הרב הראשי של רוסיה, בערל לאזאר, מעריך שישראל ורוסיה ימצאו פתרון שיאפשר את המשך פעילות הסוכנות היהודית במדינה. "אנחנו מקווים שהכול יסתדר", אמר בריאיון ל-ynet. "אני מעריך שימצאו פתרון שיאפשר את המשך פעילות הסוכנות. אם חס ושלום יצטרכו לסגור, הדבר ללא ספק ישפיע על היהודים. ברוסיה העלייה לא עוברת דרך הסוכנות. היסטורית זה עובר דרך לשכת הקשר. הסוכנות עושה כאן פעילות חינוכית, מחנות קיץ, חינוך לא פורמלי ועוד – ואנחנו מקווים שיוכלו להמשיך בפעילות הזאת".
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
ישראל ורוסיה מנהלות בשבועות האחרונים מגעים שקטים לפתרון משבר הסוכנות. הדיון בבית המשפט במוסקבה, סביב דרישת משרד המשפטים הרוסי לסגור את משרדי הסוכנות, נדחה ל-19 בספטמבר – ובינתיים מנסים הצדדים להגיע להבנות שיאפשרו את המשך עבודת הסוכנות ברוסיה.
קראו עוד בערוץ היהדות:
הסוכנות הציעה כמה רעיונות לפתרון המשבר, אך משרד המשפטים לא רצה להיכנס למשא ומתן וביקש להשאיר את ההכרעה לבית המשפט. בישראל מקווים שעד לחידוש המשפט ב-19 בספטמבר, יגיעו להסכמה על נהלים שיאפשרו לסוכנות להמשיך לפעול.

"יש הרבה פחד ותחושת אי-יציבות"

הרב לאזאר, שנחשב מקורב לנשיא פוטין, גילה כי מאז פרוץ המלחמה באוקראינה עזבו כ-20 אלף יהודים את רוסיה, אך חלקם חזרו. לדבריו, דבר לא השתנה בקשר של פוטין לקהילה היהודית ו"כמו שהיה טוב בעבר הוא טוב גם היום". פוטין, מבהיר הרב, לא מתערב בפעילות הקהילה, ו"יש תמיכה של הממשל הרוסי כדי שחס ושלום לא יקרה שום דבר רע לקהילה וליהודים. אנחנו שומעים כל הזמן מהשלטונות שאין ליהודים מה לדאוג, הם שומרים עלינו ורוצים שליהודים יהיה טוב".
2 צפייה בגלריה
קהילת יהודי אומן
קהילת יהודי אומן
(צילום: Shutterstock)
הרב לאזאר עומד בראש ועידת החירום של רבני רוסיה המתקיימת בימים אלה במוסקבה, בהשתתפות 75 רבני ערים המייצגים 400 רבנים ושליחים מרחבי המדינה. הרבנים הגיעו מוולדיווסטוק שבמזרח ועד קנינינגרד שבמערב, כדי להביע את עמדתם על המחויבות שלהם לא לנטוש את הקהילות ולהישאר עם יהודי המדינה כדי לספק תמיכה רוחנית, פסיכולוגית ורגשית, ללא שום הקשר פוליטי.
"אלה הזמנים הכי קשים של הקהילה היהודית ברוסיה, בשטחי מסך הברזל, ב-30 השנים האחרונות", אומר הרב ברוך גורין, דובר הפדרציה של הקהילות היהודיות ברוסיה, בריאיון לאולפן ynet. "יש הרבה פחד ותחושת אי-יציבות, והיה חשוב לרבנים להתאסף בשביל להגיד לכלל יהודי רוסיה שאנחנו נמצאים איתם, שאנחנו לא מתכוונים לעזוב אותם".
הרב גורין מסביר כי אפילו הטרמינולוגיה לתיאור המצב עלולה להכניס לסיכון. "אלה זמנים קשים של רוסיה בכלל. נתחיל מזה שאני, למשל, לא יכול להסכים איתך שמתחוללת 'מלחמה', כי על פי החוק הרוסי זה נקרא 'מבצע צבאי'. אפילו אדם מן השורה, אם יכתוב בפייסבוק 'לא למלחמה' – הוא עובר על החוק. אז מן הסתם אלו זמנים של פחד ושל הרבה זהירות".

"אנחנו קמים מהקרשים"

מאז תקפה רוסיה את אוקראינה בשלהי החורף, אנשי הדת הלא-יהודים של רוסיה הביעו את תמיכתם המלאה במהלך. מספר קטן יותר בחר להתבטא נגד מדיניות הממשלה ולעזוב את המדינה, אך רוב רובם של רבני רוסיה בחרו בגישה שלישית, והיא להישאר במקומותיהם עם הקהילות, תוך קריאה לשלום מיידי ולסיום שפיכות הדמים – לצד המשך פיתוח הקהילות, פתיחת שנת הלימודים עם עשרות אלפי תלמידים יהודים במוסדות חינוך יהודיים, ומסגרות נוספות ללימודים לכלל הגילים של יהודי רוסיה.
2 צפייה בגלריה
הרב לאזאר עם נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין
הרב לאזאר עם נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין
הרב לאזאר עם נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין
(צילום: Irina ERMOLIEVA, Vladimir KLIMOV _credit Artem KOZVONIN)
"רובם ככולם של רבני רוסיה, וגם הנציגים של מה שנקרא איגוד הקהילות ברוסיה, לא תמכו אף פעם במה שאתה קורא 'מלחמה'", מתבטא הרב גורין בזהירות. "יתרה מכך, הם תמיד קראו לשלום. אז מן הסתם היו בודדים, שלאו דווקא יש להם גושפנקה בכלל לדבר בשם יהודי רוסיה, שהתבטאו סביב היחסים בין רוסיה לאוקראינה. אבל אנחנו מההתחלה קוראים לשלום, כי השלום הוא ערך יהודי. אנחנו נגד שפיכת דמים, זה בטוח".
הוועידה חשפה את הקרע הפנים-קהילתי שהתחולל בקהילה בחצי השנה האחרונה, והביקורת על יציאתו של הרב פנחס גולדשמידט – רבה של מוסקבה וראש רבני אירופה – נגד המלחמה, באופן שהביא לעזיבתו את הקהילה, לצד קריאות הנשמעות במקומות רבים בעולם, הדורשות מהרבנים ברוסיה לצאת פומבית נגד הממשל.
"אנחנו קמים מהקרשים", אמר השבוע אחד ממשתתפי הוועידה. הרב גורין מציין כי קיימת ירידה במקרים אנטישמיים ברוסיה בעשורים האחרונים, בשל המדיניות הממשלתית. "אנשים שמבטאים אנטישמיות נרדפים על ידי החוק", אמר.
בוועידה הוקראו מכתבי התמיכה של הרבנים הראשיים לישראל ושל נשיא המדינה, יצחק הרצוג, התומכים ברבני רוסיה שבחרו להישאר על משמרתם. "באים אנו בזה לחזק את ידיכם, ולהודיע דעת תורה כי חובה קדושה מוטלת על כל רב להישאר במחיצת צאן מרעיתו, ואסור לו לעזוב את קהילתו חלילה וחס", כתב הראשון לציון, הרב הראשי יצחק יוסף. "רב ומדריך רוחני העוזב חלילה את קהילתו, הרי הוא מפקיר מבחינה רוחנית ונפשית את בני קהילתו, והדבר דומה לרב-חובל של ספינה המיטלטלת בלב ים גועש, הנוטש אותה על נוסעיה ובורח לנפשו". הרב הראשי דוד לאו כתב דברים ברוח דומה.