בשנת 2023 נרשמו 1,112 מקרים של הפצת תעמולה אנטישמית על ידי תומכי עליונות הגזע הלבן בארצות הברית – זאת, לעומת 852 מקרים בשנת 2022. מדובר בגידול של כ-30 אחוז. כך עולה מדוח של הליגה נגד השמצה. מנהיגי עליונות הגזע הלבן אף הריעו באופן מקוון לחמאס ועודדו אלימות נגד ישראלים, בעקבות מתקפת הטרור ב-7 באוקטובר.
העלייה הבולטת של 2023 בתעמולה האנטישמית נבעה בעיקר מחזרתה של קבוצת עליונות לבנה בשם "הפטריוט פרונט" לשימוש במסרים אנטישמיים בתעמולה שלה. בעוד מנהיגי העליונות הלבנה מחאו כפיים לחמאס ולאלימות נגד ישראלים באינטרנט, נרשמה עלייה בתעמולה אנטי-ישראלית ואנטי-ציונית של עליונות לבנה בשטח.
2 צפייה בגלריה
דוגמאות למסרים אנטי-ישראליים ואנטישמיים
דוגמאות למסרים אנטי-ישראליים ואנטישמיים
דוגמאות למסרים אנטי-ישראליים ואנטישמיים
(צילום: הליגה נגד השמצה)
"לא עוד מלחמות לישראל", סיסמה אנטישמית ארוכת שנים, שאומצה ומשמשת בעיקר אנטישמים בימין הקיצוני (כגון בעלי עליונות לבנים) – סיסמה שמופצת בכל רחבי ארה"ב מאז 7 באוקטובר. הסיסמה מרמזת בטעות שיהודים או ישראל שולטים ביעילות במדיניות החוץ של ארה"ב, וכי המעורבות הצבאית של ארה"ב בעיראק, באפגניסטן ובמקומות אחרים בעולם הייתה אך ורק או בעיקר כדי לסייע ישראל.
במקרים אחרים, התעמולה הייתה מפורשת יותר וכללה את המשפטים "המס שלנו מממן תאוות הדם הישראליות", "ציונות = טרור", "מוות לישראל", "לא שווה למות עבור היהודים" ו"לסיים את הטרור היהודי".
דוח הליגה נגד השמדה קובע עוד כי הפצת התעמולה של תומכי עליונות הגזע הלבן בארה"ב הגיעה לרמות היסטוריות ברחבי ארצות הברית בשנת 2023, עם סך של 7,567 תקריות, עלייה של 12 אחוזים משנת 2022. עם ממוצע של כ-20 תקריות ביום, 2023 מסמנת את הרמה הגבוהה ביותר של תקריות מאז החלה הליגה נגד השמצה לעקוב אחר נתונים אלה בשנת 2017.
2 צפייה בגלריה
צעדה של נאצים ניאו-נאצים ברחובות העיר מדיסון וויסקונסין ארה"ב אנטישמיות
צעדה של נאצים ניאו-נאצים ברחובות העיר מדיסון וויסקונסין ארה"ב אנטישמיות
צעדה של ניאו-נאצים ברחובות העיר מדיסון בוויסקונסין בנובמבר
(צילום: רשת X)
זו הייתה השנה השנייה ברציפות שבה הליגה נגד השמצה תיעדה מספרי אירועי תעמולה שוברי שיאים, מה שממחיש מגמה מטרידה החופפת למגמה אחרת – נתונים המראים שהאנטישמיות וצורות אחרות של שנאה נמצאות במגמת עלייה.
מעבר לכך, תעמולה נגד להט"ב מצד תומכי עליונות הגזע הלבן רשמה עלייה מאסיבית של 141 אחוזים, קפיצה מ-68 תקריות ב-2022 ל-164 ב-2023.
"בתקופה שבה עמדות אנטישמיות ותקריות אנטישמיות נסקו לרמות היסטוריות, תומכי עליונות הגזע הלבן נוקטים יותר ויותר תעמולת שנאה, כדי להפיץ רעיונות מזיקים נגד יהודים וקבוצות מיעוט אחרות", אמר ג'ונתן גרינבלט, המנכ"ל העולמי של הליגה נגד השמצה. "כמעט שלא עובר יום מבלי שהקהילות ממוקדות ברטוריקה הנתעבת הזו שמטילה אימה על אנשים ומטרידה אותם ברמות גוברות והולכות. האיום הגובר הזה מזכיר לנו שאנחנו חייבים להישאר מחויבים למאבק בכל צורות השנאה".
נתוני המרכז לחקר הקיצוניות של הליגה נגד השמצה כוללים הפצת פליירים גזעניים, אנטישמיים ואנטי-להט"ביים, סטיקרים, כרזות, גרפיטי, פוסטרים והקרנות לייזר על ידי חברי קבוצות עליונות הגזע הלבן השונות. בעוד יותר מ-50 קבוצות ורשתות שונות של תומכי עליונות הגזע הלבן הפיצו תעמולה, שלוש מהן – "הפטריוט פרונט", "מפלגת הצדק הלאומית" (NJP) ו-Goyim Defense League (GDL) – היו אחראיות ל-92% מהפעילות.
תומכי עליונות הגזע הלבן מיקדו את שנאתם בקהילת הלהט"ב בשנת 2023. יותר מ-20 אחוזים מהמקרים כללו אלמנט כלשהו של שנאת להט"ב. ב-39 הזדמנויות לפחות, תומכי עליונות הגזע הלבן הפגינו מחוץ למקומות שבהם התקיימו אירועי להט"ב, כולל מופעי דראג ופסטיבלי גאווה.
"הליגה נגד השמצה מתעדת תקריות של תעמולת עליונות הגזע הלבן בארצות הברית מאז 2017 ומעולם לא ראינו רמות פעילות כאלה", אמר אורן סגל, סגן נשיא המרכז לחקר הקיצוניות של הליגה נגד השמצה. "בנוסף, מסרי השנאה המקודמים על ידי תעמולה כזו מגוונים כמו המטרות שלהם. לכן ערכת הכלים שלנו כתגובה לתעמולת שנאה כוללת כל מה שיש לדעת, והוראות שלב אחר שלב מה יש לעשות כאשר נתקלים בתעמולת שנאה, כדי שהאדם שנתקל בה יוכל לתעד בבטחה את התקריות הללו ולסייע להגן על הקהילה".