שרי הממשלה התבקשו היום (א') על ידי מזכיר הממשלה לאשר במשאל טלפוני בהקדם האפשרי וללא דיון את טיוטת החוק להסדרת אירוע הילולת רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון, חודש וחצי לפני קיומה, ולהסמיך את ועדת השרים לחקיקה לאשר את הנוסח הסופי של הצעת החוק. במקביל, הממשלה תבקש מוועדת הכנסת לקצר את תקופת ההנחה ולהקדים את הדיון בהצעת החוק.

בחודש מרץ הגישה ועדת החקירה הממלכתית לאסון מירון את הדוח הסופי שלה לממשלה. טיוטת החוק נועדה לייצר את התשתית הנורמטיבית החקיקתית לצורך יישום ההחלטות הקודמות ביחס להילולה השנה. הצעת החוק מבוססת על המלצות ועדת החקירה, בפרט המלצות הביניים, ועל לקחים שהופקו בעקבות יישומה של הוראת השעה בשנתיים האחרונות.
עם זאת, בשל סמיכות הזמנים בין קבלת ההמלצות הסופיות של ועדת החקירה למועד ההילולה, הוחלט כי בשלב זה תקודם החקיקה במסגרת הוראת שעה ביחס להילולה בשנת תשפ"ד, ובהמשך יהיה צורך לבחון את קידום החקיקה כהוראה קבועה בעניין זה בהתאם להמלצות שבדוח הסופי.
הטיוטה כוללת מספר מגבלות מהותיות, המיועדות להבטיח את התנהלותה הבטוחה והתקינה של ההילולה במירון. בכלל זה, מוצע להטיל הגבלות על שהייה במתחם מירון בזמן ההילולה, ולקבוע שככלל יהיה איסור על שהייה, אלא אם כן ניתן היתר שהייה מתאים שיכלול את משך תוקפו. ההצעה, בין השאר, קובעת בהקשר זה כי השר הממונה (השר מאיר פרוש, שר ירושלים ומסורת ישראל) יקבע בצו את המספר המרבי של השוהים במתחם מירון ובכל אחד מהמתחמים – מתחם הקבר, מתחם בני עקיבא, ומתחם 89 – בכל רגע נתון בזמן ההילולה.
1 צפייה בגלריה
האדמו"ר מבויאן בהדלקה
האדמו"ר מבויאן בהדלקה
האדמו"ר מבויאן בהדלקה ב-2022
(צילום: גיל נחושתן)
טיוטת החוק אינה מתייחסת למצב הביטחוני. אם יהיו הגבלות ביטחוניות, ההילולה יכולה להתבטל בצו אלוף. מאז פרוץ המלחמה חיזבאללה ירה כבר מספר פעמים לעבר בסיס חיל האוויר בהר מירון, ואף דווח על פגיעות ישירות סמוך לקבר הרשב"י.
כדי למנוע אירועי הדלקה מרובים ובלתי מבוקרים, שיוצרים צפיפות מסוכנת ובעיות בטיחות, ההצעה קובעת כי בזמן ההילולה ייערך אירוע הדלקה מרכזי אחד במתחם קבר רבי שמעון בר יוחאי שיערוך מי שיקבל לכך היתר מאת השר. מעבר לכך, כדי להבטיח פיקוח על מספר האירועים המאושרים לקיום בהר ולוודא כי הם עומדים בתנאי הבטיחות, מוצע להטיל מגבלה על קיומם של אירועים נוספים מעבר לאירוע ההדלקה המרכזי, במתחם מירון, בזמן ההילולה, אלא אם השר נתן היתר לעריכת אירוע, ובכפוף לתנאי אותו היתר.
מוצע כי המונח "אירוע נוסף" יוגדר לעניין זה כאירוע הכולל התכנסות של 300 איש לפחות או אירוע שבמסגרתו נעשה שימוש באמצעי עזר לאירוע.
תזכיר החוק הופץ להערות הציבור ב-4 באפריל למשך עשרה ימים. בסך הכול הגיעו חמש הערות מהציבור, לרבות מהמועצה האזורית מרום הגליל, שמתחם הקבר נמצא בתחומה. כל ההערות טופלו וזכו להתייחסות בנוסח, כבר בשלב העיבוד והתיאומים המוקדמים בין משרדי הממשלה.

נוכח חשיבות ודחיפות השלמת תהליך החקיקה, בהתחשב בלוח הזמנים ובכך שיום ל"ג בעומר צפוי לחול בעוד כחודש וחצי בלבד, עלה הצורך להאיץ את הליך החקיקה. כל השרים תמכו בהצעה.
השנה ההילולה עתידה להתקיים בתאריכים 26-25 במאי, אולם כלל לא בטוח שההילולה תתקיים גם השנה במתכונתה הרגילה וההחלטה צפויה להתקבל לאחר חג הפסח. אם יוחלט להפוך את מירון לשטח צבאי סגור, אנשי ציבור וחריגים נוספים יקבלו אישור לעלות להר ויקיימו טקסי הדלקה סמליים בלבד.
לפני כחודש הודיע דובר צה"ל על ביטול הילולת משה רבנו בתאריך ז' באדר ב' בהר מירון: "הוראות אלו נקבעות על סמך הערכות מצב רבות, בהן נבחנת מידת הסיכון הנשקף לאוכלוסייה האזרחית כתוצאה מהתקפות רקטיות לעבר שטחי המדינה, ותוך בחינת כל המידע הרלוונטי, לרבות היערכויות מודיעיניות ומבצעיות".