פייסבוק נורבגיה מחקה קבוצה ברשת החברתית, שתיעדה אלפי דוגמאות על האנטישמיות במדינה בשמונה השנים האחרונות, בדגש על הטלוויזיה הנורבגית הממלכתית NRK. לקבוצה, שמכונה "לעצור את האנטישמיות בטלוויזיה הנורבגית", היו 5,000 עוקבים, ומפעיליה משוכנעים שמחיקתה מהרשת נועדה לסתום פיות ולהסתיר את העובדה ש"נורבגיה היא המדינה הכי אנטישמית כיום באירופה", לדבריהם.
מפעילי הקבוצה – Stopp antisemittisme på NRK – הודיעו שינהלו מאבק משפטי בנורבגיה, בניסיון לכפות על פייסבוק להחזיר את הקבוצה. במקביל, הם פנו לשורה של ארגונים יהודיים בעולם והתריעו כי משמעות מחיקת הקבוצה היא מחיקה של הארכיון הגדול ביותר שמתעד אנטישמיות בתקשורת הנורבגית זה שנים.
3 צפייה בגלריה
קריקטורה אנטישמית ב-NKR. "יהודים חזירים"
קריקטורה אנטישמית ב-NKR. "יהודים חזירים"
קריקטורה אנטישמית ב-NKR. "יהודים חזירים"
"מדובר לא רק בפגיעה חמורה בחופש הביטוי, אלא חמור מכך: סילוק של משאב חיוני במאבק באנטישמיות בטלוויזיה הממלכתית ובתקשורת האחרת בנורבגיה", אמר און אלפלג, אזרח ישראלי-נורבגי שחי בנורבגיה 35 שנה.
לדברי אלפלג, מדובר בארכיון הגדול ביותר בנורבגיה, שמתעד אלפי מקרים של אנטישמיות. "הקבוצה הוסרה, לאחר שפייסבוק טענה שהקבוצה מוגדרת כ'אנשים וארגונים מסוכנים', שמפיצים תעמולה של ארגון טרור. מדובר כמובן בסרטונים שעלו לקבוצה מהטבח של 7 באוקטובר, וכללו מעשי זוועה שביצעו מחבלי חמאס. בהתחלה הרובוט של פייסבוק הסיר סרטונים ופוסטים ושלח אזהרות. הוזהרתי שאני מפיץ תעמולה של ארגון טרור. הגבתי והסברתי שאנחנו נלחמים בטרור ומנסים להפיץ מידע וידע על אנטישמיות ועל פגיעה ביהודים בעולם – ואז קיבלתי תשובה שהם דוחים את התלונה שלי".
עוד אמר אלפלג, כי "הקש ששבר את גב הגמל" היה פוסט שהשווה בין מפגינים באוסלו – השורפים ויורקים על דגל ישראל – לבין "מפגינים" של חמאס, כפי שכונו בפרסום האנטישמי, השורפים ישראלים ב-7 באוקטובר.
אלפלג אמר עוד כי אחוז גבוה מאוד של נורבגים תומכים בחרם על ישראל: "השיטה שלהם היא של החרמה שקטה. ילדים יהודים וישראלים שחיים בנורבגיה סובלים מבדידות בבתי הספר. יהודים סובלים מאיומים. אני למשל חוויתי איומים בטלפון. לא נעים היום להיות יהודי בנורבגיה. אצל הנורבגים, ציוני זה דבר רע. בנורבגיה יש רגישות רבה לחופש ביטוי אבל רק לצד אחד. אף עיתון נורבגי לא היה מוכן לדווח על מחיקת הקבוצה שלנו. אבל אם פלסטיני כתב מאמר אנטישמי באינסטגרם ומחקו לו אותו – זה יפתח את מהדורות החדשות בנורבגיה". עם זאת, כמה אתרי אינטרנט במדינה דיווחו על המחיקה.

3 צפייה בגלריה
בייבי ג'יזס בכתבה ב-NKR
בייבי ג'יזס בכתבה ב-NKR
בייבי ג'יזס בכתבה ב-NKR
3 צפייה בגלריה
הפוסט של רוזאן בר
הפוסט של רוזאן בר
הפוסט של רוזאן בר
אלפלג מספר שקבוצת הפייסבוק שלו קמה בעקבות איורים שפורסמו בתקשורת הנורבגית ובהם התלוננו סטודנטים נורבגים, שקשה להם למצוא מקומות לגור בהם. אותם סטודנטים עשו השוואה למחנה ההשמדה אושוויץ. "הדוגמה האחרונה הייתה בחג המולד, כאשר עיתונאית נורבגית ידועה, כתבת ה-NRK, פרסמה כתבה שבה צילום מבית לחם של בובה עם כפייה בהריסות (כביכול הריסות בעזה) – וכתבה בייבי ג'יזס, דהיינו עלילת דם. בטלוויזיה הנורבגית הממלכתית מאשימים כל הזמן את ישראל ברצח עם. לא מראים את הצד השני, אלא רק את הפלסטינים".
הקומיקאית רוזאן בר שעקבה אחרי קבוצת הפייסבוק כינתה את הטלוויזיה הממלכתית של נורבגיה "נאצים", לאחר שפרסמו את הסרטון שמשווה את מצוקת הדיור של הסטודנטים בנורבגיה לאושוויץ.
(הסרטון על הסטודנטים ואושוויץ)
במקרה נוסף אתר האינטרנט של תחנת הרדיו הממלכתית של נורבגיה פרסם ריאיון עם ראפר, שסיפר כי למד את התורה והבין שהיהודים עושים הרבה דברים לא יפים. לדבריו, הם מבינים שמפני שהם העם הנבחר מותר להם לרצוח אנשים, ובהקשר הזה דיבר על "רצח העם" בעזה.
ה-NRK גם פרסם ב-2019 קריקטורה שבה הופיעה המילה "חזירים יהודים" מתחת לדמותו של יהודי חרדי. בתחילה סירב הערוץ להסיר את הקריקטוריה בנימוק של שמירה על חופש הביטוי, אך לאחר לחץ בינלאומי הערוץ התנצל. בכתבות בכלי תקשורת בנורבגיה על המקרה, פייסבוק לא הגיבה וכך גם NKR.

ירושלים נגד אוסלו

במקביל, משרד החוץ פרסם הודעה חריגה נגד נורבגיה. בהודעה נכתב כי "גם חצי שנה אחרי הטבח הגדול ביותר כנגד יהודים מאז השואה, נורבגיה – המדינה היחידה מקרב מדינות ה-like minded שעדיין מקיימת יחסים עם ארגון הטרור חמאס – ממשיכה עם עמדה לא פרופורציונלית ומוטה לטובת החמאס. ‏מזעזע שמקרי הרצח, האונס והזוועות שביצעו מחבלי חמאס לא שינו כהוא זה את עמדת ממשלת נורבגיה והיא עדיין לא רואה בחמאס ארגון טרור".
בהמשך הודעת משרד החוץ נכתב: "‏חיפשנו ולא מצאנו בהודעה הנורבגית ולו מילה אחת על פשעי המין הנוראיים שביצע חמאס בישראליות וישראלים ב-7 באוקטובר, פשעים שהוכרו על ידי האו"ם ופשעים שממשיכים להתבצע כנגד החטופות והחטופים שנמצאים כבר חצי שנה בשבי החמאס. ‏חוסר הפרופורציה והמוסר הכפול הם ביחס הנורבגי כלפי מדינת ישראל, שעושה כל מה שמדינה דמוקרטית אמורה לעשות כדי להגן על אזרחיה".
ההודעה באה בתגובה להצהרה שפרסם שר החוץ הנורבגי אספן בארת אידה, המתבטא רבות נגד ישראל. "בדיוק כשחשבנו שזה לא יכול להחמיר, המשבר התחלף באסון", כתב השר הנורבגי, שהזכיר בתחילת דבריו את 133 החטופים ברצועת עזה. "במשך שישה חודשים אנו עדים להתמוטטות מוחלטת, בהתאם לכללי המשפט ההומניטרי. המלחמה שאנו עדים לה בששת החודשים האחרונים מערערת את הביטחון והיא הרסנית מאוד הן לישראלים והן לפלסטינים. וזה מאיים על היציבות במזרח התיכון כולו".
פורסם לראשונה: 23:57, 09.04.24