המוזיאון הלאומי של בוואריה במינכן החזיר חפצי כסף שנבזזו מיהודים לפני 84 שנה בידי השלטונות הגרמניים לצאצאים שלהם שחיים בישראל. בין 19 הפריטים שהוחזרו יש בעיקר תשמישי קדושה כמו כוסות קידוש, פמוטים או כלים ששימשו לשבתות וחגים. זאת הפעם הראשונה שהמוזיאון הלאומי הבווארי משיב רכוש כזה לצאצאי יהודים.
את פריטי הכסף מסר ד"ר מתיאס ונגר, ראש מחקר במוזיאון הלאומי של בוואריה, שהגיע במיוחד לישראל. 19 הפריטים הוחזרו לשש משפחות בישראל. פריטי הכסף האלה נבזזו בידי הגרמנים בשנת 1939 במסגרת הרדיפה של הנאצים אחרי רכוש של יהודים. המשפחות היהודיות חויבו להעביר את כלי הכסף והתכשיטים היקרים למחסני עבוט עירוניים. היהודים קיבלו בתמורה סכום כסף נמוך – הרבה מתחת לשווי האמיתי של הפריטים, ואילו הגרמנים שלחו את הפריטים לברלין ועשו בהם שימוש למטרות אחרות.
2 צפייה בגלריה
פמוטים שהוחזרו לצאצאי יהודים מגרמניה
פמוטים שהוחזרו לצאצאי יהודים מגרמניה
פמוטים שהוחזרו לצאצאי יהודים מגרמניה
(צילום: שגרירות גרמניה בישראל)
מאז שנת 2019 המוזיאון חוקר באופן שיטתי את הבעלים של 111 פריטים שנותרו. כעת הוא בקשר עם 70 משפחות ברחבי העולם ומקווה שניתן יהיה להחזיר עד סוף השנה את כל החפצים ליורשי הרכוש שנגזל. "אני מוצא שזה לא ראוי לשלוח את הפריטים האלה בחבילה ומעדיף להגיע לכל אחת ממשפחות היורשים כדי למסור להם את זה באופן אישי", אומר וגנר. "החיפוש אחר הצאצאים לא היה קל. כשני שליש מהבעלים לא שרדו את השואה. לעיתים זאת העדות החומרית היחידה ששרדה".
ונגר סיפר שהוא נעזר בארגון מגן דוד אדום לאיתור צאצאים. המוזיאון נמצא בתהליך השבה למשפחות וליורשים של הבעלים הקודמים במדינות שונות. לדבריו, הוא כבר החזיר כלי כסף למשפחות יהודיות בארצות הברית וכעת הגיע לראשונה בישראל במטרה למסור אותם.
2 צפייה בגלריה
כוסות קידוש שהוחזרו מגרמניה
כוסות קידוש שהוחזרו מגרמניה
כוסות קידוש שהוחזרו מגרמניה
(צילום: שגרירות גרמניה בישראל)
שגריר גרמניה בישראל, שטפן סייברט, הגיע ביום שלישי לבני הזוג בירנבאום ברחובות ביחד עם ד"ר ונגר כדי למסור להם שתי כוסות קידוש מרהיבות ביופיין, שמחוברות ביחד וניתנות להפרדה לשתי כוסות נפרדות. בני הזוג בירנבאום התרגשו מאוד לראות את הכוסות והרגישו שהם נוגעים בהיסטוריה.
ביום שישי מסר ונגר שני פמוטים למשפחה ישראלית בקיבוץ גבעת חיים איחוד – 84 שנים לאחר שנבזזו מהמשפחה. "הפמוטים האלה בישרו את השבת המתקרבת והיה מאוד נוגע ללב להחזיר את הפמוטים האלה אחרי כל כך הרבה שנים", אמר ונגר.