מלאו את הטופס - ושלחו לבית הדין

אחד הערכים החשובים המנחים את חיי העם היהודי, הוא הנכונות לעמוד לצד החלש והדל בעת צרה. הכול מכירים את מצוות הצדקה, שעניינה נתינת כסף או מזון לעניים שאין הפרוטה מצויה בכיסם.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
מוכרת קצת פחות היא מצוות ההלוואה לאנשים המצויים במצוקה כספית זמנית. הלוואה ללא ריבית, כמובן. במידה רבה, ערכה של מצוות ההלוואה גבוה מזה של הצדקה, שכן היא מסייעת לאדם לצאת ממצבו הכלכלי הקשה בטרם יתמוטט ויזדקק למתנות חינם. בדרך כלל, היא גם נעשית באופן מכובד יותר, שאינו מבייש את הנזקק לה.

עוקפים את האיסור

כחלק ממצוות ההלוואה ציותה התורה על המלווים לשמוט את חובם מדי שבע שנים, בסוף שנת השמיטה (שאנו נמצאים בה כעת), אם לא עלה ביד הלווים לשלם את חובם קודם לכן. התורה הייתה מודעת לכך שהשמטת החובות עלולה לגרום לכך שאנשים יפסיקו להלוות כספים לקראת סוף השנה השביעית, והזהירה את המלווים שלא לעשות כן, ולמרות הסיכון הכרוך בכך – להמשיך להלוות.
במהלך הדורות ראו חכמים כי חרף כל ההתראות של התורה, אנשים נמנעו מלהלוות כספים בשנה השביעית, ולכן חיפשו דרכים שבאמצעותן אפשר יהיה להמשיך להלוות בלי לשמוט את החובות. אחת הטכניקות שפיתחו נקראת בשם "שטר פרוזבול", והוא בנוי על העיקרון הבא:
ההלכה מאפשרת את עקיפת החיוב על השמטת החובות, באמצעות מסירתם לבית הדין על ידי המלווה. בכך עוקפים את איסור התורה על גביית החוב, שכן חובת ההשמטה חלה על אנשים פרטיים ולא על בית הדין. וזו למעשה מהות הפרוזבול.
ה"שולחן ערוך" כתב שחייבים למסור את השטר לבית דין חשוב, וכך נוהגים הספרדים, בעוד האשכנזים מסתפקים בהרכבים מזדמנים של שלושה אנשים. בשטר הפרוזבול של ארגון צהר יושבים שלשה רבני ערים, כדי לחוש לעמדת השולחן ערוך.

תשמרו לעצמכם הלוואה אחת שתשמטו

יש בכך מידה מסוימת של התחכמות, אולם חכמינו הרשו לעשות זאת בשל העובדה שהשמטת החובות בימינו איננה מהתורה – אלא רק מתקנת חכמים, בשל חורבן בית המקדש. וגם משום שהם ראו כי מצוקת העניים הולכת וגדלה – ואנשים לא מלווים להם יותר, ובכך מוחמצת כל מטרתה של התורה להקל על החלשים.
הרב דוד סתיוהרב דוד סתיוצילום: יוסי זליגר
בימינו משמש הפרוזבול, נוסף על תפקידו המקורי ככלי למניעת השמטת ההלוואות, גם כתזכורת לכולנו על הצורך להמשיך ולהלוות למי שזקוקים לכך, ועל השאיפה העקרונית לקיים את מצוות התורה בהידור ולשמוט את ההלוואות. לכן מקובל, לצד החתימה על שטר הפרוזבול, להשאיר הלוואה אחת או שתיים שאותה לא נכליל בשטר, כדי שאותה נשמוט כהדרכתה המקורית של התורה.
בארגון רבני צהר אנחנו מאפשרים מינוי שליח לכתיבת הפרוזבול באופן מקוון, כדי שכל אחד יוכל להיות שותף למפעל החברתי והדתי החשוב שאותו מבקש הפרוזבול לשמר.
אתם מוזמנים להיכנס לטופס שבראש העמוד, ולמלא את השטר כדי שלא לגבות חוב שלא כדין.
  • הכותב הוא יו"ר ארגון רבני צהר
פורסם לראשונה: 13:14, 04.09.22