדשמידט, "מדינת בוואריה הבינה שקהילה יהודית תוססת טובה לא רק לעם היהודי עצמו, אלא גם לחברה כולה. זהו מקור לעושר תרבותי, לגיוון אינטלקטואלי ולעוצמה מוסרית. ברצוננו להביע את תודתנו הכנה לממשלת מדינת בוואריה על מחויבותה לקידום החיים היהודיים ולמאבק באנטישמיות, ועל תמיכתה הרבה ועידודה בבניית 'מרכז לחיים יהודיים' חדש. אנו מקווים שהם ימשיכו לשמש מודל לחיקוי עבור אחרים. מחויבותה של בוואריה ליהדות היא דוגמה ומופת לעולם".
נשיאת הקהילה היהודית במינכן ובבוואריה עילית, ד"ר שרלוט קנובלוך, הדגישה: "זה גורם לי גאווה ושמחה, לראות שעיר הולדתי מינכן הפכה לאחד המרכזים היהודיים החשובים ביותר באירופה כיום. העברת מטה ועידת רבני אירופה והקמת 'המרכז לחיים יהודיים' החדש הן אבני דרך נוספים בדרך זו, שלא הייתה יכולה להתקיים ללא תמיכתה המתמדת של מדינת בוואריה החופשית".
"ממשלת המדינה הנוכחית משלבת בין מאבק בלתי מתפשר נגד כל צורות השנאה נגד היהודים, לתמיכה ממוקדת בחיי הקהילה שלהם", הוסיפה קנובלוך. "הממשלה הניחה בסיס שעליו החיים האלה יכולים להיבנות, היום ובעתיד הרחוק. ראש ממשלת בוואריה ראוי לקבל את פרס לורד יעקובוביץ על הישג זה. הלב של יהדות אירופה פועם היום בבוואריה, וזה גם בזכות המחויבות שלו".