בשיתוף "נפש בנפש"
רוב ימות השבוע תמצאו את אלן קול, שעלה לארץ לפני כשלושים שנה, עם נעם כהן, שעשה עלייה לפני 11 שנים. השניים הגיעו מניו־יורק אבל התחברו בישראל על רקע אהבתם המשותפת לוויסקי בֵּרְבֶּן (ויסקי העשוי מתירס). לפני קרוב לעשור הם החליטו שהגיע הזמן להתחיל לייצר משהו משלהם - גם כדי ליצור משהו חדש וגם כי תמיד היו להם תלונות על מה ששתו. "התחלנו את החלום שלנו יחד", הם אומרים בגאווה ומוסיפים בחיוך: "היינו הראשונים ואולי אולי גם הטובים ביותר. היופי, שאנחנו כאן בישראל אבל ממשיכים לשמר גם את התרבות שהבאנו איתנו, מארה"ב ואנגליה, וכך כולנו מצליחים".
קול וכהן הם דוגמה לעסק אחד מתוך 40 עסקים קטנים ובינוניים, בבעלותם של עולים חדשים, שהגיעו לשוק עולים ייחודי שיזמו בארגון "נפש בנפש" ובשיתוף הרשות העירונית לעלייה וקליטה בעיריית ירושלים. אל השוק, שהיה פתוח לקהל הרחב, נהרו מאות משתתפים מרחבי הארץ – עולים, צברים ותיירים – שהגיעו להיחשף ולרכוש מהמגוון הרחב של המוצרים שהוצעו בו ולתמוך בעסקים מקומיים בתוצרת ישראלית כחול-לבן. צפו בווידיאו בראש העמוד.
2 צפייה בגלריה
(צילום: נפש בנפש)
בין העסקים שמכרו את מרכולתם בשוק ניתן היה למצוא תמהיל רחב של מוצרים: חמאת בוטנים ושקדים טבעיות של "הולי באטר", דבש של מכוורת "נשיקה" הגלילית, וויסקי ישראלי של מזקקת לג'נדס, מאפינס אמריקאים של מאפיית "מאפין בוטיק", פריטים בעיצוב אישי לבית של Made by Maggi, אוכל לשבת וחלות של קייטרינג "קינמון", משקאות מבוססי צמחים טבעיים של Infused JLM, תכשיטים ובגדים מעוצבים של סטודיו Sew Cute, בירות בוטיק של מבשלת גוש עציון ועוד.
ג'ייסון כהן עלה לישראל מניו ג'רזי בשנת 2011 וגם הוא החליט להקים עסק ישראלי שהייצור בו כחול-לבן. "היה לי חשוב לייצר משהו שיהיה גם ייחודי וגם בריא ולכן הקמנו את 'הולי באטר'. אנחנו מייצרים חמאת בוטנים וחמאת שקדים ישראלית. אנחנו בעצם היחידים שמייצרים מוצרים מאגוזים שגדלים רק פה בישראל, אנחנו לא מייבאים. את הבוטנים מגדלים בעוטף עזה בנגב, באדמה חולית וזה הכי טוב והשקדים הם מהצפון".
2 צפייה בגלריה
(צילום: נפש בנפש)
ג'ייסון כהן מייסד 'הולי באטר' ובנו אליאב, משתפים כיצד ארגון "נפש בנפש" מסייע להם במהלך הדרך. "נפש בנפש לא רק שהוא עזר לנו במהלך הכי חשוב שעשינו בחיים שלנו – שזה לעשות עלייה לארץ, הם גם עזרו לנו להוציא את המוצר שלנו לשוק. בנוסף, הם עוזרים לנו לפרסם ולהגיע לכל מיני עולים שמתגעגעים לחמאת בוטנים שיש בארה"ב ולא מוצאים משהו בארץ שאפילו מתקרב לזה. פתרנו את הבעיה הזאת והבאנו חמאת בוטנים ברמה הכי גבוהה שיש".

תורמים לכלכלה הישראלית

בשוק העולים פגשנו גם את מגי פלדמן, מייסדת המותג Made by Maggi שסיפרה איך מרעיון קטן של הכנת שלטים לדלת היא צמחה והקימה עסק. "התחלתי עם שלט לדלת, העלתי פוסט לאינסטגרם והרבה אנשים פנו אליי וביקשו שאכין לה שלטים. בזכות הביקוש קניתי מכונת לייזר והיום אני מפיחה חיים בעיצובים וגרפיקות מיוחדות", היא משתפת ומוסיפה שהיא "מודה מאוד על ההזדמנות להיות כאן היום בשוק העולים".
ארגון 'נפש בנפש', הפועל להעלאת יהודים מצפון אמריקה בשיתוף משרד העלייה והקליטה, הסוכנות היהודית, קק"ל ו-JNF ארה"ב, הגה את הרעיון מתוך מטרה לחשוף לציבור הישראלי את קהילות העולים, שלא רק בחרו לעלות ארצה, אלא גם השתלבו במדינה על ידי הקמת מיזמים בתחומים שונים. "בכך שהעולים החליטו לפתוח עסק הם תורמים לכלכלה הישראלית", מסבירה נעמה דגני רבין, מנהלת קמפוס העלייה של ארגון "נפש בנפש", "ואנחנו שמחים לתת מקום שבו גם עולים וגם ישראלים יכולים לבוא ולקנות, ולתמוך בהם. ככה נוצר איזשהו גלגל חוזר שהם מפתחים את הכלכלה ואנחנו תומכים בהם".
דגני- רבין מציינת שאמנם זה האירוע הראשון מסוגו – אבל ממש לא האחרון. "אנחנו רוצים לתת במה וחשיפה לכמה שיותר עסקים ומקווים באירוע הבא להביא יותר אנשים מהחברה הישראלית שיכירו גם את עולם העלייה וגם את העסקים ויוכלו לתמוך ולפרגן להם. התרגשתי מאוד לראות את כמות המשתתפים שבאו לרכוש ולתמוך. אני מקווה שזה יהיה אירוע אחד מבין רבים שעתידים לבוא, על מנת שלכל בעל ובעלת עסק שעלו ארצה, תהיה ההזדמנות לקחת בו חלק". צפו בווידיאו בראש העמוד.
בשיתוף "נפש בנפש"
פורסם לראשונה: 15:25, 28.06.23