ערב פורים 2023: תיעוד וידאו מיוחד, שהגיע לידי ynet, מראה את קברם של אסתר ומרדכי בעיר המדאן באיראן. בהיותו אתר בעל משמעות דתית חשובה לקהילה היהודית, השלטונות באיראן עושים מאמצים לשמור על המקום מפגיעה.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
הקהילה היהודית הקטנה יחסית באיראן מבקרת במקום באופן שוטף ומדי שנה לקראת חג הפורים. בתיעוד המרגש שהגיע ערב פורים תשפ"ג, נראה בווידאו הסבר בעברית מתוך מתחם הקבר. לאורך השנים השתרשו מנהגים וסגולות המיוחסות למקום, ומנגד היו גם קריאות של גורמים איראניים קיצוניים להרוס את המתחם, שמפאר את מי שהיו אחראים להצלת העם היהודי, על פי המסופר במגילת אסתר.
2 צפייה בגלריה
תמונות מהמתחם אחרי השריפה במאי 2020
תמונות מהמתחם אחרי השריפה במאי 2020
תמונות מהמתחם אחרי השריפה במאי 2020
(צילום: Islamic Republic News Agency)
ד"ר תמר עילם גינדין, חוקרת איראן הקדומה, תיארה בעבר באתר שלה הפגנה גדולה של סטודנטים שהתקיימה לאורך תקופה ליד ציון הקבר של מרדכי ואסתר. עשרות סטודנטים מחו על כך שהאתר הפך להיות מקום קדוש, "אתר מורשת לאומי" ומוקד עלייה לרגל ודרשו את הסרת הכתובת המציינת אותו כאתר עלייה לרגל.
בשלטים שנשאו ציינו את המספר 77 אלף – המציין מבחינתם את "שואת האיראנים". מדובר במספר הפרסים שנהרגו, על פי המגילה, לאחר ביטול הגזרה על היהודים. בעקבות כך הוחלט לבטל את מעמדו של המקום כ"אתר מורשת לאומי", אבל לאחר שתושבי המדאן הלינו והפגינו נגד ההתנערות הממשלתית מקברי הצדיקים שבעירם – הוחלט להשיב את המקום למעמדו הקודם. בהמשך למחלוקת לגבי המתחם, הוצת המקום בידי אלמונים במאי 2020, ונגרם נזק לקברים. בעקבות כך, שורה של גורמים בעולם היהודי גינו את הממשל האיראני על כך שהוא לא שומר על אתרי מורשת היסטוריים ומאפשר "פשעי שנאה".
בתקופות קדומות, היו עולים יהודי פרס בחג הפורים אל הקבר כדי לקרוא את המגילה קרוב ככל האפשר לדמויות המרכזיות בסיפור.
2 צפייה בגלריה
אתרי תיירות ב איראן קבר אסתר ו מרדכי
אתרי תיירות ב איראן קבר אסתר ו מרדכי
אתר מורשת מקומי. קבר אסתר ומרדכי
(צילום: Shutterstock)
מי שצילם את הסרטון סיפר בשיחה עם ynet: "למרות השמועות שהמקום נהרס, רואים שזה לא נכון ושהוא שמור במצב טוב. מרגש מאוד לשמור על הקשר והיחס עם הקהילה היהודית באיראן, ואני מקווה שנוכל כולנו להגיע לכאן יום אחד בבטחה ובשלום".