האם אפשר להיות יהודייה דתייה אורתודוקסית באמצע השממה, רחוקה שעה מכל בית כנסת או קהילה יהודית? אה, וגם ללבוש בגדי אימון צמודים ולפרסם את עצמך רוקדת ומתאמנת בסרטונים ויראליים ברשת? שי אלברכט אומרת שהתשובה היא כן, ואם מקשים עליה אז התשובה היא "ממש כן!"
אלברכט (31), שגדלה בבית דתי בבולטימור שבארצות הברית לזוג הורים ישראלים, מעוררת לא מעט סימני שאלה בקרב יהודים אורתודקסים, כאשר היא מעלה סרטונים רבים שבהם היא מתאמנת בבגדים צמודים, אך מנגד מדברת הרבה על אהבתה ליהדות ועל היותה אורתודוקסית שמנהלת בית דתי.
3 צפייה בגלריה
אלי ושי אלברכט
אלי ושי אלברכט
אלי ושי אלברכט, בביתם בכפר. רחוקים מקהילה יהודית
(צילום: B Photography & Designs)
נוסף על כך, היא ובעלה בחרו לעבור מהקהילה היהודית של בולטימור אל עיירה קטנה וכפרית בשם מאיירסוויל במדינת מרילנד, שם הם קנו בית רחב עם שדות ובעלי חיים – אך לצד הירוק והמרחבים, הם נמצאים כעת לפחות שעה נסיעה מבית הספר היהודי, בית הכנסת הקרוב ביותר וסופרמרקט כשר.

אם היהדות היא חלק חשוב כל כך בחייך, מה גרם לכם לגור רחוק כל כך מכל קהילה יהודית? "הסיבה העיקרית לכך שרצינו לעזוב היא בשביל המשפחה והילדים. הרגשנו שהם יכולים להרוויח המון מחיים בכפר ויציאה מהמרוץ והלחץ של העיר. רציתי את השקט, השלווה והבריאות הנפשית שמקום כזה יכול לתת לי ולמשפחתי. ברור שהרבה יותר קשה להיות יהודי אורתודוקסי במקום כזה מרוחק, אבל זה חלק מהאתגר והיופי שאנחנו מחפשים בתוך עצמנו".
ועכשיו כשאתם כאן, את שלמה עם המהלך? "כן, היינו ממש זקוקים לזה. רק אחרי שעברנו הבנתי עד כמה היינו זקוקים לזה וכמה זה טוב לנו. זה היה חלום של בעלי, לגור במקום שקט, עם הרבה מרחב וירוק בעיניים".
כדי לפתור את העניינים הטכניים, המשפחה מעסיקה נהג קבוע שמסיע את הילדים מדי יום שעה לכל כיוון אל בית הספר היהודי ובחזרה, הם מזמינים אוכל כשר דרך הרשת במשלוחים גדולים ואלברכט משתמשת בנהר הקרוב בתור מקווה.
3 צפייה בגלריה
משפחת אלברכט
משפחת אלברכט
משפחת אלברכט. "עכשיו המשימה ליצור את אווירת השבת היא עלינו"
(צילום: B Photography & Designs)
מה אתם עושים בשבתות? "היציאה לכפר קירבה אותנו הרבה יותר ליהדות – כשאתה חי בקהילה, אתה זורם עם היהודים האחרים, הולך לתפילות, משתתף באירועים ואתה חלק ממשהו חברתי. כאן, באמצע הכפר, אתה לא מרגיש את השבת. זה כמו כל יום אחר. אז עכשיו זה עלינו, ליצור את אווירת השבת ולציין את המועדים. הכול תלוי בנו ובמה שאנחנו יוצרים עבורנו ועבור הילדים. אני מתגעגעת לפעמים לבית הכנסת ולקהילה, אבל מה שיצרנו כאן הוא קסום – אנחנו מכינים בעצמנו את הארוחות, קוראים ביחד את הפרשה, שרים זמירות ומייצרים אווירה מיוחדת ומשפחתית. מדי פעם אנחנו מארחים חברים או יהודים מהאזור, וזאת שבת נהדרת שבה אפשר ממש להתחבר לאנשים בלי שום הפרעות מהסביבה. זה רק אנחנו והטבע".
את בעלה, אלי, היא פגשה עוד כשלמדה בתיכון. על אף שהוא בא מבית כמעט חרדי, בתקופה שבה הוא פגש את שי, הוא דווקא לא היה דתי. בדרך הוא הספיק גם לעלות לישראל, לשרת בצה"ל ולחזור לארה"ב. לדבריה, "יצאנו והיינו די קרובים, והבנתי שזה הולך לכיוון רציני, אבל מצד שני רציתי לנהל בית דתי וניהלנו על זה שיחות ארוכות. לאט-לאט, תוך התפשרות רבה מצד שנינו, בנינו את היהדות שלנו ביחד, ואנחנו במקום זוגי מאושר".

הוא עם כיפה, היא בבגדי ספורט צמודים

עמוד האינסטגרם של אלברכט, עם עשרות אלפי עוקבים, עורר בעבר לא מעט תגובות ברשת. אחת הבולטות הייתה לאחר שהיא העלתה סרטון שבו בעלה חובש כיפה והיא מתאמנת עליו בבגדי ספורט צמודים. "בעלי קיבל הודעות בסגנון – 'מה אדם דתי כמוך עושה עם בחורה כזאת?' וגם דברים גרועים יותר. זה ממש חידד אצלי את התובנה שהרבה יהודים אורתודוקסים שופטים לחומרה כל מי שהוא לא בדיוק כמוהם. לדעתי, אף אחד לא טוב יותר ממישהו אחר. לכל אדם יש ערך והערך הזה בכלל לא קשור לשאלה איך הוא מתלבש או מה הוא לובש. במקום להתמקד בערך של כל אחד ובמה שהוא יכול להביא, אנשים מסתכלים על פריט לבוש כזה או אחר".
3 צפייה בגלריה
שי אלברכט
שי אלברכט
שי אלברכט. "רוצה להילחם בתפיסות שגויות לגבי יהודים דתיים"
(צילום: B Photography & Designs)
בתגובה, אלברכט החלה לעלות סרטונים שבהם היא מדגימה כל מיני צורות לבוש, אבל מדגישה שהמטרה היא להראות שכל אחד יכול להיות יהודי אורתודוקסי, ולא משנה איך אתה נראה. "אני רוצה להילחם בתפיסות שגויות, ואני מקבלת הרבה הודעות תמיכה מאנשים שאומרים לי שלא קיבלו אותם בגלל תפיסות דתיות או ענייני לבוש והתנהגות, ועכשיו הם מבינים שגם להם יש מקום בקהילה".
את לא חוששת לחשוף את החיים האישיים שלך ברשת? "אני לא מפחדת לשים את החיים הפרטיים שלי באינטרנט. לפעמים יש מטרידנים אבל לזרים שלא יודעים עליי כלום, ואומרים עליי דברים רעים, אין השפעה עליי. זה פשוט לא רלוונטי עבורי. הם פשוט לא מכירים אותי.
"אני מבינה את התפיסה השגויה שלהם – אני מראה סרטונים בבגדי אימון צמודים כי זה פשוט המקצוע שלי. אם הייתי רופאה הייתי לובשת חלוק, אבל אני מאמנת אישית וככה נראית העבודה שלי. אני עושה את זה כדי להראות שזה בסדר גמור. זה פשוט קידום למקצוע שלי. אני יכולה ללבוש בגדי אימון בחדר כושר, וללבוש משהו אחר לבית כנסת ומשהו אחר לפגישה. זה לא משנה שום דבר באמונה שלי ובדתיות שלי. כמובן יש גם כאלה שיוצאים נגדי, אומרים 'את לא דתייה' ונסערים מהסרטונים האלה. ואני אומרת להם: רוצה ללבוש את זה? יופי. לא רוצה? יופי. הכול טוב".

כל הלקוחות שלך יהודים? "תמיד הייתי מוכרת בקהילה היהודית, ורוב הלקוחות שלי הם יהודים. לפני הקורונה עבדתי חלק מהזמן באימונים אישיים פרונטליים וחלק אונליין, אבל מאז שעברנו לכפר אני עושה הכול אונליין – אימונים אישיים ואימונים דרך האפליקציה שלי".
יש לך בני משפחה בישראל? "הזמר והחזן דודו פישר הוא דוד שלי, ויש לי עוד משפחה בארץ, וגם לבעלי יש. אנחנו מתכננים לבוא לביקור בקרוב, מקווים שזה ייצא לפועל בחג סוכות, ורוצים מאוד להראות את המדינה לילדים. עברו כבר 13 שנה מאז שביקרתי בישראל, אז אני ממש מצפה לזה".