רק לפני כשנתיים האמן אבנר מוריה (70) נכנס לספר השיאים של גינס עם מגילת אסתר הארוכה ביותר בעולם – 28.03 מטר רץ, שאותה צייר ואייר. כעת הוא מודיע כי בימים אלה השלים תוספת למגילה הארוכה בעולם, ומתכנן לשבור שיא גינס נוסף – המגילה הגדולה בעולם.
2 צפייה בגלריה
מוריה בזמן העבודה על המגילה
מוריה בזמן העבודה על המגילה
מוריה בזמן העבודה על המגילה
(צילום: יצחק לרר)
המגילה החדשה תהיה הגדולה ביותר גם במטר רץ וגם במטר מרובע. במדידה של המגילה הנוכחית, שנעשתה בינואר 2023 על ידי מודד מוסמך ובנוכחות שני עורכי דין, נקבע כי אורכה של המגילה הוא 34.29 מטר רץ.
מגילת אסתר המאוירת של מוריה הנקראת "די גאנצא מגילה" (המגילה השלמה). היא נוצרה בעבודה שנמשכה 17 שנים ובביצוע של מעל למיליון משיכות מכחול. המגילה הגדולה נוצרה על גבי 35 יריעות קלף שנתפרו וחוברו יחד, ובה מצוירים ארמון הפאר וחצרות המלוכה של פרס העתיקה, הנפשות הפועלות והסיפור ההיסטורי של המגילה.
2 צפייה בגלריה
המגילה הארוכה בעולם
המגילה הארוכה בעולם
המגילה הארוכה בעולם
(צילום: בת-שבע סובלמן)
האיורים מלווים טקסט מקראי בדומה למגילות עתיקות. "כשהגשתי את המגילה הארוכה בעולם היא היתה קטנה ב-1.60 מטר מהגדולה ביותר", מספר מוריה. "למעשה בשיא גינס יצרו בשבילי קטגוריה נוספת לפני שנתיים, ורציתי שהיא תהיה גם הכי גדולה, אז הוספתי עוד 9 יריעות נוספות ל-29 הקיימות ששלוש מתוכן החלפתי בשביל רצף ויזואלי. המגילה החדשה היא למעשה גם ארוכה יותר מזו שנקבעה בשיא הגינס לפני שנתיים, כי התוספות שינו גם את האורך. אנחנו הכנו את כל מה שצריך כדי לשלוח לאחראים על שיאי גינס, ומקווים שבקרוב נקבל גם את התואר של המגילה הגדולה בעולם".
מוריה משתייך לדור הראשון של אמנים ישראלים ילידי הארץ. עבודותיו מוצגות ברחבי הארץ, במוזיאון המטרופוליטן והמוזיאון היהודי בניו יורק, במוזיאון השואה בוושינגטון ועוד.